lördag 20 juni 2009

Söta kattungar och ensamhet

För några veckor sedan vaknade jag en morgon av att Takko krafsade på dörren till min garderob. Det brukar han inte göra så det var bäst att kolla varför. Det var då jag hittade dem - tre små nyfödda kattungar och deras mamma. Hon hade krupit in i en väska som stod på golvet. Där var det skönt för ungarna.


Ungefär vid samma tid hittade vi två kattungar till. De var lite äldre när vi fann dem. Åter igen var det hunden som nosade upp dem. Han hade flera gånger krupit in under några plåtar som låg på ladugårdsplanen. Där brukade han skälla och krafsa. Den här dagen tittade jag in under plåtarna och såg en av våra katter ligga där. Jag sade till maken att det förmodligen fanns kattungar där under. han lyfte undan alla plåtarna och mycket riktigt - där var de.

Nu har det gått ett par veckor och kattungarna är som sötast. De börjar röra på sig och rymmer gärna från sin låda. Frågan är vad vi ska göra med alla söta kattungar. Någon som vill ha en katt om några veckor? Vi har redan för många katter, tycker jag. Tyvärr är det alltid jag som får ta hand om dem. Övriga i familjen älskar katter och gosar gärna med dem. Men om man ska ha husdjur, måste man ta ansvar för dem. Då kan man inte ha hur många katter som helst. De slutar bara med att de blir förvildade och dyker upp lite då och då för att hälsa på.

Även om katter är självständiga djur, måste de ha någon som tar hand om dem. En katt hör till familjen. Den behöver ett hem, mat och vatten, någon som älskar den. Det är precis som med oss människor. Vi behöver också ett hem och någon som älskar oss. De allra flesta av oss har väl ett hem att bo i. Det finns inte så många uteliggare, i varje fall inte i våra trakter. Många av oss har väl också vänner att umgås med. Men det finns många som sitter ensamma, särskilt vid de större helgerna. De kanske bara har sin katt att umgås med.

Idag var jag och hälsade på min mamma. Midsommarhelgen brukar hon vara ensam hemma. Vanliga dagar är det alltid någon som tittar in till henne. Min syster och hennes familj bor i huset bredvid. Mina bröder tittar förbi ibland. Vi ringer varandra och pratar. Men midsommar är det många som firar på annat håll. Då sitter hon där ensam hela helgen. Jag brukar åka dit någon av dagarna för vi är sällan borta vid midsommar.

Man kan känna sig ensam även om man har många vänneroch bekanta. Ibland är ensamheten något man själv söker upp. Ibland är det något som drabbas oss. På engelska finns det två ord för ensamhet, loneliness och solitude. De är synonymer, men devisar på två sidor av ensamheten. Så här skrev jag om detta för några år sedan.


"Loneliness and solitude"
Ibland är jag ensam
Utan vänner
Utanför

Det är "Loneliness"

Ibland är jag ensam
Med mig själv
Innanför

Det är "Solitude"

Den goda ensamheten är den jag väljer själv.
Där är jag inte ensam på riktigt
för där möter jag mig själv.
Där möter jag Gud.

Matt 6:6

Foto: Inga M Johansson, Söta kattungar till salu

4 kommentarer:

  1. Visst är kattungar söta! Vi har också haft katt tidigare, men så visade det sig att en av döttrarna är allergisk, så det finns ingen katt hos oss längre.
    Det är antagligen lika bra det, för den hunden vi har nu tål inte katter, hon har jagat upp grannarnas katter i träd många gånger =/

    Det är tråkigt att det ska behöva finnas så många människor som känner ensamma, vi får ta på oss lite ansvar var för att glädja åtminstone en eller ett par ensamma själar. Det behövs inte mycket mer än ett telefonsamtal eller ett litet besök. Jag ska skicka några kort från Norrland till några som jag vet kan känna sig ensamma ibland. Det är så lite jobb, och kan glädja så mycket.

    Idag är det tankar på packning och städning av bil som gäller, vi startar tidigt på tisdag morgon. Jag har aldrig varit högre upp i Sverige än i Dalarna. Så jag har mycket nytt att se fram emot.

    Se till att få en fin vecka/ Bodil

    SvaraRadera
  2. Känns bra när man kan glädja någon. Äldre personer är oftast tacksamma för ett besök eller en pratstund. Jag har bara C-Es faster Svea kvar att glädja och att glädja mig åt. Det är så roligt attt träffa henne, trots sina 89 år så har hon full koll, och man kan diskutera vad som helst med henne.
    C-Es mamma ( 82 snart) sitter som ett okontaktbart "kolli" på äldreboendets demensavdelning. Hon har varit "död"" för mig i tre år.... så länge sedan är det som man kunde få någon kontakt med henne...

    Var i soliga Hjälshammar idag. Martin hade dagjour och Johanna behövde ha lite hjälp med hästen. Jättehärligt väder där nere - regnade hela vägen till Värnamo.
    Åkte en annan väg än den vanliga när vi åkte hem. Nära Forsheda - genom Herrestad ( ochh såg Jonas Therns jättehus) och förbi High Chapparal. Sedan genom små fina byar som jag redan glömt namnet på, fram till Gnosjö. Sen tog vi vanliga vägen. Roligt att se lite nya vyer, så här i sommartid.

    SvaraRadera
  3. Då var du inte alls långt ifrån Rannäs. Om ni åkte över herrestad, åkte ni förbi ett mysikgt café, Det ligger på vänstersidan lite innan man kommer fram till vandrarhemmet och Jonas Therns "herrgård" från Värnamohållet räknat. De har goda smaskiga saker. Inredningen är lite loppisbetonad, men det blir ganska charmigt. Vi kanske kan ses där nån gång.

    SvaraRadera
  4. Hej på dig!

    Vi saknar NTA-länken....-:)

    Bra jobbat!
    Kram på dig
    Lotta & Teresia

    SvaraRadera