måndag 10 augusti 2009

Längtan efter choklad

Ibland kan man få en oerhört stor längtan efter något. Man bara måste ha det. För mig är det ganska ofta lakrits eller choklad. Jag tror det är fler än jag som älskar choklad, gudarnas föda. Ja, det var så Linné kallade kakaoträdet på latin, Theobroma cacao. Linné uppskattade nog chokladen för han skrev mycket positivt om den.

"Av de tre bekanta dryckerna te, kaffe och choklad, vilka voro okända för våra förfäder men kommit till oss från främmande länder och nu blivit berömda genom flitigt bruk, njuta vi visserligen oftare av de båda första, men de äro därför icke att anses som överlägsna eller mer välgörande för vår kropp än den senare. Ty chokladen är mildare, den varken försvagar krafterna i förtid; därför bör den skattas så mycket högre, enär dess bruk visat sig mera hälsobringande och även givit säkrare hjälp i sjukdomar, till vilkas lindrande hela läkekonsten knappt skulle räcka till, om den ej funnits." (Carl von Linné)

I år hittade jag en ny blomma som jag inte sett förut i kataloger eller på plantskolorna. Jag beställde den från odla.nu och planterade den i en kruka. Nu blommar den för fullt. Det är en skir blomma, chokladbrun till färgen och den doftar faktiskt lite av choklad. Men så heter den också chokladblomma.

Doften av choklad kan vara en ren njutning. "Varje gång han gick förbi, saktade han ner stegen och han brukade vända näsan högt i vädret och ta långa djupa andetag av den där underbara chokladlukten omkring honom. Åh, vad han älskade den lukten! " (Roald Dahl i Kalle och chokladfabriken)

Dofter kan få oss att längta. Att längta efter något kan vara en skön känsla. Särskilt om vi vet att vi kommer att få det vi längtar efter så småningom. När jag var barn, kunde vi längta efter att få dela en sockerdricka eller en halv liter glass. Det var inte varje dag vi fick det. Vi fick vänta på ett få. Och vi var tre som skulle dela på det. Idag behöver vi sällan vänta på något. Om vi vill ha något, så köper vi det direkt. Vi njuter av glass och läsk vilken vardag som helst, det som vi förr kunde längta efter när det var fest. Har vi blivit lyckligare av att vi så lätt kan tillfredsställa våra önskningar? Jag tror inte det. Om man måste vänta ett tag på det man längtar efter, blir glädjen så mycket större och njutningen så mycket intensivare, när man väl kommer dit. Vi kanske gör våra barn en björntjänst som ger dem allt vad de pekar på. Ibland skulle de bli lyckligare av att vänta och längta ett tag.


Nu tänker jag gå ut i köket och leta reda på en liten bit mörk choklad. Den ska jag njuta av innan jag går och lägger mig. Nu har jag väntat länge nog.

Foto: Inga M Johansson, Chokladblomma

3 kommentarer:

  1. Visst är det härligt att få längta efter något under en tid. Men det är nog tyvärr som du skriver, vi längtar inte länge efter något, vi ska ha det på studs. Men är vi lyckligare när vi fått det? jag tror att vi borde bromsa upp hysterin vi har med att få allt man vill. Det är samma sak som att barn idag aldrig ska behöva ha tråkigt, det ska finnas saker att göra hela tiden.

    Jag hävdar med betämdhet att om man har tråkigt en tid så blir det andra mycket roligare. Det blir kontraster till varandra, och då blir det t.ex. roligt att göra saker som man kanske anser som tråkiga annars. Vi har försökt att få våra barn att hitta på saker att göra själva när de sagt att de inte har något att göra, Kreativitet kommer av det, och de har alltid hittat på något att sätta händerna i. Nu har vi fördelaen att bo på en gård på landet, så där finns möjligheter till att hitta på en massa kul saker, fantasin har fått arbeta, men det är bara bra.

    SvaraRadera
  2. Visst måste man ha tråkigt ibland. Annars blir inget roligt. Det är omväxling som förnöjer.

    SvaraRadera
  3. Den här blomman såg jag på Carmers handelsträdgård nå´n gång på försommaren. Hade blomkrukan i handen, tänkte köpa den, men ångrade mig - sådana här exotiska växter tar jag alltid kål på... Får göra ett nytt försök nästa år.
    Har just ätit choklad - två bitar mörk choklad. Hjälpte till att få bort den obligatoriska skolstartshuvudvärken...
    Det här med att längta, vänta och spara pengar, det saknar jag faktiskt ibland. Tänk, vad härligt det kändes när man försakat något för att få något annat, och fått göra det flera gånger. Man var verkligen glad när man nått målet - och glädjen höll i sig länge...

    SvaraRadera