torsdag 8 september 2011

Småplock

Hagelskur
 När jag kom hem i eftermiddag, blev hunden alldeles vild. Han hade varit instängd alldeles för länge, tyckte han. Visst var det dags för en promenad. Det var varmt och skönt ute, men de mörka molnen lurade runtomkring. Vi gick lilla hundrundan och han klara av alla behov som en liten hund har. Sedan gick vi in igen. Vi hann inte mer än stänga dörren innan himlen öppnade sig och det kom en rejäl hagelskur. Iskornen hoppade på trädäcket och vägen utanför och lade sig i drivor. Maken kom hem en stund efter att skuren dragit förbi, men han kunde se resultatet. Vilken tur att vi slapp bli bombarderade av hagel när vi var ute.
Lärare lär matte
 För övrigt har jag inte varit på mitt ordinarie arbete idag. jag var inne en runda på morgonen för att hämta en låda. Sedan fortsatte jag till Värnamo för att hålla en NTA-kurs i Mönster & Algebra. Det var första kursdagen jag höll i det temat. Det var riktigt roligt. När jag kom till Gröndalsskolan, där vi skulle vara, fick jag veta att vi blev fler än det var sagt. Det är förstås roligt att fler mattelärare var intresserade. men det blev ganska många. Nu gick det bra ändå för alla var engagerade och positiva.
Mönsterbygge
 Alla som var med undervisar i matte på mellanstadiet och högstadiet. Särskilt roligt var det att högstadielärarna var intresserade. Vi har haft svårt att få med dem på våra NO/Teknik-teman. Det börjar kanske lossna lite här. Det kan kännas lite konstigt att undervisa sina kollegor, men nu har jag varit utbildare ett bra tag och man vänjer sig. Den planering som vi gjorde tillsammans på min utbildning i Stockholm i våras höll bra. Allt materiel funkade och övningarna gick hem. En del materiel var lite pilliga och inget för de med motoriska problem. Att bygga mönster med små papperkvadrater i olika färger eller färgade trästickor var ett riktigt "småplock".
Diskussioner och gemenskap
Annars går det lite si och så med mitt träningsprogram. Min handled är fortfarande väldigt svullen och värker nästan jämt. Då är det svårt att orka med övningarna jag fick av arbetsterapeuten. Om jag tränar på kvällen, värker det så jag har svårt att sova. Jag försöker använda armen så mycket som möjligt, men vissa saker kan jag inte som att bära tyngre saker. Jag fick tipset att stickning var en bra övning för att få upp rörligheten i handleden. Ikväll prövade jag att stickas några varv på babyfilten jag påbörjade innan olyckan. Det gick ganska bra. Jag har i alla fall inte mer ont än jag brukar. Det blir väl inte så många varv gjorda åt gången, men nån gång ska väl filten bli klar så att den kan skickas till behövande i Afrika.

Det är skönt att det är fredag imorgon. Min andra arbetsvecka är snart över. Men arbetena samlas på hög vid min arbetsplats. Jag saknar tid för planering och "småplock". Jag tror inte de som vill fylla vår arbetstid med fler och fler uppgifter förstår att man även måste ha tid för "småplocket". Med det menar jag att plocka fram arbetsmateriel, kopiera arbetsblad och läxor, söka lämpliga arbetsuppgifter för olika elever i böcker och på nätet, rätta och ge feedback till eleverna, plocka undan efter en lektion m.m. Prylarna hoppar ju inte precis in i skåpen av sig själva. Det är som hemma. Om man inte ständigt plockar undan, blir det till slut förfärligt mycket att städa undan. LPP har jag inte hunnit med att skriva några än. Det önskar jag att jag hunnit för det ger ett bra stöd tycker jag. Nu har jag allt i huvudet och då händer det att man får en blackout ibland. Det är väl ett ålderstecken att man glömmer saker allt oftare. Att ha det mesta nedskrivet på papper eller digitalt underlättar. Men det viktigaste är ju att ändå att vi ger eleverna den tid och den undervisning som de behöver.

Det är nog dags att ta hand om "småplocket" här hemma också. Huset skulle behöva en rejäl städomgång, men det har liksom varit lågprioriterat ett bra tag. Får se om det kan flyttas lite högre upp på prioriteringslistan nu.

1 kommentar:

  1. Skulle så gärna vilja testa ert material! Tror at de är riktigt bra! Ha en bra helg!

    SvaraRadera