lördag 17 oktober 2009

Carpe diem på Cleverboard

Skönt att det är helg nu. Man varvar ner. Även om det finns en hel del att göra även på helgen, är det på ett annat sätt än mitt i veckan. Den här veckan har jag haft fullt upp med lektioner, kvällskonferens, skriftliga omdömen, klassgenomgångar med elevhälsan och datakurs.


Idag fick jag gå ifrån mina lektioner ett par timmar för att lära mig om Cleverboarden som vi äntligen ska kunna börja använda. Det ser jag fram emot även om det säkert kommer att ta mycket tid att lära sig att använda den. Vi fick se många fantastiska möjligheter att göra roliga lektioner med den. Det fanns många saker i matte som säkert kan inspirera både mig och mina elever att lära mer. Vi ska jobba med människokroppen framöver. Vilka fina bilder det fanns att använda. Nu väntar jag bara på att få datorn och programvaran. Allt annat är på plats.


Igår hade jag matte med några tjejer som behöver träna på multiplikationstabellerna. Vi har ritat bilder av multiplikationerna och klippt ut dem. Nu visade jag dem ett roligt datorspel som man kan ladda ner en gratisversion av. Det funkar som ett vanligt spel som många ungdomar spelar idag. Man tar sig fram genom gångarna i djupa fängelsehålor där man ska öppna portar och slåss mot monster. Skillnaden är att man samtidigt får en förståelse av och nöter in tabellerna. Tjejerna tyckte att det var jätteroligt att spela och skulle ladda hem spelet så fort de kom hem. En av tjejerna sa att det här spelet skulle X och Y spela. Det skulle de gilla. Hon menade två killar i klassen som kanske också behöver öva mer på tabellerna. Kul att hon tänkte på dem. Spelet heter Timez Attack. Testa det om ni gillar att spela.



För dem som är intresserade av vårt kök och hur det blev hittar ni några bilder här. Som alltid vid renoveringar är det några detaljer som tar tid. ännu fattas socklarna till skåpen, men vi har i alla fall bestämt oss för vad vi ska ha. De blir svarta och i plåt. Några bilder visar röran vid renoveringen.


Jag har en del saker kvar ute vid mitt arbetsbord i trädgården som jag borde försöka få in inför vintern. Det är trädgårdsredskap och krukor, verktyg för betonggjutning och plastbyttor, korgar och lite smått och gott. Det låter som om det regnar ute nu. Kanske kan det hålla uppe någon stund imorgon så man kan vara ute och jobba ett tag med invintringen.


I veckan kom det ett stort fågelsträck som flög över oss och skränade. Det var väl gässen som flyttar mot varmare trakter. jag skulle gärna följa med om jag slapp flaxa själv. När jag ser dem, tänker jag på att ibland är det uppbrottstider i livet. Vi bryter upp och flyttar vidare till nya faser i livet. Det kan vara till en ny bostad eller ett nytt jobb. Men vart vi än flyttar har vi alltid oss själva med oss. Jag tänker på Magnus, Brasse och Eva i Fem myror är fler än fyra elefater (denna underbara barnproduktion). De sjöng i en låt: "Här är här där man är, där är där man inte är, och här har man alltid med sig." Det stämmer. Här och nu har vi alltid med oss. Det är bara här och nu vi kan leva även om Internet ger oss stora möjligheter att utvidga vårt här. Carpe diem - fånga dagen!

2 kommentarer:

  1. Ja det vill till att fånga dagen, det ska jag göra idag. Vi startar snart vår resa till Göteborg. Det ska bli en härlig dag som avslutas med fest och hotellövernattning.
    Min syster har just lärt mig uttrycket Crea Diem...du skapar något bra utifrån din egna dag, inte bara fångar den. Det tycker jag låter bra. Min dotter brukar avsluta sin blogg med "se nu till så att du får en härlig dag"
    Mycket av vad som händer styr vi själva över även om man kanske inte kan bestämma över de stora sakerna. men om man väljer att vakna med att se dagen som underbar går det mesta lätt.

    Roligt att ni ska börja med cleaverboard. Jag har själv bara sett det demonstreras, men det verkar vara kanonbra =)

    Snyggt kök ni fått att laga all god mat i och att umgås och äta den samma. =)

    SvaraRadera
  2. Crea diem - det ska jag komma ihåg! Älskar kreativitet. Har blivit en hyfsad dag. Har hunnit plocka in alla byttor och redskap. Nu är det bara verandan att städa också, men den är ju i alla fall under tak. Vi har just ätit rotmos och fläskkorv som maken lagat till i vårt fina kök.

    SvaraRadera