tisdag 13 oktober 2009

Flow ger tankarna fötter



Hurra! Äntligen kan jag ha vanliga skor på mig igen. Idag var jag på återbesök på ortopeden. Det var skönt att få av bandaget med alla tejpar som skulle hålla tån i rätt läge. Nu har de gjort sitt. Men det var ingen vacker tass som kom fram ur bandaget. Den var skrynklig och full med hudflagor som såg ut som fiskfjäll. Det blir till att ägna sig åt lite pedikyr. Och tänk att kunna duscha utan att behöva plasta in foten. Härligt! Det var lite trångt men jag kunde klämma ner foten i en vanlig sko, när jag gick hem. Visst känns det fortfarande lite och jag ska nog undvika att stöta i tån ett bra tag framåt.



Innan man får problem med fötterna kanske man inte tänker så mycket på hur viktiga de är. De bär oss runt till olika platser hela dagarna. Att inte kunna använda sina fötter är ett stort handikapp. Man blir stillasittande och isolerad. Ännu värre var det nog förr när man inte hade bil, telefon och internet. Jag har i alla fall kunnat ta mig ut och vara aktiv, visserligen ibland med hjälp av andra. jag kunnat ringa, mejla och blogga. Idag kan man lättare ha ett aktivt socialt liv utan att gå hemifrån. Att chatta, blogga, twittra etc är inte samma sak som att träffas i verkliga livet. Det kan inte ersätta fysiska kontakter - en kram är alltid en kram - men väl tillföra andra former av kontakter som kan berika våra liv.

Just nu läser jag den senaste boken av Bodil Jönsson, Tio tankar om tid - 10 år senare. Det är alltid lika intressant att lyssna på henne eller läsa hennes tankar. Hon skriver att "vi är på väg att vänja oss vid att våra olika jag inte bara finns tillgängliga på foton utan också i långt mer utvecklade former i våra olika nätverk med andra männskor och i våra filer (musik, film, text) i datorer eller mobiltelefoner. Den vanan gör att många inte upplever sig som hela men väl berövade stora delar av sin identitet när de är AFK, Away From Keyboard." Vidare skriver hon om detta fenomens vinnare och förlorare. Vinnare är de som klarar av att hålla samman alla jagen till en och samma identitet. Då berikas man av de mångfasetterade sätten att uttrycka sig och distribuera sig. Förlorare är de som splittras och inte kan få ihop sina jag. De upplever inte sig själva som en helhet. Detta kan skapa problem i framtiden.


Bodil Jönsson har också intressanta tankar om "flow". Flow är när man blir så koncentrerad att man går in i ett tidslöst tillstånd. Det visar sig t ex i barnens lek eller i forskningens besatthet, skriver hon. Idag pendlar vi mellan ökad ytlighet och denna fördjupade koncentration. "Datorn-i-vardagen har resulterat i ökat "flow" för många, inte bara medan man spelar datorspel utan också då man upptäcker nya spännande samband och får så många aha-upplevelser att man blir hög av det."


Detta påverkar oss i skolans värld. Det innebär en stor utmaning för oss lärare eftersom barn idag har en större flow på sin fritid. Bodil Jönsson beskriver på pricken den verklighet vi upplever i skolan idag. "Skolan är inte sällan den plats där barnen inte förmår koncentrera sig eftersom de där inte upplever särskilt mycket flow. I stället är de trötta efter fritidens flow. Ett omvänt förhållande hade varit rimlgare och skulle ha kunnat ge fantastiska inlärningseffekter eftersom flow-tillståndet, det där man använder hela sitt jag, ger oöverträffade förutsättningar för lärande."


Hur ska vi möta denna utmaning? Jag tror inte att vi blir hjälpta av att klaga på barnens datoranvändning och deras föräldrars bristande gränssättning eller på utvecklingen i dagens "multisamhälle". Utvecklingen finns här och vi kan inte gå tillbaka. Vi kan bara gå framåt och använda oss av den. Det är inte alltid så lätt eftersom många både pedagoger och föräldrar inte vill att skolan ska förändras. Alla vågar inte kasta sig ut i det okända. Det känns säkrare med gammalt beprövat. Jag tror att många pedagoger undervisar utifrån sina egna upplevelser av flow. Men det som en gång i tiden gav mig flow kanske inte ger samma flow åt dagens elever. Världen har förändrats och så även vår syn på den.


"Tio år senare" är väl värd att läsas. Jag har inte läst hela boken än, men jag kommer säkert att sträckläsa den. Hon fortsätter bl a att skriva om rulltrappekunskaper och jag väntar med spänning på vad hon ska skriva om ställtider, ett uttryck som hon lyfte fram i sina föra bok och som blivit ett internationellt begrepp, "set-up time".


Ibland när man skriver upplever man verkligen flow. Orden bara rinner ut i fingrarna. Det är inte alltid det är så. Ibland måste man värka fram orden. Men när det händer, ger "flow" tankarna fötter. Då springer de snabbt och utan ansträngning.


Foto: Inga M Johansson, Höst i Rannäs, Foten

2 kommentarer:

  1. Visst är det så att träning också ger färdighet - även det här med bloggandet tränar ju upp såväl tankehastighet som skrivhastighet.
    Ska skaffa Bodil Jönssons bok- har läst de tidigare.....
    Läste igår på någon av IKT-pojkarnas blogg som jag brukar kolla då och då om "the fun theory".
    Man lär sig bättre när man har kul.
    Många lärare säger " Barn kräver alltid att det ska vara roligt" "Barn ska inte alltid ha kul", ja, du vet det är mycket som hoppar ut...
    Talade med fem-sexan om ordet fun theory och eleverna var verkligen med i resonemanget. Inget småprat någonstans bland de tjugofem.
    Teater är bra sätt att lära sig, spel, uteaktiviteter, tipspromenader (ämnestipspromenader)....
    Tyckte barnen.....
    Tyvärr är det väl så att alla har sitt bästa inlärningssätt - sina bästa flow-tillfällen. Det blir tungrott om alla ska tillodoses hela tiden --- man orkar inte alltid som lärare planera för olika inärningssätt.MEN de gånger som man verkligen ger sig tid att göra det, så blir resultatet som allra bäst.

    SvaraRadera
  2. Jag älskar det Bodil Jönsson skriver. För även om man inte håller med om allt, får hon en att tänka till. Har dock inte läst den senaste.

    Ni skriver så förståndigt om allt ni gör i skolan. jag tycker att jag bara går på som jag har gjort tidigare... Men ibland kanske det kommer en snilleblixt eller att man får flow...

    Ha en riktigt skön helg och njut av vanliga skor =)

    SvaraRadera