fredag 2 oktober 2009

Frostblommor

Det var kallt ute i morse, när vi tog vår lilla morgonpromenad hunden och jag. Frosten låg länge som band på gräsmattan där solen inte kommit åt. Mina ömtåliga blommor har säckat ihop och blivit svarta. Det är dags att städa bort dem i helgen.

Fortfarande finns det blommor kvar som tål en hel del minusgrader. Jag hörde att det ska bli rejält kallt i natt så jag hoppas att några av dem finns kvar i morgon. Även om det är kallt på nätterna, så brukar dagarna vara underbara så här års. Det är högt i luften och solen skiner på de färgsprakande löven. Kameran fångade några astrar som var halvt täckta av frost och halvt tinade av solen.


Jag var ledig idag och kunde ta det lugnt. Hela skolan var ute på Skoljoggen och det kunde jag inte vara med på. Att gå 6-7 km är fortfarande lite för jobbigt. Förra året klarade jag rundan på under en timme. Men eftersom rundan går här förbi på andra sidan kullen, så gick jag dit och hejade på eleverna. Sedan kunde jag gå hem och äta morotssoppa med räkor, en superenkel och kanongod soppa för kalla höstdagar. Receptet hittar ni här . Den smakade underbart med ett gott bröd till.
Nu duggar det tätt mellan rapporter och utspel om skolan. Lärarna ska kanske få anmälningsplikt typ Lex Sarah och kanske blir det legitimation. Samtidigt kan lärarna inte kursplanemålen och alla är inte ens behöriga. Friskolorna är bra mot segregering tycker en debattör, men enligt Skolverkets rapport leder de till sämre kunskaper. Det här är bara några av rubrikerna som möter oss i media just nu. Ja, så har Lomma blivit årets skolkommun för tredje gången. När blir Värnamo det?
Ibland blir man bara så trött på alla utspel om skolan. Alla har vi ju gått i skolan. Så därför vet ju alla hur det är eller hur det borde vara. Men åren inom skolan har lärt mig att min erfarenhet inte är allas erfarenhet. Vi har alla olika upplevelser både bra och dåliga. Rapporter och skolplaner kommer och ersätts av nya. För det mesta hamnar de i en pärm. Det är inte så ofta som de leder till förbättringar. Om man vill uppnå något räcker det inte med papper med bokstäver och ord på. Då krävs det sedlar med siffror på. Och det ska vara stora tal och många sedlar. Om inte orden åtföljs av pengar, har man inte satsat på riktigt.
När jag rotade i bokhyllan hemma hittade jag ett litet häfte med dikter skrivna av Daniel Kviberg. Här är en tänkvärd dikt på tal om pärmar.
REGISTRERING
Det är viktigt med pärmar
alla lösa blad
all oro
bringas till ro i pärmen
Ärendet registreras -
är under utredning-
det viktigaste är att veta var det finns.
Pärmfäst
blir individen ett ärende
ett fall för utredning och åtgärd
Korsfäst
blir människosonen ett rättsfall
ett fall för jurister, filosofer och teologer
Se hålen efter hålslaget!
Se människan!
Imorgon åker vi till Göteborg på konsert. Vi ska gå på Champions of Rock med bl a Peter Johansson. Det blir många härliga Queenlåtar att se fram emot.
Foto: Inga M Johansson, Frost på taybärsblad, Malva i frost och Frostig aster

2 kommentarer:

  1. Såg att konserten med Queenlåtar kommer till Jkg. Jag tror att det var deb 18 oktober. Söndag är ingen bra kväll, jag kommer antagligen att missa två söndagsgympapass, både i mmorrn och nästa söndag.... och då säger den där lilla krabaten inne i hjärnan "Nu får du inte missa fler söndagsgympa" ..... och man är dum nog att bry sig om det. Såg en Queensmusikal i London för ett par år sedan - KANONBRA!
    Pärmdikten ska jag skriva ut och sätta på personalrummets toa. Du har fått ett visst inflytande på den toan - med dina tankar.
    Måste vara skönt att kunna gå en liten hundrunda igen. I går var ju vädret underbart! Hoppas att den lille krabaten i hjärnan tvingar ut mig i eftermiddag- trots dåligt väder.
    Ska gå in på matklubbem - har lagt in några recept där - och testa morotssoppan. Bra mat för kvällen!

    SvaraRadera
  2. Ja, denna veckan har det varit mycket fokus på skolans värld. Det är bra tror jag, men till en viss gräns. Din pärmdikt kommer att skrivas ut av mig , så jag kan läsa den och begrunda gång på gång hur sann den är.

    Kul att du kan promenera med din vän igen.

    Jag har gjort den soppan i nägra år och det är en återkommande favorit i vår familj, lätt att göra och supergod!!!

    Hoppas att Queen konserten var lika bra som jag tror att den var =))

    Vill själv lyssna på en sådan konsert...får se iom det blir någon gång.

    Ha det fortsatt bra i helgen!

    SvaraRadera