tisdag 29 september 2009

Hot chili och gröna tomater

I morse krasade det under skosulorna. Den första nattfrosten var här. Trots det har mina blommor klarat sig. Vad jag kan se är det inte någon som har dukat under. Jag hoppas att de kan få lysa upp trädgården ett tag till.


Så här på hösten kan man få skörda frukterna av vårens och sommarens arbete. En del frukter kan man plocka hela sommaren och en bit in på hösten. jag brukar få några tomatplantor från min svägerska. Så också i år. De har gett goda solmogna tomater under en lång period. Nu får man plocka in dem gröna också. Jag odlar dem på friland och nu är det dags att avveckla den odlingen.


I våras sådde jag några olika sorters chili. De har blommat ganska bra, men frukterna har varit färre. Först hade jag dem inomhus i ett fönster, men under sommaren har de stått ute i mitt mini-växthus. ag har väl inte pysslat om dem alltför nitiskt, men min erfarenhet är att de flesta växter mår bättre av en smula glömska än av en massa daltande. Det är väl så med människor också. De starkaste människorna är inte de som klemats bort utan de som fått kämpa lite i livet.


Några chilifrukter har jag ändå fått. De är fortfarande ganska gröna, men de börjar nu visa tecken att ändra färg. Den ena sorten, som kallas Carribean Red Habanero, har börjat rodna lite. Det blir inga stora frukter, men jag har läst i min bok om chili att de starkaste sorterna har små och knubbiga frukter. Det kanske är en sådan sort. I varje fall är Habanero en av de hetare sorterna.




Den andra sorten hade ett spännande namn, Chilucle negro. Den har fått lite större knubbiga frukter. negro antyder ju att den ska bli svart eller åtminstone mörk till färgen. Just nu är de mest gröna, men jag hoppas att den ska visa sin rätta färg snart. Nu står plantorna inomhus igen. jag är lite orolig för att höstljuset inte ska räcka till. Därför funderar jag på att skaffa en växtlampa så att jag kan få dem att övervintra. Visserligen klarade jag att övervintra en planta förra vintern, men det kanske bara var nybörjartur.

Nu börjar den mörka delen av året, när solen snart bara är uppe när man jobbar. Det mörknar fort på kvällarna. Naturen går in i sin viloperiod. Den hämtar ny kraft och väntar på att ljuset ska komma tillbaka. Vi behöver också vila. Det är skönt att krypa ner i sängen efter en hel dag på benen. Man blir trött av att jobba. Den här veckan har jag börjat jobba på halvtid. Det var roligt att komma tillbaka och träffa elever och kollegor. Visst känns det lite i foten när jag har stått och gått en förmiddag. Då är det skönt att vila ett tag, lägga upp foten på en pall och bara koppla av. Det är bra både för kropp och själ. Efter en stund kan jag börja röra på mig igen.
Nu är det dags att krypa ner under täcket. Imorgon har jag sovmorgon. Men på kvällen ska jag på tjejträff, prata och äta god mat. Det är också bra både för kropp och själ.

Foto: Inga M Johansson, Gröna tomater, Habanero och Chilucle Negro




2 kommentarer:

  1. Du ger mig absolut idén attt ordna ett "tjejträff" - ellr vad man nu kallar ett möte med damer som passerat "livets höjdpunkt" och är i "dalande". Måste se till att göra det en fredag i oktober. Brukar vara kul - och det är viktigt att träffas då och då.
    Måste väl vara ganska lagom att jobba halvtid - egentligen - eller..... ?
    Vi har också haft frost - men växterna har klarat sig bra. Det har ju varit så vackert i naturen en längre tid, så man vill inte att det ska bli grå-höst ännu.

    SvaraRadera
  2. Kom just hem från tjejträffen. Apropå damer i dlande: En av oss är nybliven pensionär. Hon uttryckte det så här: Det är bara för äggen som bästföredatumet har passerat, inte för hönan. Vi har mycket att ge än. Och visst är halvtid bra, men man hinner bara komma till jobbet sen är det dags att åka hem.

    SvaraRadera