söndag 29 januari 2012

Smått och gott

 En hel vecka har gått. Vart tog den vägen? Ibland tycker jag att det inte har hänt något värt att skriva om, men när jag tänker efter, har det hänt en hel del. Även små saker kan vara värda att se tillbaka på och berätta om.
 Jag har jobbat hela veckan och det gick bra. I början var jag ganska trött, men sen flöt det på som vanligt lektion efter lektion. I fredags var det studiedag. Vi pratade planering utifrån Skolverkets allmänna råd. Vi kom väl fram till att vi känner oss ganska bekväma med att skriva LPP. Det har vi ju utvecklat under några år nu även om det givetvis blir lite annorlunda med den nya läroplanen och de nya kursplanerna. Vad vi upplever att vi behöver göra nu är att ta fram en bra mall för den fortlöpande dokumentationen. Som det är nu har alla sina egna system, men vad händer om någon blir sjuk och någon annan måste ta över? När vi tar över en klass från en annan lärare, är det väldigt olika hur och vilken dokumentation som förs över. Ibland är det tydligt och strukturerat, ibland är det nästan omöjligt att få någon bra bild i röran. Vi skulle vilka ha några olika mallar som vi skulle kunna använda. Det räcker inte med en mall för olika ämnen har olika förutsättningar och olika pedagoger föredrar olika modeller. Det viktiga är att dokumentationen tydliggör elevernas utveckling och lärande. Vi får väl se vad det blir framöver.
En sak som skulle kunna underlätta lärarnas dokumentation är att varje lärare hade en egen dator att använda kontinuerligt under hela dagen. Som det är nu delar vi datorerna både med kollegorna och eleverna. Det är inte bra för då tar det sån tid att logga ut och in, leta efter filer och spara. Vi vill ju inte att eleverna ska kunna komma åt vår dokumentation. Den är ju vårt arbetsredskap.
 I helgen har vi haft årsmöte i församlingen. Igår var det förhandlingar och val som klubbades igen ganska snabbt. Vi åt smörgåstårta och samtalade en del. Idag var det gudstjänst som vanligt men jag stannade hemma när maken åkte. Det gäller att hushålla med krafterna och då måste jag ibland prioritera bland aktiviteterna.
  Jag gick en liten runda med hunden. Ibland har solen lyckats ta sig igenom molntäcket idag. Det är vackert med sol på de vita vidderna. Vi hade nog kunnat gå en längre runda men vi återvände till kaffet och skidåkningen på TV.
 För att återvända till veckans händelser så var jag hos läkaren igen i torsdags. Det är fortfarande så att alla värden är bra utom ett som sticker ut. Det hänger väl ihop med mina ständiga infektioner. Jag är fortfarande väldigt känslig för sådana. Därför är ju inte skolan den optimala miljön för mig just nu. Jag möter så många olika människor varje dag eftersom jag jobbar i flera klasser. Det kan säkert bli ungefär 100 personer om dagen. Förhoppningsvis blir det bättre och bättre nu när det går mot ljusare och varmare tider.
Makroner
På kvällen var det tjejträff här hos mig. Jag gjorde en enkel gryta med köttfärs, renskav, bacon och kantareller som blev riktigt god. Till kaffet hade jag för första gången bakat makroner. De blev lyckade och alla gillade dem både tjejerna och kollegorna som fick smaka dem tidigare på dagen. Det var inte så svårt som det ser ut, bara lite kladdigt och pilligt.
Liftaren
När jag har tid och lust, stickar jag på mina projekt. Det funkar bra med armen och nu klarar jag längre pass. Min lilla sjal, som jag kallar Liftaren, blev klar igår. Den blev jättebra och skön att ha om halsen. Nu fortsätter jag med min kofta. Jag beställde en härva garn till på nätet så att den kan bli lite längre. På Pysselbloggen finns mer om mina stickprojekt.
Den kommande veckan ser i alla fall i almanackan ut att bli ganska lugn, men man vet aldrig vad som dyker upp. Det gäller att vara beredd på allt.

1 kommentar:

  1. Får nog titta i din pysselblogg. Är ingen flitig gäst där, men när du skriver om stickning, så blir jag genast lite nyfiken. Bra att ha den stund som man ibland tillbringar framför TVn.
    Makroner har jag aldrig gjort. Baknong tilltalar mig också, så det kan nog bli nå´n gång, även om kladdigheten skrämmer mej. Tycker du att det är kladdigt.... ja, då är det väl risk att jag kladdar ner hela köket...
    Det finns inget som heter LPP fick jag veta när jag lyssnade på skolverkets folk i Växjö. Men någon slags planering måste man ju ha. Jag ahr förändrat min, så att den kan läsas av elever och föräldrar. Möjlighet att göra planeringar finns med i vårr bedömningsinstrument - Info Mentor. Men den är alldeles för mycket för mig... och så tråkig. Så jag gör på mitt sätt. Tycker att likadanheten kan vara förödande. Man behöver ju inte hela tiden måla den fule på väggen och hela tiden vara beredd att man ska försvinna. Om det så är, så löser det sig ändå, planerin och dokumentation är som tur är inte livsavgörande för våra elever. På gymnasienivå kan det vara befogat att jobba med både hängslen och livrem.... för elevernas skull. Ha en bra arbetsvecka!

    SvaraRadera