torsdag 2 februari 2012

På hal is

Pulkaåkning
 Idag har jag varit ute på hal is. Inte bildlikt utan rent bokstavligt. Det gäller ju att utnyttja de vinterdagar vi får här i södra Sverige och låta eleverna få en härlig utomhus med olika vinteraktiviteter. En av dem var skridskoåkning på isen som spolats på tennisbanan/"skateparken" vid skolan. Jag plockade fram de gamla vita konståkningsskridskorna från 70-talets slut och snörade på mig dem ett tag. Jag tror inte jag åkt på ett par år så det var lite ostadigt i början.
Skidåkning
 Det var ordentligt kallt på morgonen, nedåt 11-12 minusgrader, men det kändes inte så kallt. Visserligen bet det i kinderna, men jag var varm för övrigt. Men så hade jag byltat på mig många lager. Det var inte så många som klagade på kylan och solen tittade fram ibland.
Skridskosnörning
 Hela skolan var ute idag. Vi åkte skridskor, pulka och skidor. De som inte hade skidor gick en lång promenad. Det fjärde passet fick man välja lite olika aktiviteter i klasserna. Några valde att vara inne och läsa eller öva på olika saker. De som ville kunde få bada bastu eller fortsätta utomhus.
Skridskoåkning
 Den här veckan finns det fler som varit ute på hal is. Jag tänker förstås på vår skolminister som uttalat sig i media. Ännu en blunder från karln skulle jag kalla det. Undrar hur många han kan göra innan han kan tvingas bort. För er som inte hängt med så handlar det om surfplattor i skolan i stället för papper och penna i F-klass och år 1. Det är i Sollentuna man satsar på dessa. Björklund reagerade förstås och många har reagerat på hans uttalanden. Några försvarar honom, men de flesta i skolan tror jag bara suckar åt hans reaktion och tycker att han inte fattar något. Ett bra inlägg skrevs av Ingela Netz och kan läsas här.
 Jag skulle bli överlycklig om min kommun ville satsa medel på surfplattor och andra IT-redskap. Satsningen på det här området är lite halvhjärtad i vår kommun. Men det är den å andra sidan på andra områden också.  I stället för att verkligen satsa, tycker jag, att vår kommun oftast lägger på en lagomnivå. Vi satsar inte på att bli bäst, det räcker om vi är över riksgenomsnittet. Risken finns att andra satsar mer och då halkar vi efter. Sen undrar vi varför resultaten blir så dåliga. I stället borde vi verkligen satsa. Det förtjänar våra barn och ungdomar.
 Ibland blir allt så fel fast man menar väl. Man ser inte de självklara lösningarna utan bara svårigheterna. Jag läste en tänkvärt historia på Facebook för några dagar sedan. Den handlade om en man som hade en åsna. Denna åsna hade ramlat ner i en brunn. Han visste inte hur han skulle få upp sin åsna. Åsnan var gammal och brunnen var uttorkad. Därför tänkte mannen att det var lika bra att begrava åsnan i brunnen. Han kallade på några vänner som kom med spadar. De började att skyffla ner jord på åsnan. Men åsnan skakade av sig jorden och stampade ner den på bottnen. De fortsatte att ösa jord över åsnan. Efter ett tag märkte de att åsnans taktik lönade sig. För varje spadtag med jord som den skakade av sig steg golvet i brunnen och snart kunde åsnan oskadd ta sig upp ur den.

Vi borde göra som åsnan. Vi borde skaka av oss allt negativt som öses över oss och stampa på det. Då kan vi rakryggade höja oss till en högre nivå.
 Visst kan vi tänka fel ibland. Så måste det ha varit för den som skickade ut maten till oss idag. Just nu renoveras kök och matsal där vi brukar äta. Hela den här terminen äter vi på fritids och i några klassrum. Vi får mat som körs ut till oss från gymnasieskolan inne i stan. Till idag bad vi att få korv med bröd som vi kunde grilla på skolans grillplats. Det gick bra trots kort varsel. Det var bara det att allt brödet var djupfryst. Det är inte så gott med isigt bröd till korven. Så vad kunde vi göra åt det?
Korvgrillning
 Eftersom vi var vid skolan kunde vi lösa problemet. Jag stoppade in alla påsar med fruset bröd i tre av skolans torkskåp och satte på dem. Efter ett tag kunde vi börja servera korven i någorlunda tinade bröd. De kanske var lite kalla inuti men de gick att äta i alla fall. Jaja, nöden har ingen lag!
Köbildning
Efter denna utedag var vi ganska trötta. Eleverna kunde gå hem, men vi fick stanna kvar. Vi hade beställt goda semlor att avnjuta under eftermiddagens arbete. De andra kunde inte vänta utan fikade medan vi planerade i klass 5. Vi fick ta våra semlor när vi blev klara. Sen avslutade vi dagen med att diskutera miljöaktiviteter. Det är hög tid att planera vårt Grön Flagg-arbete. Vi tänker jobba med temat Närmiljö. Så vi funderade på vad vi redan gör och vad vi vill göra. Som vanligt får vi lägga det på en lagomnivå. Vi ska orka med att genomföra planerna och vi måste ha resurser att använda för ändamålet. Tyvärr finns det mycket som inte går att genomföra på grund av otillräckliga resurser, som pengar eller personal. Men det gäller att kunna skaka av sig frustrationen och se vilka möjligheter vi har i stället.

1 kommentar:

  1. Nöden är uppfinningarsnas moder .... helt tydligt.
    Skridskor ha jag nog åkt färdigt. Har inga passane kvar hemma, de har Johanna i Värnamo, men inte ens hon åker så mycket på Vidösterns is. Det gör ont i föätterna att åka skridskor ... och så är jag så förtvivlat rädd för att ramla.
    Tycker att papper/penna och dator/surfplatta skulle kunna ha lika stor plats under F-4/5.Jag har länge önskat mig att det ska finnas en dator per två elever. Så man tvingas att jobba mer tillsammans... och man måste också använda papper och penna... för de kommer förhoppningsvis också alltid att finnas. Se önskar jag också Björklunds avgång. Men de skyddar varann så bra i alliansen.... så han lär nog stanna kvar, även om han bär sig dumt åt eller uttalar sig dumt. Ha en bra helg!

    SvaraRadera