söndag 26 februari 2012

En vanlig söndag

 Det blev en vanlig söndag den här veckan också. Solen sken fast det var lite kyligt på morgonen, när hunden och jag gick våran kortrunda. Vi hinner inte med mer innan det är dagsatt åka till gudstjänsten i missionskyrkan.
 Det var en vanlig gudstjänst med sång och predikan. Det som möjligtvis var annorlunda var att vi avslutade våra 40 dagar idag. De senaste åren har vi alltid haft en satsning på något tema under 40 dagar. I år var temat 40 dagar med Guds Ande. Tidigare år har vi också gjort en egen andaktsbok, men i år blev det bara en bibelläsningsplan. Det kan vara bra att göra det lite enklare något år. Det här året har jag inte varit så engagerad i detta. Idag predikade vår pastor över ämnet Andens gåvor. Vi har alla olika gåvor, både naturliga och andliga. Det är skillnad på Andens gåvor och Andens frukt, som det också står om i bibeln. Frukt tar lång tid på sig att mogna medan gåvor har man i samma sekund som de överlämnas. Gåvor och talanger måste förvaltas och användas på rätt sätt.
 Efter gudstjänsten var det mingelfika då vi kunde prata med varandra en stund innan vi åkte hem var och en till sitt. Vår vän Ambjörn följde med oss hem och hjälpte maken med lite sysslor. Det gick snabbt när de var två. Sedan lagade vi middag tillsammans. Det blev ugnsstekt falukorv med potatismos, kanske ingen vanlig söndagsmiddag. När vi var barn skulle det vara stek, sås och potatis på söndagarna. Nu äter vi det vi känner mest för eller vad som finns i frysen. Idag råkade det bli falukorv.
 Hunden och jag gick en lite längre runda i eftermiddagssolen. Vi tog vägen upp mot skogen. Nästan all snö och is är borta. Det var bara lite kvar uppe vid krysset, som vi kallar det. Det var skönt med en promenad, tyckte både hunden och jag. Solen sken så skönt på oss. Det var fler som var ute i trakterna idag. Vi såg inte till dem, men jag hade två besökare vid mina geocachegömmor här i byn. Det såg jag på mejlen som droppade in till min mejlbox. Elva stycken gömmor har jag i byn. De hittade väl nio av dem. Dessutom var det några andra geocachare som loggat några av mina andra gömmor på annat håll. Det var säkert många som var ute idag i det fina vädret. Jag väntar till på onsdag. Då är det skottdagen och då har jag tänkt åka till ett event i Jönköping och träffa andra geocachare. Jag ska plocka upp min cachingkompis klokare efter jobbet och sen får vi se hur många cacher vi hittar.
Ikväll läste jag på Twitter att man kunde se flera planeter på natthimlen. Vi gick ut och försökte studera stjärnhimlen. I väster i närheten av månen skulle man kunna se både Venus och Jupiter. Vi såg en av dem, men den andra var nog för långt ner mot horisonten och doldes därför av ladugårdstaket. Sedan tittade vi åt öster där Mars skulle vara synlig. Vi tror att det var den röda starkt lysande himlakroppen som vi såg där. Det är spännande att studera valvet över oss en sådan här stjärnklar kväll. Det är betydligt lättare här ute på landet än i stan. Nu är det dags att dra sig tillbaka och inta horisontalläget. Imorgon är det ju en vanlig måndag igen.

2 kommentarer:

  1. Låter som en helt OK söndag, tycker jag. Hoppas att den vanliga måndagen blev det också.
    Jag är så dålig på att hålla mig uptodate på geocaching nu när det är vinter. Är det ett stort möte i Jönköping. Är det föredrag eller/och cachesök? Var är det?
    Tack för att du berättade om vilka planeter som syns. Igår kväll var ju Venus och Jupiter alldeles vid månen. Så inte MArs, men får kolla om det blir klarkväll igen.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är ett skottdagsevent med grillning och kanske några nya cacher. Vi ska vara ute vid en grillplats vid Vattenledningsvägen. Alla som loggar en cache eller ett event den dagen får en souvenir på sin profilsida. Du hittar eventet här: http://www.geocaching.com/seek/cache_details.aspx?guid=a10a8423-256d-4d28-9ad4-938119097f90

      Radera