torsdag 1 november 2012

Natur & Kultur-stigen

Utgångspunkt Gyllenfors kapell
November börjar i grått. Jag hade tänkt jobba på förmiddagen och ta en cachingtur kombinerad med hundpromenad på eftermiddagen, men jag prioriterade om. Det blev en en tur på förmiddagen i stället. Jobba får jag göra imorgon. 

Jag packade ryggsäcken och kopplade hunden för att åka till Gislaved. För några veckor sedan var det Hälsovecka i Gislaveds kommun. Då brukar Ardbeg10 lägga ut ett antal cacher. I år kom de alla på samma dag och längs en stig vid Nissan. Vi parkerade bilen vid Gyllenfors kapell.
Vi följde stigen
 Det råkade bli nummer 8, den sista gömman i serien, som vi började med. Det var den jag fick upp i GPS:en när jag närmade mig Gislaved. Det kanske inte var så konstigt eftersom det visade sig vara den enda av de åtta nya cacher som landat i GPS:en. Ändå vet jag att jag laddade in alla. Det ordnade sig ändå. Jag hittade ju alla i mobilen och kunde knappa in koordinaterna för hand.
Takko undersökte alla dofter
 Den första gömman hittade vi enkelt. Ingen av gömmorna var särskilt svår. De är ju tänkta för nybörjare och det fanns flera sådana som loggat. Eftersom vi gick baklänges så blev andra cachen vi letade efter nummer 7.  Där ville inte GPS:en vara med. Vi hamnade på fel sida om en bäck bland sly, ris och en massa skräp. Takko trasslade i sig och jag kunde inte släppa honom för det var trots allt nära både en stor trafikerad väg och ett bostadsområde. Vi hoppade över sjuan och fortsatte till sexan.
En av informationsskyltarna
 Här och där längs stigen fanns informationstavlor som berättade om naturen eller om kulturella företeelser. Det fanns tavlor om växter, fiskar och andra djur. Det fanns också tavlor om kanalprojekt och kolbottnar. Här fick man veta saker både om naturen och vad som hänt i platsens historia och hur människan påverkat området.
Kanalen / Nissan
 Stigen fortsatte längs Nissan som slingrade sig fram i meandrar. Det fanns korvsjöar i området. Vid två tillfällen under 1900-talet hade man grävt kanaler som rätade ut vattenleden. Det verkade vara ett populärt strövområde för ortens hundägare. Vi mötte många hundar som var ute och rastade sina mattar och hussar. Ibland följde vi inte stigen riktigt som det var tänkt. Det hände att vi hamnade lite vid sidan om ute i bushen. Kartan i GPS:en visade nämligen inte alla vägar och stigar i området så jag hade inte riktigt koll på dem. Ibland tog vi en genväg till gömmorna. Jag hittade en TB i en av gömmorna. Själv lämnade jag av ett par geocoin i några burkar.
Vi närmar oss slutet
 Vi kom fram till en bro över ån och sedan gick stigen tillbaka på andra sidan. Det fanns fyra gömmor på varje sida om ån. Snart var vi tillbaka i mer bebyggda områden. Vi fick gå en bit på gatorna för att kunna ta oss över ån igen och tillbaka till bilen. Även om jag inte hittar så bra i Gislaved så kände jag igen mig när vi passerade Industrimuseet. Där finns en annan cache. Vi gick förbi ytterligare en gammal gömma innan vi kom tillbaka till bilen.
Viloplats
 Både hunden och jag var nog lite trötta av vandringen. Vi satte oss i bilen och delade på en kexchoklad. Sen fick hunden stanna kvar i bilen medan jag letade reda på den gömma som vi missade tidigare. Det var lättare att ta den från andra hållet. Nere i skogen på andra sidan om vägen från kapellet sett hittade jag en annan viloplats. Undrar vem som brukar sitta där.
Tillbaka
Sedan vände vi hemåt. Vi stannade till vid Smålänningens marknad i Bredaryd. Det kom några stänk på rutan på hemvägen och senare började det regna som utlovat. Det var alltså rätt beslut att tidigarelägga promenaden. Det var en fin och lagom lång runda. I början tyckte jag att det luktade lite och att det fanns lite väl mycket skräp längs stigen. Det var bättre på andra sidan Nissan även om det fanns fler högar med trädgårdsavfall där. Man kanske inte märker dem lika tydligt när det grönskar lite mer. Hur som helst är det bra att den här typen av stigar finns för dem som bor i tätorter. Själv går jag kanske hellre i en riktig skog, men då hade jag ju inte hittat åtta geocacher. På köpet fick vi lite träning inför lördagens Megaevent FAD2012.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar