söndag 11 november 2012

Tårta på Fars dag

Tårtbuffé i Missionskyrkan
Det är Fars dag idag. Jag har ingen far i livet att besöka. Min far dog för snart 35 år sedan. Men det finns många andra fäder att fira. Jag har mina barns far och jag har en svärfar. På Fars dag är det ju brukligt att fira med tårta och söndagsmiddag. Till middag gjorde jag ett långkok. Maken fick välja mellan kalops och gulasch. Valet föll på gulaschen så den fick stå och småputtra flera timmar på spisen. Det var riktigt gott och köttet blev mört och fint. Men tårtan sparade vi till eftermiddagsfikat i Missionskyrkan.
Kaffe, tårta och god gemenskap
I vanliga fall brukar kyrkfikat kommaefter gudstjänsten men dagens gudstjänst började med fika. När vi anlände blev vi visade ner i festlokalen. Ett helt bord med olika sorters tårtor fanns det att välja bland. Jag smakade en knäckig tårta med fyllning av grädde och banan och en nötbotten toppad med en god nougatkräm. De recepten hade jag gärna tagit med mig hem. Alla lät sig väl smaka. Därefter började själva gudstjänsten med härliga sånger och en predikan som handlade om förlåtelse utan gränser. Visst kan det vara svårt att förlåta men det är nödvändigt. Bitterheten gör oss sjuka, men förlåtelsen helar.
Novembergrå hundrunda
Annars var det en riktigt grå novemberdag. Hunden ville förstås ut en runda och vi gick vår vanliga skogsrunda på förmiddagen. Då höll det i alla fall uppe. Det är riktigt blött i markerna efter allt regnande. Överallt klafsar det när man går. Här finns det ingen vattenbrist. Det vi saknar är väl ljuset och värmen. Vi får nöja oss med de konstgjorda varianterna.
Far och son
Efter gudstjänsten åkte vi in till svärfar på sjukhuset. Han hamnade där i måndags då han ramlade och bröt lårbenshalsen, tror jag det var. Det var inte roligt för honom, särskilt inte på sin födelsedag. Han satt i en stol och verkade må ganska bra trots allt. Fast det första han sa var: Äntligen några vettiga människor att prata med. Det är nog inget fel på de andra mäniskorna på sjukhuset, men det kan bli lite tråkigt i längden att bara sitta i en stol och titta på TV. Minst två veckor får han vara kvar där. Sedan hoppas han få komma till ett ställe där de kan ta hand om honom tills han blir återställd.

Höstmarknad
Nästa lördag blir det höstmarknad med lite av varje. pengarna går till församlingens missionsverksamhet. Då är alla välkomna att vara med. Kom och fika och köp några fina saker att ta med hem. Det finns både sådant som går att äta och saker som kan bli till julklappar.

Till sist vill jag dela med mig av en liten film från St Paul´s kyrka i Nya Zeeland. Några härliga pojkar berättar om sina pappor.

3 kommentarer:

  1. Ser mysigt ut med höstmarknad. Skulle gärna kommit om det inte varit lite för långt. Nu har det varit så mycket, att jag bara MÅSTE stanna hemma.... och få lite lugn, så kanske såret också börjar läka.
    Svärfar blir nog väl omhändertagen på ortopeden. Vet att det finns väldigt trevlig personal där.... så han har nog inte träffat svärsonen vår ... :).
    Frs dag gick annars ganska spårlöst förbi.... ja, döttrarna skickade sms till sin far.... MIn far far inte funnits sedan 1988, och C-Es far gick bort 2002. Sådant är livet. Hoppas svärfar din snart kryar på sig... Han ser ju f.ö. inte ut att må så illa.

    SvaraRadera
  2. I år firades inte farsdag så mycket i vårt hus. Döttrarna var kvar i Växjö och både min far och Dans far har gått bort. Men jag tänker alltid lite extra på pappa just den dagen. Har ett stort fotografi på pappa i köket, så han är alltid närvarande där =)

    Kul med höstmarknad, kan tyvärr inte komma då jag har fullt upp med att bli firad av olika samlingar...fortfarande...=)
    Hoppas ni får in mycket pengar!!
    Ha de gott, och det är tur att det finns stearinljus så man kan mysa ; )

    SvaraRadera
  3. Idag kunde jag gått på höstmarknad hos er ser jag. Mysigt fast det är lite för långt bort. Vi har firat min gammla pappa i dag istället. Det gick ju bra det också. Din blogg är trevlig o jag tittar in lite då och då. Tack för den!

    SvaraRadera