lördag 4 juli 2015

Heta dagar och varma nätter

Fingerborgsblommor som rymt från trädgården
 Då var vi äntligen uppkopplade igen. På fredagsförmiddagen fungerade uppkopplingen men när vi kom hem på eftermiddagen var det lögn att komma ut på nätet. Det ryktades om nätfel på grund av avgrävda kablar. Det spelar ingen roll, men isoleringen är bruten nu i alla fall.

Kantarellmacka till kvällsmat
 Det är varmt nu. Varmare blir det för varje dag som hettan hålle i sig. Dagarna är till och med heta och nätterna bara något svalare. Vi gick ut en stund efter midnatt och då var det riktigt skönt. Jag kunde stått där en bra stund och tittat på månen.


Eftersom jag städade huset redan på torsdagen, kunde jag ta en tur till Kolvarp och hälsa på mamma på fredagen. Hunden fick följa med. När vi kom dit satt mamma och fikade tillsammans med min svåger. De satte på lite mer kaffe så det räckte till mig också. Sen tog hunden och jag en liten promenad. Vi kollade på fiskarna i dammen och såg att näckrosorna blommade.


Vid vägkanten blommade toppklockorna. Det är från dessa som jag tagit frön till mina toppklockor i trädgården i Rannäs. De har gamla anor. De fanns nog reda på farmors tid och kanske ännu länge tillbaka.


Min svåger hade hängt upp sin hängmatta i skuggan under ett äppelträd och passade på att vila lite mellan fika och lunch. På kvällen skulle han köra hem till Malmö med motorcykeln. Det var lite för varmt att köra mitt på dagen.


Vi fortsatte promenaden förbi den gamla ladugården som numera är en trävaruhandel. På vägkanten blommade brunörten.


Vi fortsatte in i skogen där det var lite svalare i skuggan under träden, men hett så fort vi kom ut i solen igen. Vi hittade några små torra kantareller som jag plockade och gav till mamma. Jag åt den första kantarellmackan för året kvällen innan.


PÅ Tokö blommade kärringtänderna inte bara i gult utan även i orange. De växer i stora ruggar även på den torra, magra vägkanten.


Sen fortsatte vi tillbaka mot gården över laggarna. Här är det öppet och alltså varmt när solen ligger på. Takko flämtade lite men stretade på och nosade här och där.


På laggarna odlade vi mest hö men även säd när jag var liten. Här har jag styrt traktorn medan mamma och pappa lastade på höbalar på vagnen. Nu växer  laggarna igen. Naturen tar tillbaka de åkrar min farfar var med och täckdiakde för så där hundra år sedan.


I kanalen kunde man förr hitta fisk. Både ål och lake kommer jag ihåg den som röjde i kanaken kom hem med. Annars var det väl mest grodor och en och annan snok vi såg.


När vi kom tillbaka var Takko trött och efter lite vätskepåfyllning  lade han sig på golvet och snarkade.


Mamma plockade fram en köttgryta med älgfärs ur frysen. Den värmde jag och kokade lite ris till oss. Sen åt vi allihop av den goda grytan med tillbehör. Även om det är varmt behöver man lite energi.


En stund senare åkte vi hem igen. VI orkad einte så mycket mer utna satte oss på verandan med lite vatten, en glass och en god bok.


Framåt kvällen blev det en liten runda till, men int så lång för det var fortfarande riktigt varmt i luften. De höga gräsen vid vägkanten vajade i den svaga vinden.


Höbalarna var plastade och låg kvar på de åkrarna. I den här värmen torkar höet snabbt. Det kanske är dags att ta en tur till Bolmen för ett kvällsdopp kanske redan imorgon.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar