lördag 12 november 2016

Rimfrost, saffransbröd och garnvärme


I morse vaknade vi upp till en vit värld. Alla träd och buskar var täckta av rimfrost. Det var vackert och rofyllt, när hunden och jag tog vår promenad.


Himlen var gråmulen. Det var nästan disigt över ängarna. Men alla grenar på buskarna hade fått vit päls.


Takko kunde ju inte se så mycket av allt det vackra, men han skuttade glatt omkring och nosade på allt.


Det såg ut som om hasselbusken fått isnålar instuckna i grenarna och hängena. Riktigt häftigt med dessa långa iskristaller.


På körsbärsträdet var till och med stammen täckt av isnålar. Annars har vi inte fått så mycket mer snö. Till veckan ska ju dessutom snön försvinna. Då ska det börja regna säger de som vet.


Solen hade stora problem med att tränga igenom allt det grå. Det ser nästan ut som månen, men det är faktiskt solen som försöker lysa på oss.


Ikväll blev jag klar med mitt långa projekt, en två meter lång zigzaghalsduk. Nu behöver jag inte frysa om kylan skulle sätta in värsta stöten. Den var riktigt varm och skön.


I förrgår var vädret annorlunda när vi tog vår hundpromenad. Det var nog några plusgrader till och med. Rönnbären lyste vackert mot de mörka stammarna och den vita snön på marken.


Det var is i dikena längs vägen. Myrorna har nog flyttat ner en våning och har inte så stor nytta av sin sjöutsikt.


Vi gick ända ner till kanalen. Fjärde etappen av hundrundan är därmed avklarad. Det kändes bra att gå dessutom. Vi vände vid kanalen och gick hem igen. Promenaden tog lite på krafterna. Än är jag ingen superwoman.


På eftermiddagen åkte jag in till vårdcentralen och vaccinerade mig mot influensan. Eftersom jag tillhör riskgrupperna var det bäst att lyda doktorns råd.



En av dagens uppgifter var att baka årets första saffransbröd. Maken ville ha med sig till jobbet nästa vecka. Det är visst hans tur att bjuda på fredagsfikat. Så vi satte till en deg och med gemensamma ansträngningar bakade vi ut sex stycken runda saffransbröd. Ett av dem provsmakade vi ikväll, men resten får vila i frysen ett tag. Vi närmar oss Adventstiden och jag brukar baka de första saffransbröden till Första Advent. Det gör inget att jag startat lite tidigare i år. Det kanske kommer att ta lite längre tid för mig att förbereda inför Advent och jul än vad det brukar även om jag inte vanligtvis gör så mycket.

2 kommentarer:

  1. Ni har mindre snö än vad vi har. Och mer rimfrost. Idag är det helt ok snödag, då det är någon plusgrad, tycker jag. Men ändå, det ska bli skön att få barmark igen framåt veckan.
    Ska baka de gamla vanliga saffransbullarna om ett par veckor... vanliga lussebullar. Ditt bröd ser ju ljuvligt ut, är det svårt att få till? Vore kul att pröva. Riktigt snygg halsduk. Den har väl tagit sin tid att göra? Men riktigt,riktigt fin! Din myst fixar jag inte denna gång. Ser inte. Tänkte visa den på smartboarden imorgon och se om någon av eleverna kan se några siffror. Ser fram emot en snäll myst i december!

    SvaraRadera
  2. Google är ju lite häftigt. Har tre konton. Mest inloggad på skolkontot... och genast blir jag en offentlig person i kommentaren....

    SvaraRadera