söndag 28 november 2010

Advent är mörker och kyla

Morgonen bjöd på knarr under kängorna och gnistrande snö i solskenet. Alltså en underbar dag för skogspromenad. Hunden var förstås med på noterna. Enda nackdelen var temperaturen. Det sved om kinderna efter ett tag ute trots att det inte blåste särskilt mycket. Övriga kroppsdelar var ganska varma påbyltade som de var. Termobyxor, dunjacka, mössa, halsduk raggsockar i vinterkängorna och så kameran runt halsen redo för alla vackra motiv.



Fåglarna mumsar glatt i sig alla solrosfrön och annat som vi stoppar i fågelmatarma. Idag var det många småfåglar som besökte trädet utanför mitt fönster. Talgoxar, blåmesar och entitr samsades om maten. Sedan kom de stora feta nötskrikorna. De pickade i sig de frön som hamnat på marken, men de skrämde upp småfåglarna i toppen på trädet. Efter ett tag jag syn på en annan fågel i objektivet. Det var den vackra koltrasten som satte sig på en gren. jag gillar koltrasten för den sjunger så vackert. Fast det gör den inte nu. Nu satt den bara och burrade upp sig i solskenet.


Imorgon får jag gå själv till adventsgudstjänsten för maken jobbar. Adventskaffet kommer att avnjutas tillsammans med de andra gudstjänstbesökarna i missionskyrkan. Sen får jag se om det blir någon julskyltning för min del. Det är inte lika roligt att gå själv på den. Fast jag skulle stöta på många som jag känner. Mina elever ska sälja hembakat.

Advent i fönstret
Det blir både roligare och ljusare i advent, ljusare för att alla tänder sina ljusslingor och ljusstakar, roligare för att det händer så mycket och det finns en sådan förväntan hos de flesta. Barnen har sina förväntningar, sin längtan. Vi vuxna har våra förväntningar. Jag ser fram emot att snart få hem pojkarna. Än får jag nöja mig med att höra deras röster när jag ringer dem. Än har jag inte plockar fram attgöralistan inför julen, men numera sitter den nog lika bra i huvudet som i julpärmen. Den har varit med ett tag för vi har ju våra traditioner. Det finns vissa saker vi inte vill missa, men de senaste åren har listan blivit en aning kortare för varje år. Det blir den nog i år också.

"Advent är mörker och kyla.
Vi tänder ett ljus och ber:
Förbarma dig Gud över jorden,
all nöd, all förtvivlan du ser.


Advent är väntan på Kristus:
Kom Herre, kom hit i tid.
Och lär oss ta hand om varandra
 och leva tillsammans i frid."

2 kommentarer:

  1. Visst blir det fina bilder när det är snö-sol. Få se om jag går till kyrkan i kväll - eller, ja klockan 17. Ska åka på julmarknad på Torpa om en stund. Apladalen blir det nästa vecka.
    Ha en bra vecka!

    SvaraRadera
  2. Det är så vackert ute nu med snö, allt blir så ljust. Jag är så förtjust i änglar, så de tar jag fram till advent. Annars är jag som du, tänker och planerar vad som verkligen är viktigt till jul. Då är det många "måsten" som man kan skippa. Kommer att bli mindre saker att göra i år....tror jag =)

    Vacker adventsvers du ger oss. Ska läsa någon idag i kyrkan den är snarlik och handlar om väntan.
    Ha en härlig söndag med levande ljus och värme.

    SvaraRadera