torsdag 4 november 2010

Återbesök

Höstdagar kan vara en blandning av sol och regn. Så var denna. Lägg dessutom till kraftiga vindbyar så är väderkartan komplett. Hunden och jag fick passa på att promenera mellan regnskurarna. Vi hade tur som fick njuta en stund av solen. Äppelträdet, som jag ser från fönstret vid mitt skrivbord, lyste så vackert i solskenet. Äntligen höll det uppe så jag kunde gå ut och fotografera det.

Maken gav sig av ner till Halland på förmiddagen och beräknas komma hem torsdag kväll eventuellt fredag. Nej, han har inte fått jobb där nere. Han har hjälpt sin syster att riva sommarstugan. Nu håller de på att bygga upp den igen. Likt Fågel Fenix ska den resa sig ur ruinerna i en ny gestalt. Vi, som var kvar här hemma, alltså hunden och jag, tog det easy. En kaffe latte och lite stickning varvat med bokläsning för min del. Hunden jagade hundgodisgömman tills han blev trött och slappade i soffan.

Efter ett tag ringde jag min mamma. Jag hade lovat att komma och hälsa en dag, göra ett återbesök i hembyn. Det kunde passa idag. Vi åkte ut till henne, ja, hunden fick följa med, och åt middag tillsammans där. Sen satt vi och pratade en bra stund. Syrran kom in och fikade. Jag hade köpt med mig en budapestrulle på vägen. Den smakade gott till kaffet. Så gick tiden och de var dags att vända tillbaka till det som nu är hemma.

Det hann bli mörkt innan vi kom hem igen. Det är riktigt mörkt ute nu på kvällarna. Så här på landet långt från allt vad gatlyktor heter gäller det att utrusta sig med pannlampa om man ska se något i mörkret. Det kan ju vara bra när man ska hämta ved i vedbon och tända i panna. Hur mörkt det än är i livet, så skingras mörkret om man tänder det minsta lilla ljus. "Ljuset lyser i mörkret, och mörkret har inte övervunnit det", som Johannes säger i sitt evangelium. (Joh 1:5)

2 kommentarer:

  1. Ja, igår var det omväxlande väder...fast mest regn på tvären förstås. Ska ge mig ut på en promenad nu innan jag tar tag i dagens arbete. Fick putsat fönstren invändigt igår i alla fall. Har planer på att ta dem utvändigt idag, får se om det funkar i regn och blåst. Annars har jag en härligt stor strykhög att sätta händerna i....så sysslolös är jag inte.

    I morgon ska jag styra bilen till min tidigare hemort, men det är inte till mitt gamla hem jag ska utan till mamma och pappas lägenhet på servicehuset. Nu äntligen ska det plockas in i skåpen igen efter magasineringen av alla saker. Mamma och pappa kommer tillbaka till sitt på tisdag och då ska allt vara klart.

    Hoppas att din dag blir lika skön som igår. Låter härligt att varav stickning med läsning och promenader, så skulle fler dagar vara.

    SvaraRadera
  2. Kaktoken kom fram i mej, då ordet Budapestrulle nämndes. Hann också m,ed en promenad i bra väder igår: När jag satt i veterinärväntrummet i Svenljunga på eftermiddagen, så stormade det, ösregande och åskade. Idag är det jätteskönt ute, har hunnit promenad och kattrastning samt några morgontimmar med Hundraåringen. Det kallar jag en bra lovtillvaro. Önskar dej detsamma!

    SvaraRadera