måndag 1 november 2010

Te + litteratur = sant!

Det tar sin tid att återvända när man varit trött och krasslig. Det märkte jag av idag. Jag var rejält trött när vi kom hem från dagens utflykt. Maken hade tid för uppkörning till taxikort i Jönköping. En lagom utflykt tänkte jag och hakade på.

Medan maken körde runt i stan och var nervös, gick jag runt på A6 köpcentrum, som låg precis intill där han skulle möta upp. Jag tog det ganska lugnt och strosade runt, tittade i inredningsbutikerna som plockade fram julsakerna. Vid Kahls kaffehandel måste man ju stanna och åtminstone lukta på teerna. Jag fyllde på vårt teförråd med två sorters te, ett grönt smaksatt vid namn Mareld och ett svart dito som kallades Höstglöd. Vi smakade på marelden ikväll och det var gott. Lyste verkligen upp i höstmörkret.

Te + böcker = höstmys
De som känner mig vet att jag inte kan gå förbi en bokhandel utan att titta in. Det blev förstås mer än så. Man får passa på när man hittar det man vill ha. I trappan ligger på översta trappsteget från vänster först den bok jag hade med mig i väskan ifall jag behövde vänta länge: Paganinikontraktet av Lars Kepler, en rafflande historia med politiska förvecklingar och yrkesmördare som jagar några ungdomar. Jag har inte läst hans första, Hypnositören, men det kanske jag måste göra, om den är lika bra. I mitten finns Värma varandra, en liten bok med berättelser och beskrivningar på stickat och virkat som människor delat med sig till barn och andra som behövde en filt eller en kofta eller något annat. Ett och annat kakrecept finns också med. Den ska jag läsa och bli inspirerad av. Till höger ligger en bok av Tomas Sjödin, Jag lutar åt Gud. Det är hans senaste och jag har gillat hans tidigare. Dessutom kommer han hit till Forsheda på torsdag. Han ska tala i Svenska kyrkan. Jag tror det kommer att bli fullsatt. Förra gången han var här fick vi flytta över från församlingshemmet till kyrkan för att få plats.

På det nedre trappsteget har jag placerat två böcker av två författare som alltid skriver tänkvärda saker. Anders-Petter Sjödin har skrivit boken Förvandlad i Guds närhet som handlar om vad det innebär att vara lärjunge till Jesus. Den sista boken heter Att älska livet mer än dess mening och är skriven av Owe Wikström. Jag har gillat hans tidigare böcker och kommer säkert att gilla denna med. Jag tror att titeln anspelar på ett citat ur Bröderna Karamasov av Dostojevski. Jag tycker jag känner igen det. Vi får väl se om jag har rätt. Nu har jag i alla fall en liten hög att plöja igenom. Det är böcker som tar sin tid att läsa därför att de inbjuder till eftertanke.

Min mårbackapelagon fortsätter att blomma inomhus
Nu hade jag inhandlat två viktiga ingredienser för en bra höstkväll, te och böcker. Nu fattades det bara ett ljus, men det hade jag ju hemma. När jag gått ett tag råkade jag titta på mobilen och upptäckte att den var avslagen. Det var inte bra. Hur skulle maken kunna kontakta mig när han blev klar om inte min mobil var på. Jag försökte få igång den men inget hände när jag tryckte på knappen. Då vände jag på telefonen och fick se att batteriet var borta. Inte konstigt att den inte fungerade. Tänkte att batteriet finns säkert i fickan, men där var det tomt. Då räknade jag ut att det nog ramlat ut hemma innan jag stoppade ner mobilen i fickan. Så var det också kunde jag konstatera när jag kom hem. Men problemet med att kontakta maken kvarstod. Hur skulle han veta var jag var? Tack och lov finns det trevliga människor på IKEA. I vanliga fall brukar man alltid stöta på bekanta när man är på A6 men inte idag. Idel okända människor passerade mig. Till ssit gick jag fram till tjejen vid informationsdisken på IKEA. Hon hjälpte mig att ringa till maken. Han hade precis blivit klar och kunde meddela att han klarat uppkörningen. Det firade vi med att äta lunch på IKEA. Billigt och gott.

Sedan var det dags att åka hemåt igen. Jag var trött efter utflykten. Då är det skönt att bara vila en stund  i soffan. Hostan håller i sig. Det är nu sex veckor som jag hostat konstant. Läkaren ringde i morse för att kolla hur det gått med hostan. När hon hörde hur jag lät, skrev hon genast ut lite antibiotika åt mig. Så nu får jag knapra piller ett tag. Jag hoppas bara att de hjälper.

2 kommentarer:

  1. Vad kul för er båda att Åke klarade sig.... FÖRSTA GÅNGEN. Nu har du alltid en taxichaufför tillgänglig då!
    Läste Hypnotisören i somras. så där tyckte jag.
    Hoppas hinna hundraåringen nu när det blir några dagars ledighet. Men en dag till har vi... och de andra väntar väl på mig nu. Krya på dej!

    SvaraRadera
  2. Så bra att du fått piller =) Hoppas att de hjälper mot hostan.
    Grattis till egen taxichaffis i familjen, det är lyx som inte alla har...

    Böcker, ljus, varm pläd och en bra bok, så kopplar man av...Njut av detta under veckan. Du har ju bra böcker att läsa förstår jag.
    Jag läser nu en om änglars liv, den är bra.

    Ha en goooo vecka!!

    SvaraRadera