torsdag 11 oktober 2012

Höstdagar

Hundrundan i höstfärger
 När solen skiner blir man glad och pigg. Det har varit några glada dagar den här veckan. Även om jag fått skrapa bilrutan på morgonen de två senaste dagarna, så blir det soligt och varmt mitt på dagen. Då är hösten som bäst och det gäller att ta vara på den.
Eftermiddagspromenad
 Idag var det extra lång jobbar dag. Först hade vi alla vanliga lektioner. Förutom att vi hade författarbesök i klasserna. Det var Kerstin Lundberg Hahn som vi fick träffa. Det blev en mycket trevlig bekantskap. Eleverna ställde bra frågor och hon berättade om sitt författarskap.
Sol på höstlöv
Eftermiddagen ägnades sen åt ett antal olika möten. Först ut var klassgenomgång med EHT och en kort planering med några kollegor. Sen åkte jag hem en snabbis och gick ut en liten runda med hunden. Det var då jag njöt av höstsolen. Men skolan kallade mig tillbaka för mer planering, utvecklingssamtal för en elev med åtgärdsprogram och till sist konferens med alla pedagoger på skolan. Vi slutade inte förrän kvart över sex. Så det blev en riktigt lång dag. Ändå finns det jobb med hem i väskan. Fast jag kanske struntar i det ikväll. 
Info vid Naturum
I tisdags slutade jag mycket tidigare. Det är min korta arbetsdag. Då brukar jag ibland åka en liten runda och kanske gå en promenad med hunden på en annan plats än där vi brukar gå. Vi åkte till Store Mosse. Jag hade en del att kolla upp inför min fest om ett par veckor. Sen är det alltid roligt att besöka mossen.
Transtigen

Vägvisare
Jag har bokat in mig på Naturum vid Store Mosse. Där ska jag fira min 60-årsdag med släkt och vänner. Det blir lunchbuffé som gästerna får lämna sina bidrag till om de vill. Sen blir det guidad visning på Naturum, kanske en liten promenad och därpå kaffe och tårta. Så är planerna i alla fall.
Grillplatsen
Efter den första festen blir det ytterligare firande. Då tänder vi en brasa vid grillplatsen. Dit är är alla geocachare välkomna på ett grillevent vid femtiden. Jag ska bjuda på korv med bröd och lite mingel. Eventet publicerades igår. Än är vi bara två deltagare, men förhoppningsvis kommer det några fler.
Kittlakull
När jag kollat grillplatsen, fortsatte vi till några andra trevliga och lättillgängliga platser vid mossen. Takko klättra glatt uppför trappan vid järnvägsbron i Kittlakull. Solen sken över mossen och utsikten var fantastisk denna höstdag. Man blir upplyft av sådana naturupplevelser. Det kan man leva länge på.
Utsikt från bron


1 kommentar:

  1. Fin bild över mossen. Nu ställer du till det för oss :) Roligt att gubben vill följa med på festen på Naturum.... men att få med honom på ytterligare en fest, det tycks inte vara riktigt enkelt. Så vi får se hur det blir med event-träffen. Hade annars varit roligt.... Kanske går det att övertala... Ha en bra helg!

    SvaraRadera