fredag 5 oktober 2012

Fira #1 Först ut

Present
Det verkar som att firandet redan startat. Jag som just börjat skicka ut inbjudningar. Igår kväll var det dags för tjejträff hemma hos mig. En hade förhinder, men när de andra tre stod på trappan, hade de ett fint blomsterarrangemang med sig. Hur ska det här bli? Det är ju tre veckor tills jag fyller år på riktigt. Fast det är klart det är trevligt med presenter.
Höstaster
Det är alltid trevligt att träffa goda vänner. Nu har vi träffats i över 25 år. Det brukar vara god mat och mycket prat, när vi möts. Vi avhandlar vad som har hänt sedan sist och vad som händer på skolorna där vi jobbar. Igår var inget undantag.
Bromelia
Maten var höstinspirerad. Jag ugnsstekte fläskfiléer kvällen innan och bakade en äppelkaka. Resten fick jag fixa samma dag. När jag kom hem på eftermiddagen, vispade jag till vaniljsåsen, blandade salladen och bakade minibaguetter. Sen ugnsrostade jag olika rotfrukter på en långpanna. Det blir så gott. I våras hittade jag murklor, när jag var ute i skogen och letade efter en geocache. Då förvällde jag dem och frös in dem. Nu plockade jag fram dem och gjorde en stuvning med mycket grädde. Den blev jättegod. Jag har aldrig lagat till murklor förut så det var spännande.
Cyklamen 1
När de andra åkt hem efter några glada timmar, plockade jag i ordning och bäddade en madrass i stora rummet. Sen väntade jag på att min kollega skulle höra av sig. Hon hade varit på studieresa i Bryssel och skulle komma med flyget sent. Från Landvetter fick hon lift till Bredaryd. Där skulle jag hämta henne och så skulle hon sova över hos oss. Det dröjde inte så länge förrän det kom ett SMS. Hon hade haft det jättetrevligt och var förstås fullmatad med intryck. Lite strul blir det alltid. Hennes resväska kom inte fram förrän på eftermiddagen den andra dagen. Det är inte så kul, men man överlever det med.
Cyklamen 2
Annars har veckan varit fulltecknad med jobb. Vi är inne i slutspurten av omdömesskrivandet. På måndag kväll ska vi publicera alla skriftliga omdömen. Jag har ca 160 omdömen att skriva i de tre klasser jag jobbar med. Så jag vet vad jag ska göra i helgen. En del går snabbt att formulera, andra tar lite längre tid. Ibland är det skönt att skriva tillsammans med någon annan.
Dagens enda älg
Igår var det eleverna på mellanstadiet som var ute i skogen och blev blöta i regnet. Det var den traditionella orienteringsdagen. Idag var det Takkos och min tur att bli blöta. Jag hade ett ärende till stan och han fick följa med. Sen fortsatte vi till Laganland. På vägen började det regna mer och mer, men vi gav oss inte. I stället gav vi oss iväg på en vandring på blöta stigar, genom fuktigt gräs och ris, över en vattenmättad golfbana, längs staketet till älghägnet. Vi blev inte bara blöta uppifrån utan från alla håll, kändes det som. Geocachegömman vi letade efter var inte så svår att hitta, när vi väl kommit dit. Nägra levande älgar så vi aldrig till. De hade nog sökt skydd undan regnet.
En trött hund i fåtöljen.
Takko sov i bilen hela vägen hem. Sen lade han sig i fåtöljen och sov vidare. Han var nog trött efter dagens strapatser. Imorgon får han vara hemma, när jag åker på geocachingäventyr tillsammans med de andra som var med om att ordna eventet för några veckor sedan. Vi ska åka till Uddebo har vi tänkt. Där hölls ett event förra lördagen. Nu ska vi leta upp de cacher som släpptes då. Det ska bli kul. Vi åker vid niotiden så det börjar väl bli dags att krypa under täcket och försöka sova.
Vad gör du, matte? Väck mig inte.

1 kommentar:

  1. Tänker på det där med omdömen... nää, jag lägger inte ner för mycket jobb på det... de flesta föräldrar läser dem knappt... och förstår inte alltid våra fyrkantiga formuleringar.
    Åker strax till värnamo och Fänestad... ska försöka hitta lite felr gömmor där - Johannas idé .... Såg gömmorna i Uddebo... får kanske bli en promenad där nästa helg... Hörs!

    SvaraRadera