söndag 14 oktober 2012

Kallt, blött och blåsigt - men kul i Växjö

Den stora stenen och den lilla tallen på toppen
 När jag vaknade, såg jag genom sovrumsfönstret att det vräkte ner vatten från ovan. Det var ju utlovat, men man kan ju alltid hoppas på annat. Idag hade Katrin och jag bestämt att vi skulle åka till Växjö och geocacha. Dagen är nämligen utsedd till Internationella Earth Cache-dagen och då måste man ju försöka logga en sådan gömma. Egentligen hade jag tänkt åka till Jönköping, men där fanns bara en ologgad och det var den vid Dumme Mosse. Vi kände inte riktigt för att plaska runt på en mosse, så därför drog vi till Växjö i stället.
Bautastenen och jag
 På väg till Flyttblocket, som vi tänkte logga, stannar vi för att logga en vanlig cache. Då kommer en annan cachare och hjälper till. Det var Benlin  och han hittade gömman finurligt gömd. Medan vi letar kommer en bil från Earth Cache-hållet. Det visade sig vara LabolinaM som varit där och loggat den redan. Det är alltid trevligt att träffa på andra geocachare och kanske hjälpas åt att hitta gömmorna.
Genom sprickan
 Flyttblocker var stort och riktigt häftigt. Vi fotograferade varandra för att kunna lägga ut ett foto i loggen. Sen fick vi försöka hitta svaren på frågorna. Stenblocket hade en spricka uppifrån och ända ner. Ena uppgiften var att kika genom sprickan och försöka se hur många fönster man kunde se på andra sidan. Inte helt lätt i regnvädret som ni ser. Tur att vi hade bättre ögon än kameran. Vi skulle också försöka räkna ut hur högt stenblocket var. Katrin fick ställa sig vid stenen och jag gick en bit bort och syftade med min lilla svarta bok. På så sätt kunde vi räkna ut höjden. De andra frågorna hade vi redan googlat fram svaren till. Hemma igen kunde vi skicka in våra svar till cacheägaren och snabbt få ett godkännande av våra loggar. Earth Cacher har ju ingen riktig burk utan är en virtuell cache. De är i alla fall roligt, tycker jag, och man får lära sig nya saker om vår jord.
Utsikt över Helgasjön
 Flyttblocket låg alldeles nere vid stranden av Helgasjön. Himlen hängde grå över vattnet. Det regnade inte medan vi var vid stenen, men till och från under hela dagen.
Fikapaus
 Efter några lyckade loggningar blev vi hungriga och tänkte hitta någonstans att fika. Vi åkte till Evedal för där fanns också ett antal gömmor att leta upp. Men först skulle vi fika, trodde jag. Vi hittade ett bord med bänkar och jag började plocka fram mina äggmackor och mitt kaffe. Katrin besökte buskaget i närheten och efter några minuter viftar hon med en plastburk och ropar: "Här är den!" Så kan det gå. Det smakade i alla fall gott med fika och sen orkade vi gå vidare.
Här är den!
 Det fanns flera cacher i området. En del var filmburkar med magnet, andra var små plastlådor med diverse innehåll, alltså precis som cacher brukar se ut.
Brunnen i Evedal
 Vi gick förbi Evedals gamla brunn. Förrdrack man tydligen brunn här. Vi kunde nästan se hur damerna strosade runt i sina långa klänningar med volanger och med ett paraply i händerna. Herrarna hade mustasch och spatserkäpp. Det var andra tider det. Idag mötte vi inte en enda människa här. Vi kunde leta gömmor i lugn och ro.
Regn och blåst vid piren
 Det blåste en del när vi kom ner till bryggan. Som tur var hittade jag den lilla burken med en gång. Det var en enkel gömma som syntes om man visste var man skulle titta.
Inget räddningspådrag idag?
 På andra sidan udden hittade vi räddningsstationens båtar. Det verkade inte bli någon utryckning idag. Det såg tomt och öde ut. På somrarna skulle det nog vara betydligt svårare att leta ostört. Vi fortsatte till nästa gömma, som nästan hamnat under en stor rishög, men bara nästan.
Lönn och lärk
 På väg till ännu en gömma passerade vi en liten skog av lärkträd. De hade sina barr kvar ännu. Det är vackra träd, tycker jag. Vid en av gömmorna hade vi lite svårt att få tag på burken. Vi såg var den var men nådde inte riktigt upp. Då genade vi över en grusplan tillbaka till bilen för att hämta den. I bilen hade jag ett egentillverkat redskap som kom till användning igen. Jag gjorde det en gång i Hyltebruk när jag inte nådde upp. Det tillverkades av en gammal tältpinne och ett grönt plaströr som låg i bagaget och srkäpade. Lite svart eltejp från akutväska och vips sa hade jag ett användbart redskap.
Snabbmat - ser ni fartränderna?
 Man blir hungrig av att geocacha. Så sedan var det dags att uppsöka ett matställe. Det blev ett av de snabbare. Maten slukades snabbt. Det var skönt att komma in under tak och innanför väggar. Det regnade rejält ibland och kläderna ångade i bilvärmen så att bilrutorna immade igen.
Utsikt från en cache
 Förutom ett antal traditionella geocacher så hittade vi också några Mysteriecacher. Jag hade löst dem hemma och nu behövde vi bara leta reda på burken och logga cachen. Det finns gott om sådana i Växjö. Jag har löst ett stort antal, men idag blev det bara tre loggade plus en challenge cache. Den fick man bara logga om man hittat minst 250 gömmor. Det har vi klarat av med råge, drygt fem gånger om. Sen drog vi oss hemåt. Det blev en loggning till utanför Alvesta, men sen var vi nöjda med vår dag. Jag kom hem vid sjutiden. Det blir säkert fler vändor till Växjö. Vi tänker åka dit på event också. Först är det en Flashmob 2012-12-12 kl. 12:12:12 på Stora Torget. Några dagar senare är det Lucia Event. Det har vi hört mycket positivt om, så vi ser fram emot detta.
Lena, jubilaren
Helgen har varit fulltecknad. Igår firade en av mina gamla vänner ända från gymnasietiden sin 60-årsdag. Hon bjöd på kaffe med hembakade kakor och bullar. Allt hade hon bakat själv. Dessutom blev det ostkaka med grädde, jordgubbar och blåbär. Åtta stycken ostkakor hade hon gjort. Makalöst!
Kören underhåller gästerna
 Hon och hennes man leder kören i Missionskyrkan i Anderstorp. Kören bjöd på underhållning. De sjöng för oss och för Lena, men vi fick också vara med i allsången och sjunga härliga visor och psalmer. lenas dotter är florist och hade gjort underbara buketter till borden. På fotot är färgerna alldeles för bleka. I verkligheten var de mustigt orangeröda i tonen.
Höstdekorerat av Elin
Efter kalaset åkte jag direkt till våran kyrka. Då pågick en församlingsafton. När jag kom var det dags för fika, men jag avstod efter alla kakor och ostkakan. Vi kom hem lagom till sista låten i Körslaget. Team Putte sjöng ur Fantomen på Operan. Det är min favoritkör och tack och lov gick de till final mot Team Hoffsten, som också är väldigt bra. Men jag hejar på smålänningarna.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar