söndag 24 mars 2013

Frukostmöte, städning och Earth Hour

Idel kvinnor
Det blev inte den vanliga frukosten i morse. Oftast äter man ju samma sak varje morgon. För min del är det youghurt och eventuellt flingor eller musli. Det är det som jag lärt mig äta. Förr kunde jag knappt få ner något i magen tidigt på morgonen. Mamma tvingade nästan i mg en kopp te och en liten macka innan jag åkte till skolan. Men sen blev jag också hungrig efter en stund. Jag lärde mig att ta med något att äta på tåget. Senare i livet har jag fått lära mig att äta frukost och nu kan jag inte vara utan den. Idag åt jag frukost med drygt trettio andra kvinnor i Missionskyrkan i Forsheda.

Frukostbord med hotellstandard
På frukostbordet fanns allt man kunde önska sig. Det var läckert uppdukat också. Vi äter ju inte bara med munnen utan också med ögonen. När allt är upplagt i vackra skålar och bordet dekorerat med blommor och tända ljus, ser det ännu godare ut.

Servicepersonalen
Vid kvinnofrukosten var det två män som serverade och diskade. Ibland är det skönt att bara sätta sig vid ett dukat bord och inte behöva tänka på något annat än att äta, prata och umgås. Männen fick givetvis äta de också.

Camilla Bergius berättar
Efter maten fick vi lyssna till Camilla Bergius från Värnamo som talade över ämnet "Skuld, skam och nåd" med underrubriken "När livet är skört". Hon berättade öppenhjärtigt från sitt liv och sina erfarenheter. Jag tror vi alla kunde känna igen oss i det hon berättade.

Idel öron
Många vill ta bort all skuld som vi bär på, men Camilla menade att det finns verklig skuld. Skuld handlar om vad man gör. Om vi handlar fel, är vi skyldiga. Då behöver vi nåd. Vi behöver be om förlåtelse och få nåd. Skam handlar inte om det man gör utan om vem man är. Den som känner skam, tror att hon är fel, är värdelös och inte värd att älska. Så är det inte. Vi är alla värdefulla skapelser och behöver inte känna skam. Det var ett positivt budskap Camilla förmedlade till oss. Till sist bad hon välsignelsen över oss. Hon poängterade särskilt orden "Herren vänder sitt ansikte till oss". Människor kan vända sig bort ifrån oss, men Gud vänder alltid sitt ansikte mot oss "och ger oss frid". Efter det sjöng Nettan några underbara sånger på samma tema.

Tulpanvinst
 Sen fick vi kaffe och en kaka innan vi skildes åt. Kakan fanns i en aluminiumform. När jag vände på den, såg jag att det fanns en liten guldstjärna under formen. Först tänkte jag vilket jobb de lagt ner på detta att klistra guldstjärnor under kakformarna. Kanske för att påminna oss om att vi alla är stjärnor. Sen förstod jag att det inte var så. Ingela, som höll i kvinnofrukosten, berättade att det fanns en kaka med en stjärna under och den råkade jag få. I och med det vann jag en bukett tulpaner att ta med hem. Det var oväntat och roligt. Jag blev jätteglad.

Här har en hund promenerat
 När jag kom hem, ville förstås hunden ut en runda. Vi tog långa promenaden. Det var inte så kallt längre. Värre var det på morgonen. Men så här års värmer solen en hel del. Det var rätt skönt att ut och röra på sig. Andra djur hade också varit ute och rört på sig. En älg hade passerat över vägen tidigare, kanske tidigt på morgonen. Det är inte så ofta vi ser älgar även om vi märker att de finns i vårt område. Rådjuren syns oftare.

En älg har gått här
 Det blev Teriyakilax till middag serverad med ris och grönsaksröra med räkor. Det smakade också gott och två matlådor blev det också. Även om vi bara är två här hemma nuförtiden så brukar jag laga fyra portioner på helgerna. Då får vi matlådor att ta med till jobbet i veckorna.

Solen smälter det vita
 Efter maten satte vi igång med dagens stora uppgift. Vi började plocka i ordning och städa uppe i det rum som vi använder som arbets- och pysselrum och som pojkarna bor i när de är hemma. Hela huset skulle behöva en rejäl sanering känns det som. Städning är en syssla som varit lite eftersatt i det här huset ett bra tag. Det är mycket som tar på krafterna, både jobb och sjukdom. jag känner mig ofta helt slut på kvällarna och helgerna. Maken har haft fullt upp med att tömma sitt föräldrahem. Idag påbörjade vi i alla fall verket som lär ta flera dagar i anspråk. Det är ju snart påsk och då vill vi ju ha det lite fint. Dessutom kommer nog sönerna hem en vända då.
Sammy
 Till slut tröttnade vi på det dammiga värvet och tog kväll. Det blir förhoppningsvis fler dagar för städning och skulle det inte bli det så kvittar det ju. Takko "hjälpte" förstås till hela dagen utom när han smet ut och inte kom in på en liten stund. Men katterna höll sig mest inomhus. De låg på kökssoffan och njöt av stugvärmen. Sammy, den gamla hankatten, brukar mest bara komma in och äta lite för att sen ge sig av igen. Idag stannade han inne hela dagen.
Earth Hour

Ikväll var det dags igen att släcka alla lampor och tända stearinljusen. Det var Earth Hour mellan 20.30 och 21.30. Det gjorde vi också, men TV:n fick vara på liksom datorn. Earth Hour är en världsvid manifestation för miljön. Den startade i Australien 2007. Förra året deltog 152 länder. Det kanske är ännu fler i år vem vet. På många håll ordnas event under Earth Hour. Vi hade funderingar på att åka till ett geocachingevent i Halmstad, men det var lite för långt tyckte vi och inte riktigt försvarbart ur miljösynpunkt. Nästa år kanske vi kan ordna ett eget event. Det skulle nog vara häftigt att samlas på en utsiktsplats och se när alla ljus slocknar, om de nu gör det. Alla deltar ju inte även om det förra året var 55% i Sverige. Vi får se hur många det blev i år.

Nu är det dags att säga Go´natt så vi orkar upp imorgon. Då är det en annan dag. fast egentligen har den ju redan börjat. jag är som vanligt sent ute.

1 kommentar:

  1. Du ser ut att ha haft en dag med alldeles fullspäckat program.
    Förr ordnades det "kvinnofrukostar" i Grimsås. Behövs ju några drivande krafter. De orkade bara tre-fyra år... sen var det ingen som tog vid. Men det var trevligt!
    Vårt hus var släckt hela kvällen igår, men det berodde på att vi inte var hemma. I Malmö märkte man att det var lite mera skumt än vad det brukar.
    Ha en bra kortvecka!

    SvaraRadera