måndag 18 mars 2013

Kalla vindar


Det blåste kalla vindar på skolgården idag. Snön yrde i nordanvinden. Det var inte roligt att vara rastvakt den här dagen. Många av eleverna ville stanna inne, men en hel del var ute och spelade fotboll eller lekte tafatt. De verkar aldrig tröttna på dessa lekar.


Själv kurade jag ihop mig inuti jackan och drog upp kapuschongen så långt det gick. Med solglasögonen på såg jag mest ut som nån polarforskare, men dit längtar jag verkligen inte. Just nu skulle jag hellre resa mot ekvatoriella trakter. Men tio minuter ute på skolgården går ganska snabbt. Sen fick jag gå in i värmen igen.


Det var ännu soligare igår och betydligt skönare i luften. Då höll sig vindarna lite lugnare. Men det ska visst komma mer vind och ännu mera snö. Det blåser ibland kalla vindar i samhället också. Det påminner mig om  sagan om vinden och solen, som tävlade om att få av en vandrare ytterkläderna. Ju mer vinden försökte blåsa av dem, desto hårdare höll vandraren i sina kläder. Men solen fick honom att lätta på klädseln genom sina värmande strålar. Ibland är värme och vänlighet bättre än hårda tag. Det borde vi kanske tänka på lite mer både i vårt samhälle och i skolan.


Hunden älskar i alla fall snön. Han skuttar runt och gör många spår i snön. Han rullar runt och tar snöbad. Det ser rätt härligt ut, men jag vill inte prova.


Igår gick vi den oplogade skogsvägen, som vi undvikit sen den senaste snön kom. Nu hade den sjunkit ihop och vägen var framkomlig även för en liten hund med ganska korta ben. Vi mötte vår granne Monica som just gått där och då var det enklare för oss att gå i spåren. Det är ju alltid så att det är jobbigast för den som måste spåra, pionjäerna som tar täten. De som kommer efter har det betydligt lättare.


Imorgon var det meningen att jag skulle vara ledig från lektioner för att rätta nationella prov, men idag fick jag veta att det inte blev förrän på onsdag. Min vikarie skulle jobba på högstadiet imorgon. Vilken tur att jag inte hade bokat in något för morgondagen. Men på onsdag kan jag kanske ta "a day off". Jag har nästan rättat klart alla skriftliga delprov, så dagen behöver inte vikas helt och hållet åt rättning. Det ser dessutom rätt så bra ut. Det kanske kan bli en liten runda till några cacher eller eventuellt ett besök i hembyn.


Än är det de grova kängorna och de tjocka sockarna som gäller vid utevistelserna. Men snart kan vi lätta på klädseln igen. Åh, vad vi längtar.

1 kommentar:

  1. Längtar till tightstiden... eller shorts....
    Njuter av självgående elever, framförallt sexan. Även femmorna börjar "komma loss" lite. Skördar alltså lite frukter...
    Det ska tydligen NP i no handla om. Ska skaffa både gurka och äpple till den 15 april....
    Tror inte att jag egentligen behöver ha ledigt för att rätta elva elevers NP.... Svårt det där med samvete kontra lojalitet.... vi har ju egentligen fått rättningsdagar som andra utnyttjar... men inte jag... för jag behöver inte....
    Ingen promenad idag. Tur att man har katt!

    SvaraRadera