fredag 24 maj 2013

Efter regnet


Det är fula dagar nu, men då gör det inte så mycket om det regnar hela dagen. Det har det gjort de senaste dagarna, men framåt kvällen har solen tittat fram igen. Igår hade vi presidiebesök på skolan. BUN:s presidium brukar besöka olika skolor ibland. Nu var det vår tur. Fem politiker började med att besöka klass 6 och klass 1 på första lektionen. De är inte precis kända för att komma i tid, så de fick smyga in efter att lektionen startat. Själv satt jag i rummet bredvid och genomförde nationella prov med tre killar som var borta när de egentligen genomfördes. Så nu är jag helt klar med matteprovet. Det är bara några kvar på det muntliga engelskaprovet. Det ska bli gott när allt är rättat och registrerat. Då kan man lämna allt bakom sig. Ibland måste man beta av saker och få avsluta. Det är inte förrän då man kan släppa det. Men det är svårt ibland i det här yrket. Vi blir oftast aldrig färdiga. Men idag har jag avslutat NTA-temat Rörelse och konstruktion. Eleverna i femman hjälpte mig att sortera och packa lådan dessutom. Nu är den förseglad och klar att hämtas.


Igår kväll var det helt underbart ute. Det regnade som sagt hela dagen, men på kvällen sken solen. Jag tog bilen och åkte en liten runda. Först  till Blomsterlandet för att köpa lite jord och några växter. Sen åkte jag en bra bit för att logga lite cacher. Jag hamnade nere i Ryssby. Där började jag med att besöka kyrkan.



Vid kyrkan stod två gamla runstenar med spännande inskriptioner. De var mer intressanta än cachen som inte var så märkvärdig men loggbar. Jag gillar ju när platsen har något att berätta. Här berättades om en viking som var god och glad i mat.



Gömmor med matteanknytning hamnar högst på listan och det fanns en sådan i Ryssby av alla ställen. En konstnär hade planterat buskar i en Fibonaccispiral. Även här var gömman enkel att hitta och burken inte särskilt minnesvärd. Men platsen var kul att besöka. Den låg nära den lokala affären och många ville handla innan den stängde. Trots det gick det bra att logga ostört.


Vid huset mittemot satt en katt utanför dörren och ville bli insläppt. Han påminde om våra katter men e har egen ingång. Han satt kvar även när jag åkte vidare.


Jag åkte ner till den f d stationen. Järnvägen försvann för längesen och huset brändes upp därför att det skymde utsikten över sjön, kunde jag läsa i cachebeskrivningen. På den nygjorda perrongen stod några förstenade väskor kvar.


Det blåste från sjön och vågorna rullade mot stranden. Men utsikten var ganska fin. jag stannade inte så länge utan fortsatte min runda.


Vid en gammal väg fanns ännu en gömma. Jag parkerade vid gymnasiet och gick längs vägen. Utanför skolan fanns en hel del ungdomar som liksom jag njöt av kvällssolen.


Efter några andra gömmor hamnade jag i Borsna och välkomnades av ett gäng andra ungdomar. Det var en flock ungdjur som nyfiket följde mitt sökande efter Borsnollywood.


Man kan förstå varför gömman kallas så. Skylten påminner om Hollywoodskylten. Här kunde jag suttit en stund och vilar, men jag ville vidare så fort gömman hittats och loggats.


Den näst sista gömman fanns vid ättestupan i Sicklinge. Jag har varit här i närheten förut men avskräckts lite av terränggraderingen. Nu stannade jag till och gav mig in i skogen för att kolla om det var möjligt att logga denna gömma. Mitt i skogen fanns en brant klippvägg som kanske används som ättestupa förr. Eftersom jag lyckades klättra hela vägen uppför branten, kände jag mig inte mogen eller tillräckligt gammal för att hoppa. Jag har fler cacher att logga och ett liv att leva även om större delen av det ligger bakom mig. Det är bara att acceptera livets gång. Idag var jag på återbesök och kontroll hos läkaren. Det var en ny läkare, inte min gamla läkare geocacharen. Så det blev inget cachingsnack, men jag fick saklig och bra information om läget. Så nu är det bara att köra vidare. Det blir fler prover om tre månader och återbesök om ett halvår, om inget annat inträffar.




Gårdagens sista gömma fanns vid Feringe flygplats, ännu en plats jag bara passerat förbi de senaste åren. Det var längesen jag var framme här. Nu var det tomt och ödsligt. Gömman hittades enkelt. Sen fortsatte jag på småvägarna hemåt.


Efter sjukhusbesöket idag på eftermiddagen åkte jag hem. Jag hade ont i huvudet.Egentligen hade vi arbetsplatsträff, men den orkade jag inte med. Det fick bli lite mat, kaffe och huvudvärkstablett. Sen vilade jag lite och gick ut med hunden. När jag kände mig lite piggare tog jag itu med en uppgift som länge legat utan åtgärd. En av mina gömmor från höstens event i Fänestad har varit avaktiverad ett bra tag. Reviewern har efterlyst åtgärder så jag tänkte att nu får jag ta tag i det. Grejerna fanns för gömman var inte trasig. Den behövde bara flyttas därför att skogen den funnits i blivit avverkad. Jag åkte till platsen och hittade ett annat ställe att placera den. Det var lite pyssel eftersom det var en multicache i två steg, men första steget kunde vara kvar. Det var bara finalen som måste flyttas.


När den gömman var klart, fortsatte jag mot Store Mosse för att byta loggblad i en av cacherna där, Kittlakull. Den loggen hade anmälts som fuktig och det stämde. Jag bytte till en torr remsa så nu kan den loggas igen. Alla mina ter cacher vid Store Mosse loggas regelbundet och är omtyckta.


Jag behövde ju också en ny logg den här dagen, inte bara idka service på cacher. Jag hade lagt in en PQ över Skillingaryd/Vaggeryd och fortsatte ditåt. Det blev Skillingaryds Folkets park som jag siktade på. Jag parkerade och skuttade över järnvägen fast det kändes lite läskigt. Gömman hittades snabbt trots att den var lite klurig och smälte fint in i omgivningarna. Det var inte mycket kvar av folkparken, bara några betongblock. Sen gick jag tillbaka till bilen. Tanken var väl att leta upp några gömmor till, men GPS:en var inte samarbetsvillig. Den ville inte visa en enda cache varken i listan eller på kartan. Den närmsta fanns i Gnosjö. Då plockade ja fram mobilen, men c:geo bara tuggade och ville inte heller visa några cacher. Då gav jag upp och drog hemåt. Det var lika så gott. Hunden och maken väntade, men det blev en notering för dagen i alla fall. Imorgon ska vi ha friidrottsdag.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar