torsdag 16 maj 2013

Inga hundar på Hunnahall


Nu har sommarvärmen kommit. I eftermiddags var det riktigt kvalmigt i klassrummen, när vi räknade och konstruerade fordon. Det var skönt att komma ut i det fria. Jag åkte hem en liten runda efter lektionerna för senare skulle jag till stan på en nätverksträff med NTA och matteutvecklaren. Vi gick igenom NTA-temat Mönster och algebra och kollade vilka förmågor som tränas och vilket centralt innehåll uppdragen behandlar. Vi använde då NCM:s matriser Strävorna. Vi hann bara hälften av uppdragen. Så vi ska fortsätta en annan gång.


När jag kom hem, ville jag inte stanna inomhus. Det ville inte hunden heller trots att vi redan gått flera rundor. Vi tog bilen till Hamra. Där fick vi lämna bilen på parkeringen och gå fram till Hunnahall, som ligger vid Draven.


Hunnahall är en kulle där man har utsikt över fågelsjön. Men hundar var inte välkomna dit. Så han fick snällt vänta i bilen. Jag fick gå in på betesvallen själv. Det var lite mjukt och fuktigt här och där.


Uppifrå kullen hade jag en fin vy över sjön med alla fåglarna. De hördes också. Gässen skränade och tofsvipan pep. Jag såg inte så många fåglar. De var lite långt borta. Men de hördes.


Draven är en vacker plats. Hit åker jag gärna. Speciellt nu på våren när alla fåglarna rastar här. Många häckar här också. Det finns ett antal cacher runt sjön. Flera har jag tagit, men det finns några kvar att leta upp. Jag har inte långt hit om suget sätter in.


På det blöta maderna såg jag blommande kabbelekor. De lyste som gula fläckar bland det gröna gräset. Det påminde mig om att det snart är dags att besöka orkidékärren. Några veckor till, sen blommar kärren.


Jag letade en liten stund innan jag hittade burken. Det var en av min tidigare elevs gömmor. Den var inte så svår egentligen bara GPS:en ville vara med.


Hunden blev förstås glad när jag kom tillbaka till parkeringen efter loggning. Det finns fler gömmor, men jag avstod från att försöka logga dem idag. Det räckte med en cache för att denna vita dag i kalendern skulle få lite färg och komma med i statistiken.


Vi åkte hem till Rannäs. Varje gång vi åker mellan Forsheda och Rannäs passerar vi under skorna som hänger på ledningarna. Idag stannade jag till och fotograferade dem. Det är en av lokala grabbarna som slängt upp dem där. Jag vet vem. Nu finns där även en gömma i närheten. jag placerade ut den på hemvägen. Nu väntar jag bara på att den ska publiceras. Två nya gömmor har publicerat i Hånger ikväll. Det kanske snart är min tur.


När vi stannade hemma på gårdsplanen, såg jag fem rådjur beta på ängarna nere mot skogskanten. Där får de gärna vara. De är vackra, men jag vill inte att de ska beta av mina blommor i trädgården. Idag köpte jag några hängpetunior till min korgar och några fröpåsar till krukorna. Det blev krasse och luktärter för de gillar jag.

1 kommentar:

  1. Kul grej med skorna! Få se om jag kan hitta några gamla att slänga upp i telefonledningen! Om jag lyckas med slängande vill säga. Stackars Takko, sitta kvar i bilen när det är som finast ute...är det sån´t som kallas hundliv. Ha det så bra i Skåne och åk försiktigt!

    SvaraRadera