söndag 29 december 2013

Mellandagsevent i Värnamo


Dagen var inne för vårt Mellandagsevent i Värnamo. De senaste dagarna har det plingat många gånger i mobilen och aviserat att fler och fler tänkte komma. Det blev ett stort gäng som slöt upp vid Prostsjön. Jag tror vi närmade oss 60 deltagare, hundarna oräknade.


Jag var först på plats, men några hade varit där och lämnat sina ryggsäckar på en undanskymd plats. Jag var så fräck att jag körde bilen ända fram. De som promenerade på gång/cykelvägen eller på stigen fram till eventsplatsen undrade nog vad jag gjorde där. Strax efter kom klokare och pjf70 i sin bil. Men vi resonerade som så att det kunde behövas en bil ifall det hände något. Vi behövde inte oroa oss. Och hade det hänt någon olycka så fanns ju läkare redan på plats.


Det droppade in folk från alla håll. En del hade redan varit ute och geocachat flera timmar. GSK-Nisse hjälpte oss att få igång grillen. Det var lite svårt att få grillbriketterna att glöda men till slut gick det.


Under tiden fick de andra mingla runt och umgås med likasinnade. Några hade kommit långt ifrån, andra hade närmare. De flesta kände jag till namnet på, men det fanns några som jag inte hade träffat förut.


Loggboken låg framme och redo att ta emot alla signaturer. Vi hade en låda där man kunde byta och lämna coin och andra resekryp.


Vi samlade alla och hälsade dem välkomna. Sen tog vi en gruppbild på alla deltagarna. Precis lagom till det kom en reporter från Värnamo Nyheter. Hon tog också lite bilder och intervjuade några av deltagarna. Här pratar hon med dem som kom längst bort ifrån. De kom från Västmanland. Annars var det mest folk från närmare håll som Jönköping, Växjö, Halmstad, Limmared och Emmaboda.



Till slut var grillen tillräckligt varm att svetta korvarna, hamburgarna, julskinkan eller vad man nu valde att grilla. Det blev trångt på gallret för alla var väl hungriga och lite frusna.


Det verkade i alla fall smaka gott. Alla gick omkring och mumsade på något. Själv hann jag knappt äta. Katrin stack till mig en grillad korv med bröd som jag åt i farten.


Vädret var till att börja med hyfsat. Solen var framme några minuter men det var innan de andra kom. Efter någon timme började det dugga lite. Då blev det kallt om fingrar och tår. Vi hade några gömmor som vi släppte vid eventet. De skulle inte komma förrän kl. 16.00 på geocaching.com, men vi hade dem på papper också. Strax efter tre släppte vi iväg dem. Vi tyckte att folket behövde röra på sig och inte stå still och frysa. Några var snabbt iväg för att försöka bli FTF, men många tog det lite lugnare. Här är de gömmor vi släppte:
Mellandagscache 2013
Tennis #1 Game
Tennis #2 Set
Tennis #3 Match
OBS: Skruvas Av/På
Abandoned Place

Tidigare på natten hade pjf70 släppt en myst, som några av deltagarna loggade på morgonen eller förmiddagen. Den fanns neråt Osudden och hette Träskpaddan. Den får jag försöka hitta en annan dag. Efter eventet kom ytterligare en cache. Den här gången var det 1000sjöar som placerat ut en tackföreventetgömma vid Prostsjön. Mellan jul och nyår 2013 hette den. Den får också hamna på min attgöralista.


Det började regna mer och mer. När alla gett sig av ut på burksök, plockade vi i ordning på grillplatsen och packade in alla prylar vi haft med oss i bilarna. Geocachare är mycket bra på att håll rent i naturen. Det fanns inga spår efter deltagarna när vi såg oss om. Det enda som var kvar var en ensam grillkorv på gallret. Sen körde vi samma väg tillbaka. Det stod några bilar kvar vid parkeringen.

Jag åkte upp till sjukhuset för att hälsa på mamma. Hon fick komma tillbaka till Värnamo idag efter ett besök i Jönköping. Det var en liten hjärtinfarkt hon haft. Nu mådde hon mycket bättre och satt uppe och pratade med min bror, min syster och min svåger, när jag kom. Vi stannade inte så längre för hon behövde vila. De andra skulle åka hem. Min bror bor ju i stan, men de andra skulle åka hem till Malmö.

Hela kvällen har det plingat i mobilen av alla loggar. Ett tag hade jag 80 olästa meddelanden när jag kikade. Jag har läst och raderat i flera timmar. Men det är bara roligt. Alla verkar tycka att det var ett trevligt event. Det låg nog rätt i tiden. Vi kanske kan ha ett återkommande mellandagsevent varje år.


I förrgår tog Katrin och jag en liten runda på eftermiddagen. Det hann ju bli mörkt nästan direkt. Rundan gick uppåt Vaggeryd. För min del blev det bara en logg, men Katrin fick ihop ett gäng som jag redan loggat.


Vi tog de lite mer lättillgängliga eftersom det var mörkt och kallt. Innan vi avslutade började det regna iskalla stora regndroppar också. Men vi fick dagen loggad. Idag loggade jag den sista tomma dagen i december i och med eventet, men det blev inga gömmor den här dagen. De sparar jag till senare.

1 kommentar:

  1. Ja, det var kul. Fick just artikeln från VN av Johanna via den appen som vi använder för kontakter: WhatsApp. Hon fick din bloggadress tillbaka för att gå in och läsa där. Lägger in henne i finnvedens geocachare, förresten. Både hon och Martin tycker att det är ett kul sätt att vara ute och få vardagsmotionen och lite extra frisk luft på. Plus att de gillar att leta. Ortopedläkaren behövde inte ta hand om sin svärmor heller.... det var inte ens tillbud på skada... fast jag tyckte allt att det var så där läskigt att gå och leta i skummet. Får ta med pannlampan nästa gång. Jättekul att ni tänker upprepa mellandagseventet... det var "lagom" tycker jag. Inte storslaget, bara ett sätt att mötas. Kul att träffa de få jag känner, och så geo:wera som ny glad bekantskap. Ses på lördag... kl 13 blir bra. Och du, ta med Åke om han vill, tycker lite synd om honom som får vara ensam... speciellt om vi ska åka i väg på söndag också. C-E jobbar, åtminstone på lördagen.

    SvaraRadera