tisdag 31 december 2013

Gott Nytt År!


Då var det inte många timmar kvar på det gamla året och dags att summera 2013. Har det varit ett bra år eller inte? För min del känns det gångna året som ett år jag inte vill ha tillbaka. Visst har det varit bra dagar och många trevliga upplevelser. En del av dem har jag delat med mig av här på bloggen. Men det har också varit ett tungt år.

Under våren kändes det som om arbetstiden aldrig ville räcka till för de arbetsuppgifter vi blev ålagda att utföra. Det har alltid funnits mer att göra än vad man hinner. Det är väl så det är när man jobbar med människor. Ibland får man sätta stopp. Nu är det bra nog. Men på senare år har arbetsuppgifterna bara ökat och det går inte att strunta i dem. De nationella proven måste genomföras och rättas, skriftliga omdömen ska skrivas, individuella utvecklingsplaner ska formuleras och kommuniceras, utvecklingssamtal genomföras och betyg ska sättas och registreras. Det här är inget jag kan hoppa över. Utöver detta ska jag också utarbeta pedagogiska planeringar och åtgärdsprogram. Jag måste nog erkänna att alla planeringar inte blivit nedskrivna och inskickade. Inte heller har alla åtgärdsprogram blivit upprättade för de elever som riskerar att inte nå målen. Men när tiden inte vill räcka till, kanske det ändå är viktigare att undervisningen och åtgärderna genomförs även om de inte finns på pränt.

Den största förändringen från förr i mitt yrke är nog att vi till skillnad från många andra yrken går från relativt stor frihet och arbete under förtroende till mer uppstyrt och kontrollerat. Mycket av det som jag uppskattat har förändrats till det sämre och jag känner mig inte alltid betrodd. Det har blivit så många deadlines och det känns väldigt stressande.

En annan tung sak under året har rört min hälsa. Det är ju både positivt och negativt att ha fått en förklaring till mina ständiga förkylningar. Men bara att veta tar inte bort dem. Jag har haft många sjukdagar. Jag har också avstått från vissa aktiviteter som involverar möten med många människor eftersom jag är så infektionskänslig.


Finns det då inga positiva minnen från det gångna året? Det är klart att det finns. När jag bläddrar igenom mina bilder och alla blogginlägg, kommer jag ihåg många roliga händelser. Jag har fått umgås med trevliga vänner, se fantastiska platser och göra många roliga saker. Man kan prioritera väldigt olika. För min del har jag det här året försökt att prioritera det som gett mig positiv energi och ibland valt bort sådant som suger energi. Därför har det varit lite ostädat i hörnen hemma hos oss.

Givetvis har jag många roliga geocachingäventyr att minnas, men de har jag ju redan berättat om i olika inlägg. Den årliga helgen med Carlssons MCC är också minnesvärd liksom mc-semestern med förhinder till Hindens rev och bilsemestern med grabbarna till öarna i Blekinge skärgård. När man tänker efter finns det många, många roliga tillfällen.


Mellandagarna har varit lite hostiga för oss allihopa. Vi firar nyår här hemma utom karlskronasonen som firar med ett gäng kompisar. Jag tog en tur in till stan och hälsade på mamma på sjukhuset. Det är roligt att hon ser så mycket bättre ut och på torsdag räknar hon med att komma hem.

Vi brukar fira nyårsafton med en trerättersmiddag som vi hjälps åt att laga. Till förrätt blev det avokadoröra med räkor och lime på korntunnbröd. Den fixade sonen och jag. Huvudrätten tog maken och jag hand om. Han friterade pommes medan jag stekte biffarna och fixade pepparsåsen. Till det en ruccolasallad och basilikamarinerade soltorkade tomater. Desserten väntar i kylskåpet. jag gjorde vaniljpannacotta med havtornsgelé tidigare, som lite senare ska toppas med hallon. Till kaffet blir det lakritstryffel, men den får jag nog behålla själv. Jag tänker njuta.

Jag bukar inte avge några nyårslöften, men förhoppningar kan man ju ha: lite mindre jobbstress, sticka lite mera, läsa fler böcker, vara ute ännu mer i skogen gärna med GPS:en i handen och en cache i sikte, umgås mer med goda vänner. Det nya året börjar bra i alla fall. Jag har redan två inbokade träffar med olika vänner. Det får gärna fortsätta så.

Till er alla från oss alla

Ett Riktigt Gott Nytt År!

1 kommentar:

  1. Fin bild på din mamma. Har du stickat den fina schalen? Hoppas din mamma piggnar till igen. Det är jobbigt med gamla föräldrar, samtidigt som det är så stort värde att få ha dem kvar. Ha det gott. Ses på lördag!

    SvaraRadera