onsdag 28 maj 2014

Dubbelgrillning




Sista dagen innan det blir fyra dagars ledighet kan man gärna fira sommaren lite. På eftermiddagen har jag i normala fall NO med fyrorna, men idag gav vi oss av till skogs. De promenerade tillsammans med min kollega längs elljusspåret i Forsheda medan jag tog bilen runt till grillplatsen längst bort. Där fixade jag en glödbädd tills de anlände för att grilla marshmallows. Det hade de själva önskat att få göra. 


Vi trädde upp skumbitarna på färska pinnar som vi skalat och höll dem över glöden tills de smälte och blev lite ljusbruna. Vi ville inte ha svarta bitar. I höstas jobbade vi med Kemiförsök och då eldade vi strösocker så de kom faktiskt ihåg att det smälte och blev gult, sedan brunt innan det blev kolsvart. När skumbiten blivit lagom smält, lade vi den mellan två mariekex och klämde ihop den lite innan vi drog ut pinnen. Sen var det bara att avnjuta verket. Alla verkade njuta av "bakelsen" och de tyckte allt att det var mysigt att sitta runt elden och grilla. Tiden gick fort och det blev dags för dem att sluta. De skulle få gå hem tidigare idag eftersom de fått gå längre en annan dag när de var på medeltidsdagen i Nydala. Själv skulle jag egentligen ha engelska i sexan, men de tittade på film och hade mysigt i klassrummet. Så jag hann göra en hel del annat i stället. Sen var det dags för mig att ta ledigt och åka hem till hunden.


Efter en liten runda med hunden då vi plockade en liljekonvaljbukett att sätta in på bordet, kanske den sista innan de blommar över, åkte jag in till stan för att beta av en inköpslista. Bilen hade tjutit när jag svängde i rondellen och oljelampan lyste en stund, så det var nog dags att byta olja och filter. Dessa inköptes på Biltema. Andra saker på listan kunde handlas på Kvantum, men vissa saker fick jag inte tag på. En liten bordsgrill kom i alla fall med hem och den invigdes sedan den skruvats ihop ikväll.


Vi lade en korvkringla med brasiliansk kryddning på gallret när glöden infunnit sig. Jag har aldrig grillat någon korvkringla förut och inte ätit någon brasiliansk korv, men den blev mycket god. Tillbehören var sisådär men de gick ner de också.

Tekniken har strulat lite här hemma så vi har inte kunnat titta på TV på flera dagar mer än i datorn. Idag kom någon liten detalj som ett brev på posten och nu är ordningen återställd. Trodde först när jag kom hem att det skulle bli en både TV- och datorfri kväll. Datorn kunde inte få kontakt med nätet, men maken fixade det när han kom hem. Det var en liten ruta man skulle kryssa bort. Det behövs inte så mycket för att teknik ska strula.

Ibland behövs det inte mycket för att det ska strula i relationerna heller. I en av klasserna idag var det lite turbulent efter rasten. Två grabbar satt ute i korridoren och tjurade för att de inte accepterade dagens fotbollsdomares beslut, som visserligen kanske var felaktigt, men alla har kommit överens om att det är domarens beslut som gäller. Jag sa att de kunde sitta där och tjura, men då var de ju inte med på lektionen utan att ha bett om lov, så då skulle jag ju få anmäla ogiltig frånvaro i Dexter. Sen gick jag in till de andra och då masade de sig in i klassrummet. En stund senare var det en av tjejerna som försvann ut med tårarna rinnande längs kinderna därför att någon sagt något mindre lämpligt. Det handlade inte ens om skolan eller rasten utan om en lisebergsresa de skulle göra i helgen och vem som skulle gå med vem. I den här klassen finns många omogna elever som har fullt upp med sina relationsproblem och då finns det inte mycket utrymme i hjärnan för att lära sig engelska eller matte. Vi pratade en del om det här och att man måste lära sig att lämna rastens problem utanför klassrummet och fokusera på att försöka lära sig nya saker i stället. Nu är det inte så många dagar kvar att lära sig på, men vi jobbar in i det sista.


Ikväll njöt jag av mina rhododendronbuskar som just nu blommar med stora, maffiga blommor i olika färger. Då är de riktigt vackra. Jag har buskar i åtminstone fyra olika färger. Jag gick en runda i trädgården med kameran och försökte spara blomprakten i minnet.


De stora trädgårdsirisarna börjar också slå ut. De påminner lite om fjärilar med sina teckningar på kronbladen.


Ormbunkarna vid dammen börjar bli riktigt stora nu. De lyser i klargrönt bakom vattenspegeln. När man kikar ner i struten, ser man de nya bladen rulla upp sig mot ljuset.


På ängen vid parkeringen blommar mina frösådda lupiner. Jag plockade frön på en resa för ett antal år sdan och slängde ut dem här. De tog inte sig så bra, men jag sådde också några i krukor som fick stå över vintern i en drivbänk. Sedan planterade jag ut dem på våren. Det var nog de plantorna som klarade sig bäst och som nu blommar. De förökar sig för varje år.


Smultronen blommar också. Tyvärr brukar det inte bli så många smultron av de här plantorna för de växer lite för skuggigt, tror jag. Men på andra ställen kan man snart få plocka söta goda bär. Just nu njuter vi av den sköna försommaren på vårt eget smultronställe i Rannäs. De senaste dagarna har varit lite kyliga även om det har varit soligt. Vindarna har varit kalla. Nu hoppas vi på lite mera värme.

1 kommentar:

  1. Oj, vd du är flitig med att blogga. Hinner inte kommentera allt, eftersom jag bara har på telefonen vissa dagar, och den är så besvärlig att skriva och skicka på. Latmanstecken, ja.... Är det TVs frånvaro som gör att det blir mer foto och blogg? Roligt att du skriver lite om skolan, tycker jag. Och elevrelationer. Eleverna måste tränas på att lämna småoegentligheter bakom sig från rasten. Tänk, så mycket undervisningstid som går att reda i skitsaker i en del klasser. Både lärare ( ja, framförallt lärare) och elever måste inse att på lektionen så är det undervisning som är målet. Att ta upp hur vi ska vara mot varann ingår, men inte att utse rastens syndabock. Ha en bra ledighet. Åker till Tånnö på lördag är det tänkt.,

    SvaraRadera