måndag 12 maj 2014

Skogspromenad och åsyn


På söndagseftermiddagen hade jag tänkt besöka min mamma. Jag frågade om Katrin ville följa med utåt Rydaholm. Vi kunde ju leta upp lite gömmor längs vägen. Det gjorde hon gärna, så vi gav oss av i det omväxlande vädret. Regnskurar löd väl väderprognosen för dagen. Det var vad det blev.


Vi körde ut till Rydaholm för där fanns några nyare gömmor som vi inte letat upp än. Sandolf hade kommit med ett par vid Håckas, en gammal, övergiven gård. Vi körde så nära vi kunde men fick ställa bilen och gå sista biten. Det var skönt med en liten promenad i skogen på fina stigar. Tess gillade förstås att springa här. Takko var hemma och vilade efter gårdagens långa promenad.


Första gömman fanns vid Grinden till Håckas. Det var en enkel gömma som vi hittade med en gång. Vi hittade grinden också, men gick inte genom den utan tog en annan väg förbi stenmuren och fortsatte stigen framåt.


Vid Håckas fanns nästa gömma. Vi såg först resterna av den gamla ladan. Vi hittade också den övervuxna jordkällaren. Det syntes att det hade varit åkrar här tidigare.


Det var en rolig gömma som protesterade lite när vi tog fram den. Tess fick hjälpa till men det var en stor burk och därför lite svår att greppa för henne. Vi kunde i alla fall få fram den och signera loggboken.


Gamla rabarberstånd växte mellan skogsbrynet och några stora stenar. Vi hittade också några gamla aplar som blommade och kanske kommer att ge lite äpplen framåt hösten. Sen vände vi och tog samma stig tillbaka till bilen.


Innan vi åkte hem till mamma letade vi upp en annan lite klurigare gömma i skogen mellan macken och Hjortsjö. Tappat nyckeln kallades den. Bofinken hade förlorat sin nyckel och vi skulle hjälpa den att ta sig in i holken. Det tog en liten stund att komma in i den och få fram loggboken, men till slut fixade den fingerfärdiga Katrin det hela.


Nu var det dags att åka till Kolvarp och lämna några liljekonvaljer till mor. Jag plockade en liten bukett innan jag åkte hemifrån. Mamma blev glad när vi kom. Det är trevligt för henne att få besök för då går tiden lite fortare. Vi satte på kaffe och fikade. Hon hade till och med bakat en mjuk kaka. Vi stannade en stund och pratade innan vi fortsatte vår runda.


Därifrån åkte vi inte rakaste vägen hemåt utan tog omvägen över Ohs bruk. Vägen går längs ån, men förr gick vägen ännu närmare ån och följde meandrarna. Då var det en grusväg och delar av den finns kvar som rastplatser. Det var vid en av dessa rastplatser som Stampis hade gömt en cache, Ohsakurvorna.


När jag var barn, åkte vi den här vägen till mormor och morfar. Så här års brukade vi stanna här för att plocka liljekonvaljer till mormor. Idag hade hon fyllt 114 år om hon hade levat. Det fanns fortarande mycket liljekonvaljer vid åkanten.


På ett ställe breddar sig ån. Där låg den blank som en spegel som träden kunde spegla sig i. Det var vackert med all den skira grönskan som fördubblades i spegelbilden.


På andra sidan ån blommade kabbelekorna och lyste i gula drivor. Det var väldigt lugnt och fridfullt här. Det började komma lite regnstänk medan vi var där och mörka moln hängde över oss. Vi klarade oss ändå hyfsat från vätan. Den kom när vi satt i bilen.


Nere vid ån hade man byggt en eldstad och på en högstubbe hängde lämpliga redskap för dem som fiskat upp en fisk och ville steka den över elden. Många fiskare brukar hålla till här vid kanten av ån. Tidigare loggare har mött några men vi såg ingen medan vi var här.


I korsord är det vanligt med ledtråden "åsyn" på två bokstäver. Det ska förstås bli "al". Det fanns alar här också och en del hade man sågat ner. Veden lyste i orange och syntes väl mot det gröna gräset - en spännande färgkombination.


Sen var vi nöjda med vår geocachingtur den här dagen. Vi åkte tillbaka till stan. Jag släppte av Katrin och Tess hemma hos dem. Sen fortsatte jag till Tinas ö. Där har jag en multicache och jag hade läst i tidningen att det skulle byggas om på Tinas ö. Då skulle finalgömman vara i farozonen. Därför tyckte jag att det var bäst att hämta burken, men jag ville ju helst inte avaktivera gömman. Den burken är ganska populär och den som jag fått flest favvopoäng på. Jag hade turen att hitta en ny plats för den. Så jag behövde bara ändra lite i beskrivningen. När det var klart, åkte jag hem till de andra därhemma.


Idag var det skolan som vanligt, men på eftermiddagen fick jag en tid hos veterinären för Takko. Han har haft ett varigt öga ett tag så vi fick åka dit och få lite ögonsalva. Han var inte så glad åt behandlingen och fick en lugnande spruta. Jag fick bära honom till bilen efteråt. Sen låg han bara i sin korg och vilade. Han kunde knappt gå på benen på flera timmar. Nu hoppas vi att ögat ska bli bra igen.

1 kommentar:

  1. Väldigt fina bilder ..igen. Häftigt att al är så orange i virket. Oj, vad ni har mycket gömmor i närheten. Tar aldrig slut. Jag har några kvar i Limmared, får ta mig i kragen och åka dit någon dag. Fast idag letade jag upp en gömma som kom i söndags, vid nya multisportplanen. Så fick jag se var den låg.... hade inte riktigt koll på det från början.
    Din mamma piggnar till gång på gång. Kul! Njut av att ha en mamma kvar efter att du själv passerat 60.

    SvaraRadera