måndag 26 maj 2014

Tretusen och lite till

Igår var det många dagar i en. Det var mors dag. Mina pojkar var inte hemma men jag fick ett SMS från den yngste och pratade med den äldste. Så var det valdag. Vi var förstås och röstade. Nu blev det som det blev, men alla röster räknas, även min. Jag gjorde vad jag kunde. Det kanske inte var lika många som uppmärksammade att det var handduksdagen igår. Sonen påpekade det i sitt SMS som löd: "Glad mors/val/handduksdag." För er som inte vet vad det sistnämnda handlar om, hänvisar jag hit.

Jag tog inte med mig någon handduk, när jag åkte på eftermiddagen. Vi hade stämt träff i Hillerstorp, Anna-Lena och jag, för att åka till Norrahammar och geocacha. Där finns en ganska ny runda som kallas Barnasinnerundan. Den tänkte vi gå.

VI parkerade i närheten av den första gömman i serien, Barnasinne #1 Uti vår hage. Här fanns hela bondgården och nånstans ibland bondgårdsdjuren fanns en burk med loggremsa.

Ingen av gömmorna var svår. Det kanske inte är en runda för de som gillar knepiga gömmor utan mer för barnfamiljer och cachare med barnasinnet kvar. Gömmorna bestod mest av leksaker utplacerade i skogen. Vi undrade om cacheägarens barn verkligen släppt till alla dessa dyrgripar. De kanske vuxit ifrån dem.

Vandringen gick längs ellljusspåret och det var till att börja med inga backar. Det fanns några på slutet, men det var ett enkelt spår att följa. Naturen kanske inte var så vacker med alla spår efter skogsavverkning, men rundan var lagom lång.

Det fanns även lite mer originella loggböcker och inte bara pappersremsor. Den här var stor och fin. Baksidan var ett riktigt konstverk.

Vi hittade alla gömmor utom en, men den tror jag någon hade tagit med sig. Leksakerna låg ju ofta ganska öppet så någon kunde ha hittat den utan att vara geocachare. Om ni vill se fler bilder på gömmorna, kan ni kolla hos min kollega på hennes blogg.

Den tredje gömman på rundan hette Tvillingbygge och blev min tretusende hittade cache, om man räknar med de två labbcacherna jag tog vid FAD2014. Det var ett av mina mål att försöka logga 3000 cacher innan treårsdagen av mitt första fynd. Det klarade jag med fem dagar till godo.

Det blev lite fler cacher under dagen så numera står räknaren på 3014.

Vid en av gömmorna växte det skvattram som blommade. Jag trodde den växte på myrar och andra fuktiga ställen. Här var det ganska torrt i skogen. Det visade sig att den norrut och växer på torra hedar. Då lärde man sig något nytt.

Efter rundan åkte vi på slingriga vägar uppför västra sidan av tabergsdalen. Jag hade löst en myst som vi passade på att logga. Den hette Lurig kluring och det luriga var nog mest att komma på hur man skulle lösa den. Själva burken var inte svår att hitta. Sen letade vi efter ett ställe att fika på och vi fann Martinsgården. Det såg ut som en hembygdsgård, men när jag kollade var det visst en föreningsgård för Logen Plogen inom IOGT-NTO.

Det fanns flera bord att sitta vid i trädgården och även vid en grillplats med utsikt över en liten sjö. Där satt redan ett sällskap som firade mors dag med blommor och tårta. De sa att det var en tradition i deras släkt att åka hit och fira mors dag. Det var en trevlig tradition. På slänten mot sjön blommade midsommarblomster i mängder. Vi närmar oss midsommar med stormsteg även om det är några veckor kvar dit.

Vi satte oss vid ett av borden i trädgården och plockade fram kaffet och en liten bulle, som jag hade med mig. Som vanligt smakar kaffet gott ute i naturen. Sen packade vi ihop och åkte vidare.

Vi åkte till Taberg och körde fram till gruvan. Där parkerade vi under det stora svarta bergets skugga. Det är ett imponerande berg. Anna-Lena har varit inne i gruvan på en guidad visning. Det har inte jag, men skulle gärna vilja.

Vi klättrade uppför en brant sluttning till ett fint vindskydd. Därvid fanns dagens snyggaste gömma, Gruvfogdens liggare. Jag hittade den ganska snabbt och förstod genast varför den fått ganska många favvopoäng.

Sen skulle vi nerför den branta stigen igen. Då var det skönt att det fanns ett rep att hålla i. Sen fortsatte vi leden bortåt Bergatemplet. Först var det brant uppför, men sen var det bara skönt att gå i skuggan under träden vid bergets fot. Vi kom fram till en korsning där olika stigar möttes och hittade en gammal gömma.

Här växte det humleblomster. De påminner mig alltid om min barndoms somrar. Det fanns gott om humleblomster hemma i byn.

Där fick vi vända och gå tillbaka mot gruvan och bilen. Det var så vackert och riktigt skönt att promenera här.

I stället för att sätta oss i bilen direkt, tog vi stigen längs Tabergsån åt andra hållet, uppströms. Ån forsade under bron som vi passerade över för att komma tillbaka till bilen..

En bit bort vid ån fanns ett kraftverk och en gammal kvarn. Där fanns också en gömma som skulle vara lite svårare, men det var inga problem att hitta den.

Dagens sista gömma hittade vi vid en liten sjö med utsikt mot berget. Best view in Taberg? var namnet. Först hittade vi inte  stigen ner till sjön mellan alla hustomter, men när vi vänt var den där. Efter den gömman var vi nöjda med alla våra fynd och fortsatte hemåt igen.

Det blev ett litet stopp vid macken i Torsvik för att fira mina 3000 fynd med en glass. Det var svalkande och gott i värmen. Sen åkte vi tillbaka till Hillerstorp där min bil stod parkerad. Vi skildes åt efter en härlig utflykt. Tack, Anna-lena, för att du ville följa med på jubileumsturen! Tack för glassen!