söndag 25 maj 2014

Kolvarp via Yxkullsund


Liljekonvaljerna blommar fortfarande för fullt och doftar ljuvligt när man passerar dem. Jag njuter varje minut av min favoritblomma. Snart är den tiden förbi och vi får vänta ett år till nästa gång. 


Efter lördagslunchen tänkte jag åka ut till mamma i Kolvarp. Det regnade fortfarande så jag tog mina genomskinliga rainboots på mig. Jag hittade en bild på sådana i en grupp på Facebook som handlar garn och stickning. De var roliga tyckte jag och beställde ett par på nätet. I de här syns sockarna som man ju faktiskt lagt ner lite jobb på som oftast inte får synas.


Jag handlade lite jord och fröpåsar på vägen ut. Sen tog jag inte raka spåret till Kolvarp. För ett litet tag sedan kom en ny geocache på gränsen mellan Kronoberg och Jönköpings län. Platsen heter Yxkullsund och den minns jag från min barndom. Man kan åka dit genom att svänga av från RV27 vid Ed utanför Bor och hålla mot Sjötorp. Då kör man på näset mellan de två sjöarna Furen och Flåren. Det var längesen jag åkte där och jag har ett bra tag planerat att ta mig dit igen. Nu fick jag en anledning till att göra det.


Gömman var enkel och kallas Ett gränsfall? Enligt geocaching.com befinner den sig i Jönköpings län, men om man ska lita på vägskyltarna skulle jag nog påstå att den finns i Kronobergs län. Om man läst beskrivningen, kan man lätt lista ut var den finns. Det gjorde jag så fort jag närmade mig platsen.


Länsskyltarna satt med några tiotal meters mellanrum så man skulle kunna säga att fotona är tagna i "ingenmansland".


Vid vägkanten börjar sommarblommorna slå ut. Där fanns svartkämpar, hundkäx, smörblommor och rödklöver.




Parkeringen där jag stannade min bil hörde till ett naturreservat här vid Yxkullsund. Här har man odlat marken under lång tid. Det har funnits gårdar här sedan medeltiden. Tidigare hette gården Tiaboda men den köptes på 1600-talet av överste Lage Yxkull och döptes då om till Yxkullsund.


Det finns tre olika slingor av vandringsleder som man kan gå. Idag hade jag ingen tid att gå dem, men det finns anledning att återvända hit och ta en promenad runt dem. I stället fortsatte jag mot Hyggestorp och sedan till Kolvarp över Horda samhälle.


Mamma var ensam hemma när jag kom. Min syster och svåger hälsade annars på henne i helgen, men just då var de uppe i Habo på marknaden där. Mamma och jag fick en lång pratstund då vi fikade tillsammans. Hon hade bakat igen flera sorter. Det är inte dåligt av en dam på 88 år.


Framåt kvällen kom syster och svåger tillbaka så jag fick träffa dem också. De hade med sig tomatplantor som de dragit upp i sitt växthus. Jag fick några av dem och en chiliplanta. Imorgon får jag försöka plantera om dem. Sedan ska jag ut en runda med Anna-lena och förmodligen hitta min tretusende geocache.

1 kommentar:

  1. Oj så gott! Såsana där smördegsbakelser. Sådana bakade min mormor. Ljuvliga kalorier.

    SvaraRadera