lördag 25 juli 2015

Nostagitripp upp på berget

Nästa etapp på geocachingturen till Rörvik inleddes med en lite äldre gömma från 2010 som handlar om Tågolyckan i Rörvik. Denna olycka skedde 1954 och jag kan inte ha några minnen från den tiden, men det har nog pratats om denna hemska olycka så att jag har hört det. Den här gången skedde ingen olycka även om det hann passera ett par tåg medan jag loggade.

Sen tänkte jag försöka rensa Rörvik på cacher och nästa blev ett TB-hotell. Jag körde åt Allgunnen till och parkerade vid Börjes Tnkcenter. Där stod de stora grabbarnas bilar eller om det var grabbarnas stora bilar i stället. Där stog i alla fall några stora lastbilar parkerade, men jag strosade över gatan ner mot sjön.

Här där ån mellan Allgunnen och Hillen rinner fanns TB Hotell Pipelinebay. Det var lätt hittat och en liten TB fick följa med mig ut och resa.

Fin utsikt hade jag över sjön Allgunnen. Jag såg några båtar som var ute på sjön. Det var säkert fiskare.

Bilen fick stå kvar medan jag promenerade till nästa gömma vid den tredje infarten till samhället. Här fanns Välkommen till Rörvik #2.

Lite längre bort fanns ett hus som såg lite övergivet ut. Det var nog fint en gång i tiden, men nu höll det på att förfalla.

Nästa gömma fanns vid trädgårdstippen. Järnvägen delar samhället. Förr kunde man köra in så man kom förbi mina morföräldrars gamla hus, men nu är det en återvändsgata. Jag tog den och fortsatta förbi huset längs stranden av sjön Hillen. Här fanns en nästan dold undergång under järnvägen men inte för bilar.

Gömman tillägnades Team A och kärleken till varandra och geocachingen. Hoppas inte kärleken blir lika stickig som granen där gömman fanns. Det var inte lätt att hitta en kamouflerad pet i detta barrelände. Men det gick.

Jag vände och körde tillbaka längs sjön. Här fanns också en förfallen byggnad. Där stannade jag för att ta kort på utsikten över sjön.

Man tänker inte alltid på hur stor sjön Hillen egentligen är. Inne i viken ser man inte hela sjön för klippön skymmer utsikten.

Jag körde förbi huset en gång till och lyckades fånga det på bild genom bilrutan. Här bodde mina morföräldrar. jag brukade sova i rummet med fönstret till vänster om verandan. På nätterna hörde man tågen som gick på stambanan i en ständig ström.

Nu var det dags för den cache som legat länge på min att göra-lista. Den finns uppe på ett berg eller snarare en kulle eftersom det inte överstiger 300 m ö h. Grönskulle heter både gömman och berget. Jag parkerade nere vid en gård på den gamla vägen mellan Rörvik och Lammhult. Sedan gick jag vägen upp. Det syns förstås inte hir brant det var. Det blev brantare och brantare ju högre upp man kom. Jag fick stanna några gånger och pusta.

Då kunde jag vända mig om och titta på utsikten. Den skymtade mellan träden som vuxit upp. Man såg riktigt långt bort.

Uppe på toppen fanns en mast men också ett gammalt fäste för en flaggstång. Det vittnar nog om att det har varit något här uppe. Jag har svaga minnenav att jsaag var här men morfar och mormor när jag var barn. Jag vet inte om det stämmer, men jag har fått för mig att det var på ett friluftsmöte.

Kullen är ett sägenompunnet trollberg med grottor och gryt sägs det. Det finns en offerkälla på kullens norra kant, men inga grottor har hittats vid undersökning. Häxornas skulle ha besökt berget. När det ryker om berget efter regn, sägs det att trollkärringenbakar stenkakor. Det är spännande med gamla berättelser och traditioner.

Gömman är en multi som kan lösas på flera sätt bl a genom att ta ut bäring. Det kan man göra hemma i datorn. Så jag hade löst uppgiften och fått fram nya koordinater till gömman. De ledde mig en bit nedför berget på andra sidan. Det fanns väldigt gott om röda söta smultron här. Jag plockade flera nävar och åt som efterrätt.

Det fanns en spoilerbild om man ville titta, men gömman låg helt öppet på marken. Kanske något djur hade dragit fram den. Jag signerade loggen och lade tillbaka den där den borde ligga. Sen placerade jag stenen framför. Förhoppningsvis får den ligga i fred i fortsättningen.

Sen var det dags att ta sig ned från berget. Det var samma väg ned som upp. Nu gick det förstås lite lättare. Skogen har vuxit upp och utsikten har försvunnit. Om det hade funnits ett utsiktstorn här, hade man sett milsvitt omkring.

Det fanns en liten glänta mellan träden åt ett håll- Jag gick nedför en liten väg som gjorde en avstickare och kunde se åt nordväst borde det bli. Där såg man långt bort. Ned kom jag och bilenfanns kvar. Jag fortsatte sedan köra den lilla vägen mot Lammhult för att sedan åka hemåt.

Jag kommer ihåg att vi ibland körde över Rydaholm, Moheda och Lammhult när vi åkte till mormor och morfar. Då kom vi den här vägen. Annars åkte vi över Ohs bruk och Sandvik till Nya Hjälmsryd. Nu finns här en bredare och större undergång under järnvägen, men då var det en smal liten tunnel. Den kommer jag väl ihåg. När ajg stod vid den kom ett långt godståg och passerade däruppe.

Bakom mig hade jag sjön med en liten båtplats. Där skulled et finnas en gömma som hette Crowded. Jag krälade omkring lite på fel ställe först. Det var en del DNF:er och det kan jag förstå för GPS:en ville nolla där.

I den lilla dungen under träden stod ett annat transportmedel som kanske använts på isen mend et var nog längesen.

Harsyran såg ut som fyrklöverblad ochdet janske var de som gav mig tur. Jag utökade sökområdet en del och då spanade jag in något avvikande.

Där satt den lilla gömman och precis som det stod i beskrivning tror jag den hade varit enklare att hitta med ficklampans hjälp.

Vägen fortsatte längs en av de många sjöarna i trakten. Här vid sjökanten fanns ytterligare en gömma kallad Värmen. Det var inte överdrivet varmt den här dagen men inte heller kallt. Jag fann gömman rätt fort.

Sista stoppet blev innan jag kom in i Lammhult. Där fanns en lite klurig gömma vid Lammhults norra infart. Till slut hittade jag den precis framför nosen på mig. jag glömde skriva av ledtråden till en bonus, men det kanske kan kvitta. Jag har ju inte loggat de andra delarna.

I gräset höll jag på att stampa på denna fuling och hans kompis. De skrämde iväg mig sp jag hoppade i bilen igen och vände hemåt. Nu var jag trött och ville komma hem. Lammhults andra burkar får jag logga en annan gång. Totalt hittade jag 27 gömmor den här dagen och stannade på 3800 hittade, en liten milstolpe alltså.