fredag 2 december 2016

Julfesten har börjat


Nu när vi är inne i Advent börjar årets stora festperiod. Förr var det kalas i gårdarna i byn under juldagarna och mellandagarna. Nu tenderar vi att ta ut allt i förskott. Vi har julfester och äter julbord långt innan julen är här. Det gillar inte jag egentligen. Men i onsdags var jag inbjuden till julfest med jobbet. Jag svarade att jag skulle försöka komma om jag orkade. Jag vilade en del på dagen och gjorde inte mycket. På kvällen åkte jag in till Forsheda och därifrån fick jag skjuts med några kollegor. Färden gick till Hestra och Restaurang Höganloft vid Isaberg.


Vi var där för några år sedan och gjorde julgodis. Det skulle det bli även den här gången. Det var personal både från Hanahöjskolan och Hånger skola så vi var ganska många. Ändå fattades några. Vi delades in i grupper runt arbetsborden. Som tur var blev det rätt många i varje grupp för jag orkade inte stå så länge vid bordet. Jag fick en stol att sitta på bredvid och lät de andra jobba.


Tre olika sorters julgodis skulle tillverkas, några kulor av mozartkulmodell, polkagristryfflar och Rocky Road. Förra gången var det andra sorter bl a knäck.


Det blev febril verksamhet vid borden och snart fanns det en massa godsaker på brickorna. Dessa sattes in i kylen medan vi fick ta plats vid borden för att äta.


Till förrätt serverades en laxcarpaccio. Den var riktigt god. Det vegetariska alternativet var rödbetor med falafel. Huvudrätten bestod av kyckling med en örtkryddad risotto och en lite starkare tomatsås. Den var inte lika uppskattad. Det blev lite konstig smakblandning mellan risotton och såsen. Veganen fick i stället en ugnsbakad aubergine fylld med grönsaker och svamp. I bilen på hemvägen satte vi poäng på kvällens mat precis som de gör i programmet Halvåtta hos mig. Vi gav rätterna max en sexa.


Men kvällen var riktigt trevlig. Det var roligt att prata med kollegorna vid borden. Vi avhandlade en hel del ämnen och skrattade gott tillsammans.


Ljudnivån var lite hög i lokalen så det kunde vara svårt att höra vad bordsgrannarna sade. Det var nog det som tröttade ut mig mest.


Sen var det dags att fördela godsakerna i påsar. Alla fick med sig en påse hem med det som tillverkats tidigare under kvällen.


Det blev en trevlig kväll och jag var ganska trött när jag kom hem. Trots det hade jag svårt att sova på natten. Det kanske var kaffet på maten. Jag brukar inte dricka kaffe på kvällen. Det blir oftast bara kaffe på helgerna. Dagen efter var jag förstås riktigt trött. Det blev nästan inget gjort mer än en liten promenad med hunden.


Igår gick vi så in i årets sista månad, december. Äntligen kunde vi börja doppa till jul med Teadventskalendern. Det är tredje året som jag har denna. Första påsen innehöll grönt te med äpple och kanel och kallades Vinteräpple. Det var ganska gott. Grönt te kan bli lite beskt men äpplet balanserade detta bra. Ikväll öppnade jag påse nummer 2 som innehöll svart te med vaniljsmak. Det var gott. Vi har också köpt en Kaffeadventskalender, men den sparar vi till helgerna. Vi kanske kan testa första påsen imorgon.


I morse var det vitt på marken. Det har varit lite kallare i luften de senaste dagarna. Men solen sken och det var ganska skönt att ta dagens första promenad med Takko. Jag har inte haft bilen hemma igår och idag. Makens bil har varit på verkstad, men ikväll hämtade vi den. Nu kan jag ge mig ut på vift igen, om jag vill.


Vissa saker vill man inte gärna missa. För oss hör På Spåret dit. Det var premiär ikväll för den nya säsongen. För oss var det också premiär med den nya appen där man kan tävla mot deltagarna. Jag laddade ned den så vi kunde vara med. Det lyckades riktigt bra för oss. Vi fick ihop 36 poäng och slog båda lagen. Det var vi nöjda med. Andra helgen i Advent började bra.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar