fredag 29 maj 2009

Hagtorn och Akvileja

Nu är vi inne i vårens sista dagar innan sommaren tar över. Sköna maj går över ljuva juni. jag går en runda i trädgården och kollar in vad som behöver göras efter de senaste dagarnas hårda vindar. Då upptäcker jag hagtornens små röda "rosor", de blå bollarna av allium, de purpusvarta aklejorna och de vita. jag förundras över hur vackert det är med pion och iris. båfa blommar över ganska fort och sedan är de inte så vackra längre. Men just nu är de underbara. Detta måste dokumenteras. Det blir en liten "film".

På söndag är det mors dag med blommor till alla mödrar. Det är konfirmationstider. Snart går vi till skolavslutningen i en blomstersmyckad kyrka. Det finns nog ingen tid på året som är så förknippad med blommor.

Det är också pingst den kommande helgen, hänryckningens tid. Det var på pingstdagen som Hjälparen kom, den helige Ande. Jessaja skriver om hur öde landet skulle vara ända ..."ande från ovan utgjuts över oss. Då skall öknen bli till en trädgård och trädgårdar räknas som skog. Rätten skall bo i öknen, rättfärdighet i trädgården. Rättfärdighetens verk är fred och välstånd, dess frukt beständig ro och trygghet." (Jes 32:15-17) Det är också församlingens födelsedag som vi firar. jag ska fira den här helgen. Det bli både 50-årsfest och konfirmation.Däremellan tänker jag njuta av det utlovade vackra vädret och naturens under.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar