torsdag 3 december 2009

Höstens återkomst på Vintergatan


Efter några dagar med felra minusgrader började temperaturen stiga över nollan idag. Jag märkte förändringarna ganska tydligt när jag gick ut på min rastvakt efter lunchen. På morgonen var det kallt och bilrutorna lite isiga. strax innan lunch såg vi ut och då kom det några snöflingor dalande, men bara någon timme senare var det nästan ljummet i luften.



Varje år brukar vi ha en "julkalender" i skolan. Klasserna har sina egna traditioner. I femman vill de alltid skriva positiva omdömen om sina kompisar. Det kan ta lite tid eftersom de är 30 elever i klassen. I år har omdömena blivit lite bättre formulerade och varierade. Språket utvecklas. Omdömena stoppas i ett kuvert som göms bakom en "lucka" med nummer. Det är färgade papper som vi satt upp på anslagstavlan. Nytt för i år är dagens påhitt. På baksidan av pappret har vi skrivit någon som ska gälla den dagen. Första dagen i måndags fick de extra lång rast på eftermiddagen. I tisdags fick bara flickorna svara på frågor. Idag lovade min kollega att vara med på snöbollskrig på rasten. Hon hade varit lite nervös de senaste kalla dagarna. Tänk om det kommer snö. När vi skrev påhitten verkade snön avlägsen. Eleverna beklagade nog att det bara fanns lite rimfrost på marken idag. De hade älskat snöbollskrig. I stället åkte de kana på alla isfläckar de hittade och kom in både blöta och smutsiga om byxorna.

Ytterligare en grej som är ny för i år är vår gata kantad av hus som eleverna gjort av olika förpackningar. De har verkligen gått in för att dekorera sina hus. Husen numrerades och placerades längs Vintergatan som den döptes till. Varje dag drar vi några nummer. De som har de husnumren får hämta sina hus och äta upp det godis som de har gömt i huset. Alla fick ta med lite godis för en maxsumma att gömma i huset. Tidigare år gömde de godiset i toarullar, som blev smällkarameller och hängdes uppi taket.

På tisdag ska jag medverka i tvåans kalender. De har en annan tradition. Varje dag kommer det någon och knackar på dörren. Det kan vara någon av personalen men många föräldrar har också medverkat. De kanske har med sig något eller berättar för eleverna om något de varit med om. Några ordnar lekar eller frågesport, läser en saga eller visar en film. Ett år kom ett helt gäng föräldrar och lussade för sina barn på luciadagen. Det här är också uppskattat av
eleverna och spännande. Vem är det som kommer idag? vad har de
med sig? Jag berättar längre fram om vad jag ska göra.

Det finns så många traditioner kring jul och advent. Vi brukar också ha "julmys" i klassen. Då tänder vi ljus och läser högt ur någon bok. När mina pojkar var yngre, brukade vi också göra det. Vi har läst många böcker tillsammans. Det kanske är därför som de båda fortfarande läser mycket både på engelska och svenska. När de blev äldre, tappade vi den där mysstunden. Då läste de helst själva.

Den här hösten har jag inte läst lika mycket som tidigare. På kvällarna är jag för trött. Jag har liksom tappat lusten att läsa. Då kan man ha hur många intressanta böcker som helst på lager. De blir inte öppnade ändå. Förmodligen kommer läslusten tillbaka så småningom. Kanske kommer den på jullovet om jag får någon trevlig bok i julklapp.

Husen i skolan är vackert pyntade. Hemma hos mig är det inte så mycket pynt än och inte har jag städat eller förberett för julen som jag brukar. Förr brukade jag göra en lång lista och skriva upp vad jag skulle göra för varje dag. Det finns väl tid än, men jag har en känsla av att i år går jag nog på känn. Allt kanske inte blir gjort som vi brukar, men traditioner är bara bra om de är roliga. De får inte vara måsten som tynger ner och pressar oss. Vad gör det om inte alla juldekorationer kommer fram och alla fönster inte är putsade. Vid advent och jul ska man njuta och tänka på julens budskap, fred och frid. Då ska vi ha fred med varandra och frid med oss själva och Gud. idag hittade jag en liten Haiku-dikt på Facebook. Där finns en grupp som heter "Vi som firar jul till minne av Jesu födelse". Här är dikten skriven av Marianne Sellin:

Vem står i centrum
Kalle Anka och tomten
Långt borta ett stall

Foto: Inga M Johansson, Husen längs Vintergatan

1 kommentar:

  1. Åh, vilka roliga idéer vad det gäller adventkalendrar du har. I år har jag ingen kalender alls - under nästan alla år tidigare i denna skolan har jag haft en trägran med som adventskalender och använt den genom att själv göra paket som eleverna sen får välja genom olika ledtrådar i kalendern. I år är allt så röriggt när jag ibland har sexan och ibland har fem-sexan. dessutom orkade jag bara inte skaffa och slå in 25 klappar - det var mycket enklare med 14 som det varit när jag haft en klass. Barnen verkar nöjda ändå ... grejer är inte så viktigt för dem. men dagens påhitt - det ska jag verkligen försöka komma ihåg till nästa år. Fast då har jag sannolikt en 3-4a- så då kanske förslaget om dagens gäst passar bättre. Tack för tipsen iallafall- det kallar jag kreativa idéer. Nu ska jag strax gå till bygdegården och öva inför elevernas framträdande på luciadagen. ha en bra helg. Vi kanske ses i Apladalen ... jag vet inte vilken tid vi kommer dit....

    SvaraRadera