lördag 5 december 2009

Julen är gul


Vi är inne i adventstiden, men ibland känns det inte som om jag är framme där än. Så var det verkligen idag. Hunden och jag gick vår vanliga skogspromenad. Himlen var grå men luften var mild. Det kändes mer som höst än vinter. Plötsligt fick jag syn på dem. Två lysande gula kantareller inbäddade i mossan vid vägkanten. Det är inte vad man förväntar sig att kunna plocka i december. Jag läste om några som hade blommande ringblommor i sin trädgård. Snart slår väl tussilagona ut också. Julen är gul i år.
Igår var jag i stan efter jobbet. Det är vissa saker man måste ta sig till stan för att inhandla. När jag stod i kön fram till kassan, fick jag syn på en annan sak som var gul. Det fanns ett helt ställ med muggar i olika färger. Varje mugg var tänkt för en yrkeskategori. Jag letade förstås efter muggen oss lärare. Den var gul med texten "Livet handlar om drömmar, en lärare får det att hända". Förhoppningsvis är det så. jag vill gärna tro att vi är med och förverkligar våra elevers drömmar om livet. Men det finns nog drömmar hos eleverna som slocknat på grund av andra människors ord. Om man aldrig duger, om det jag gör aldrig räcker till, slocknar både drömmar och vilja. Detta gäller inte bara i relationen mellan lärare och elev. Det gäller i alla relationer. Vi måste låta människor få ha sina drömmar. En dag kan de förverkligas. kanske kan vi vara en del av det.

Det har varit två intensiva dagar, fredagen och lördagen, med tre julkonserter. Man blir trött att stå så länge, men också av att ge ut så mycket i sångerna. Det har varit ett fantastiskt gäng som genomfört det här projektet. Vi har övat tillsammans och haft roligt. Vi har fått sjunga både gamla och nya julsånger i ett underbart program med många solister, dansare och inte minst en fantastisk barnkör. Ca 400 personer lyssnade på vårt program. De flesta stannade kvar och fikade efteråt. Det är en del av gemenskapen att sitta ner vid kaffeborden och prata med varandra.
Nu är konserterna slut, men den fantastiska julstämningen och glädjen får vi ta med oss hem ut i vardagen. Den räcker längre än bara 80 minuter. När änglarna kom till herdarna ute på ängarna utanför Betlehem, var det mitt i deras vardag på jobbet. Plötsligt fick de besök av en ängel som berättade om en stor glädje därför att Jesus hade fötts. Julen kommer till oss också mitt i vår vardag. Den bryter vardagens vanliga lunk och berättar för oss om den stora glädjen. Livet behöver inte vara grått och trist. Glädjen finns inte nödvändigtvis i de stora slotten. Den föds också i ett stall. Den kan födas i våra hjärtan. Då blir julen bara början på ett fantastiskt liv i glädje.

För mig känns det inte främmande med en gul jul. Annars är väl julens färger mest rött, vitt och möjligen grönt. Det röda förknippar vi väl med tomten, det vita med snön och änglarna, det gröna med granen som vi pyntar med ljus och mycket annat. Men visst kan vi ha en gul jul. Gult förknippar jag med glädje och värme. Gult finns i ljusens låga och i saffransbrödet. Det hör också till julen. Så ha en riktigt kul gul jul!

Imorgon ska jag sova ut och ta det lugnt på förmiddagen. På eftermiddagen tänker jag åka till Blå huset och till julmarknaden i Apladalen.

Foto: Inga M Johansson, Decemberkantareller, Muggvisdom och Julkonsertprogramblad

2 kommentarer:

  1. Vilken klok muggdesigner! Att skriva så positivt om lärare. Alla pedagoger borde ha en sådan mugg! Hjälper till att skapa ett positivt tänk. För visst har man sårat elever. Oftast omedvetet. Ibland har det hänt att jag kommit på mig själv att ha sagt nå´t dumt och sårande, men då jag senare pratat med elev/förälder om min blamage - så säger de sanningsenligt (tycks det) att eleven inte märkt något. Och andra gånger så kan man såra, fast man inte vet om det. Det är ju absolut så i alla relationer.
    Det är sex år sedan i dag, jag fick mitt livs utskällning, för att jag sårat/"kränkt" en person som jag/vi hade en nära relation med. Jag hade ingen aning. Tyvärr fick utskällningen, som aldrig följdes upp, konsekvensen att vi inte umgåtts sedan dess. En förlust för två familjer + ytterligare en som blir indirekt drabbad.

    SvaraRadera
  2. Vilket härligt inlägg! Det handlar om hopp och tro, detta med att hjälpa drömmar att bli verklighet är väl hopp om något. Det kan ske under, även idag!! Ni sjöng väl om undret i Betlehem på konserterna, det händer under varje dag runt omkring oss, små men ändå så viktiga för den som drömt om just det.
    Trevlig mugg, kaffe och te smakar nog extra gott i den =))

    Roligt att konserterna gick bra, hade gärna varit och lyssnat...men det blir nog fler tillfällen =))

    Nu luktar hela huset av nybakat julbröd, då vet vi alla i huset att julen kommit ett steg närmare.

    Se till att få en härlig och go vecka/ Bodil

    SvaraRadera