onsdag 23 december 2009

Julklappar och julabad


Vi är äntligen hemma igen efter en utflykt till den stora staden med äventyrsbadet och köpcentrat. Det tog lite längre tid att köra hem än det brukar. Det snöade hela vägen och inga plogbilar vad vi kunde se.

Vi åkte vid tvåtiden, när jag hade klarat av skolavslutningen och personalfikat efteråt. Det var som vanligt en vacker avslutning i kyrkan. Eleverna sjöng så taket ville lyfta. Efteråt var det julmys i klassrummen med film och kalenderöppning och högläsning. När eleverna åkt hem, samlas alltid personalen och äter smörgåstårta. Det roligaste är sedan julklappsleken. Alla tar med en julklapp för en femtilapp som vi lägger i en vagn. I år var vi 17 stycken som var med i leken. Alla drar ett nummer och den som har nr 1 börjar välja julklapp att öppna. Julklappen måste visas upp för alla för sedan har nr 3 två möjligheter. Antingen att välja ett nytt paket eller att ta den julklapp som nr 1 öppnat. I så fall får nr 1 välja ett nytt paket. Så fortsätter det. Den som är på tur kan fritt välja bland
alla öppnade julklappar eller ta ett nytt paket. Vissa julklappar blir förstås populärare än andra och
kan valsa runt många varv. Så var det även i år. Populärast var en gullig tomte, några vackra
änglar, en huvudmassagegrej och ett stort svart ljus. Den som hade nr 17 har mycket att välja på. Jag hade nr 15 och ett ganska bra läge alltså. Men man vet aldrig vad man kommer med förrän sista paketet är taget. Det är en rolig lek i alla fall och en bra tradition. Vi har samma tradition numera på julafton tillsammans med min släkt.


Varje år åker vi i vår familj och julbadar. På senare år har det blivit Rosenlundsbadet i Jönköping. Först brukar vi handla julklappar. Jag tycker att det blir färre klappar att handla för varje år. På ett sätt är det tråkigt för jag gillar att tänka ut passande julklappar till mina nära och kära. Samtidigt blir det allt svårare att komma på något. De önskar sig inget speciellt eller så kostar sakerna på önskelistan mer än vad min kassa tillåter. Det är inte lika roligt att ge pengar, men ibland är det bättre att de får ett bidrag till något som de både vill ha och behöver. Annars köper jag mest kläder för det köper de inte själva förrän deras egna paltor är helt utslitna. Präktigt, men praktiskt. Då har de något snyggt att ta på sig i helgen. Nu har jag slagit in alla mina paket och rimmat på dem. Det tycker jag också är roligt. Fast det brukar bara vara jag som rimmar.


Det var skönt att bada och simma lite. Jag brukar simma en liten runda. idag var det bra fart i strömvirvlarna i äventyrsbadet. Jag fick ta i lite när jag hamnade motströms. jag simmade ut i utomhusbassängen där vattnet rök av kylan i luften. Man stannar inte ute så länge även om vattnet är varmt. bastun var i alla fall skönt varm. Så nu är jag ren inför julen.

Det är roligt att hålla fast vid sådana här traditioner som julabadet. Vi började med det för över 20 år sedan. Då var det ett sätt att sysselsätta pojkarna så att vi kunde handla julklappar. Nu är det en trevlig utflykt och ett avbrott i julstöket. Ibland har någon kompis till pojkarna också varit med men inte i år.


Imorgon måste vi ut och skotta snö. Hoppas traktorn startar så att vi kan ploga vägen. Vi vill ju inte bli insnöade. Takko var ute och pulsade en liten runda i nysnön, när vi kom hem. Han är piggare nu när han har fått en salva för öronproblemen. Nästan som vanligt.

Nu återstår bara det roliga pyntandet inför julen. Jag klär inte granen förrän dan före dopparedan. Så det ska jag göra imorgon. Då kommer juldukarna på och några julsaker fram, men de blir också färre för varje år. Numera tar jag bara fram det pynt som jag verkligen gillar. Sedan händer det förstås ibland att någon annan sätter fram något som jag tycker är mindre vackert. Men det får man ta. Jag bor ju inte här själv. De andra har också rätt att bidra till vårt julfirande. Julen är ju trots allt en familjehögtid.


Den första julen blev början för den familj som brukar kallas den heliga familjen. De firade den under enkla förhållanden i ett stall och inte som vi i ett överflöd av saker. Den första julen var jesusbarnet i centrum. Idag är det ofta barnen som står i centrum. Många av våra familjetraditioner finns där för att barnen ska få en fin upplevelse. Julen är barnens högtid. Men Jesus kom för oss alla. Oavsett om vi är barn eller vuxna, om vi har familj eller är ensamma. Alla får vi ta emot Guds gåva till oss.

2 kommentarer:

  1. Traditionen med att samla barnen efter skolavslutningen tycker jag låter trevlig. På de skolor jag jobbat, så har det alltid varit ack och hej efter avslutningen i kyrkan.
    Tack för kattbilder och ett fantastiskt julkort ... du är helt FANTASTISK....
    Har skickat bilderna till J. så kan de fundera.
    Granen är klädd, skinkan väntar på att griljeras. Jullugnet börjar lägga sig.

    SvaraRadera
  2. Visst är traditioner trevliga och härliga =) vi träffas också i vårt klassrum efter avslutningen i gympahallen. Det är skönt att få prata av sig innan man skiljs åt.

    Kul att ni hållit på er julbadstradition =) härligt det måste vara att simma ut i den kalla luften...får testa det någon gång när vi besöker Jönköping.

    Häller med A-L ditt julkort är helt fantastiskt, jag blev verkligen glad av det kortet =)))

    Nu är det snart dags att skriva de sista adresslapparna till paketen.

    SvaraRadera