torsdag 24 december 2009

Julen är här


Nu är julen här. Även jag har klätt granen. Det är ingen stor gran och ingen naturgran heller. Vi brukade alltid ha det förr, men de blev fulare och konstigare för varje år. Det var tydligen svårt att hitta en vacker gran. Några år var vi utan gran. Sedan bestämde jag mig för att köpa en som jag kan spara och ta fram när jag vill ha gran. I år blev det dekorationer i vitt och guld.


Dagen började med en promenad med hunden. Nu hoppar han och skuttar som vanligt i snön. Det var skönt i luften, runt nollan, men lite halt i hjulspåren. Igår låg det ett tjockt lager snö på träd och buskar. Rönnbärsklasarna hade en vit luva, men idag var luvan borta.

Förmiddagen ägnades åt diverse matförberedelser. strax före elva hämtar vi en kopp kaffe och saffransbröd. I år blev det inga nötkakor och inte heller någon drömtårta. Det blev biscotti i stället. Sedan finns ju alltid godisbordet uppdukat hela helgen. Sedan bänkar vi oss framför tv:n för att se och höra när Åbo utlyser julfreden.

När svärfar kommit doppar vi i grytan och hugger in på julbordet. Vi åt förstås skinka, sillsallad, rödkål, köttbullar och prinskorvar, janzons frestelse, ägghalvor och lax, tre sorters sill, två sorters senap och kalvsylta. Det skulle ha blivit julkorv också, men den glömde jag sätta fram. Efteråt delade vi julklappar med varandra.

På eftermiddagen åkte vi sedan till Växjö för att fira med min bror och övrig släkt. Ja, utom min andre bror som jobbar i helgen. Hoppas det inte var så många som behövde åka ambulans. Vi var 20 personer samlade. Vi åt julmat igen som vi alla bidragit med. Sedan läste vi julevangeliet tillsammans och sjöng några julsånger tillsammans. Därefter var det dags för julklappsleken. I år var det en lykta och en radiostyrd helikopter som var populärast. Jag åkte i alla fall hem med en hopfällbar puff som jag kan ha som fotpall och förvaring av saker. Yngste sonen tog hem helikoptern. Han testade den här hemma när vi kom hem. Jo, den flög.

När jag summerar dagen, anser jag att det har varit en bra julafton. God mat, gemenskap med släkt och vänner, julens budskap med önskan om fred, julsång och julevangelium, alltså en riktig jul. Man får inte heller glömma en annan julklassiker. Kalle Anka kan jag hoppa över, men Karl-Bertil Jonsson. Vissa repliker kan vi alla utantill och vi läser dem högt i kör. "Jag har närt en kommunist vid min barm."

Nu när dagens sista minuter håller på att gå till ända, får vi inte glömma varför vi firat hela dagen. "Ty ett barn har fötts, en son är oss given." (Jes 9:6)
"Var inte rädda. Jag bär bud till er om en stor glädje för hela folket. Idag ahr en frälsare fötts åt er i Davids stad, han är Messias, Herren." (Luk 2:10-11)

Vi har ingen julotta. Vår julsamling var igår kväll. Då lästes båda dessa bibelställen, som det hör till på julen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar