måndag 25 april 2011

Påskgodis

Kungsängsliljor
Lite vanligt påskgodis har det väl blivit, men inte så mycket. Inte har vi ätit så mycket ägg heller. Det blev bara inte så. Men vi har ätit annat gott i stället. Godis kan ju vara annat än snask. Jag tänkte berätta om andra godbitar från påskhelgen.
Tulipa tarda
Vädret har ju varit riktigt gott. Sommargarderoben har åkt fram. Byxlängden har åkt upp och solbrillorna på. Härliga promenader har det blivit och många fina bilder. Ett irritationsmoln på den klarblå påskhimlen har dock varit vårt internet som strejkat. Därför har jag inte kunnat uppdatera varken mig själv eller bloggen. Nu passar jag på att skriva lite när jag ändå är i skolan.
Blå backsippor
 En fördel med att inte vara uppkopplad är att man får umgås med familjen i stället. Pojkarna har varit hemma. De kom i torsdags kväll. Fredagen var hela familjen samlad. Vi passade på att göra en liten utflykt. Maken fick äntligen besöka cykelutställningen på Vandalorum. För mig var det tredje besöket på mindre än en vecka. Men jag går ju in gratis. Påskafton och påskdagen jobbade maken. Vi andra fick roa oss själva.

En av de bästa dagarna på hela året tycker jag är påskdagen. Det är en riktig glädjedag. Då vill jag vara med på en gudstjänst och fira Jesu uppståndelse. Så blev det också. Vi firade i missionskyrkan i Forsheda. Barnen kom in med påskliljor i händerna och sjöng. Vi lyssnade till Torbjörn Helmner som predikade utifrån texten om emmausvandrarna. Mitt i sin sorg kunde de inte se klart och tydligt. Det var när Jesus gjorde något vardagligt, som han säkert gjort många gånger förut, som att bryta ett bröd och be tacksägelsen, som deras ögon öppnades och de förstod. Så är det nog ofta för oss också. Mitt i det vardagliga finner vi undret.
Magnolior
 På eftermiddagen åkte malmösonen och jag ut till min mamma för att fika. Vi lämnade av karlskronasonen vid stationen i Värnamo. Han skulle träffa lite kompisar nu när alla var hemma. De fina magnoliaträden vid stationen var alldeles översållade med vita blommor. Min egen magnoliabuske har bara knoppar. Jag hoppas de slår ut snart.




Vitsippsdrivor i hagen
 Påskvärmen har drivit på växtligheten. I lördags kunde man följa hur björkarna skiftade över i grönt mer och mer för varje timme som gick. Vitsippsmattorna bredde ut sig i hagarna. Jag var lite orolig att det skulle bli ett dåligt vitsippsår, men det hade jag inte behövt oroa mig för.
Citronfjäril på sälg
 Fjäärilarna flyger runt och jagar varandra. Ibland sätter de sig på en blomma så att man kan fånga dem åtminstone på bild. Jag har sett både citronfjärilar och blåvingar. Fåglarna fortsätter att drilla i buskar och träd. Min favoritfågel är nog koltrasten. Den sjunger så vackert. Den är svart men sången är inte sorglig.
Liljekonvaljespjut
Igår kväll upptäckte jag att liljekonvaljerna skjutit upp sina spjut längs stigen över kullen. Jag kunde till och med se några knoppar. Det hände bara på några timmar. Allt går så fort nu. Imorgon är det skolan igen. Det är inte så många veckor kvar av terminen men det är mycket på gång. Det finns många roligt dagar framför oss.

1 kommentar:

  1. Hoppas att du får i gång internetet snart igen. Som sagt, tur att det finns uppkopplingsmöjligheter på andra ställen.
    Helt enormt vad snabbt allting går nu! Våren började ju för en vecka sedan, då vi fikade på Vandalorum. Nu känns det mer försommar än vår. Vore skönt om vädret kunde lugna sig lite och ge lite regn, men det kommer säkert så småningom.
    Vardag igen om några timmar ... fyra dagarsvecka. Kan nog snart börja med terminnedräkning... ja, det är maj bara... sen är det inte mycket kvar. Har haft ett långt härligt lov ... hoppas barnen är skolsugna ett tag till. Det underlättar ju! Ha en bra vecka då också!

    SvaraRadera