söndag 3 april 2011

Se från ett annat håll

I byn där vi bor finns det gott om hasselbuskar. En del är stora som träd, andra lite mindre. De växer längs stenmurarna, vägarna, åkerkanterna och ute i hagarna. Nu är de översållade av hanhängen.
Strövtåget började här
Rådjuren gömmer sig bakom trädstammarna
 Framåt kvällen gav vi oss ut på ett litet strövtåg, hunden och jag. Först gick vi lilla hundrundan ut till vägen och runt tillbaka hem. Men jag såg så många vårtecken att jag gick in och hämtade kameran. Sen fortsatte vi men nu gick vi över åkrarna och hagarna. Vi ser ut över dem varje dag, men vi går inte så ofta åt det hållet. Hunden springer där ibland om han släpps lös. Annars är det mest rådjuren som håller till här. Vi såg några av dem som skuttade iväg med sina varnande vita rumpor när de blev varse oss. Kyrkklockorna i Torskinge ringde till helgmålsbön. Vi bor mitt emellan två kyrkor och kan höra klockorna ringa från båda.
Hanhängen på hasselbusken

De små honblommorna slår ut i rött
Om det är några arter som är typska för vår by så är det nog eken bland träden och hasseln bland buskarna. Jag gillar hasseln med sina långa hängen. Ibland kan man se när de släpper sitt frömjöl som förs bort av vinden. idag var det ingen vind att tala om. Det var grått och mulet. På förmiddagen var luftfuktigheten hög. man blev våt på kinden bara genom att gå en runda. Men ikväll var det skönare.

Mitt bland de pråliga hanhängena sitter de små oansenliga honblommorna. De hade knappt slagit ut sina röda blommor. Det är svårt att fånga dem på bild. Kameran tycker att de är för små att fokusera på. Så är det med människor också. Det finns de som andra anser vara för små och oansenliga, inte värda att fokusera på. Men kommer man närmare kan man upptäcka deras skönhet.
Gården från ett annat håll
 Vi gick runt åkern och kom tillbaka upp mot gården från ett annat håll än vi brukar se den. Ibland kan det vara nyttigt att se saker från ett annat håll. Vi fastnar lätt i vårt eget sätt att se på saker och ting. Det mesta blir bättre om man kan se det från olika håll. Därför är det så bra att umgås med annorlunda människor. Om man bara umgås med gelikar, blir man lätt både hemmablind och insnöad. Det är när vi möter det annorlunda, som våra uppfattningar och fördomar utmanas. Det är då vi utvecklas.
Katten Sammy bevakar från stenmuren
På stemuren mellan grannens åker och vår satt Sammy, hankatten, och bevakade ägorna. jag ropade på honom, men han försvann och följde inte efter oss in, som han brukar göra. Så här års trivs han kanske bäst utomhus. Han brukar visa sig inne i köket på morgonen, men resten av dagen är han ute.

Efter promenaden gick vi in satte oss i soffan. Vi tittade på Körslaget och zappade över till Lasse Kronér och femteklassarna vid reklampauserna. Det är hög klass på körerna den här säsongen och femteklassarna var också duktiga.
Middagslåda - fläskfilé med rotfrukter, päron och ädelost
Idag gjorde Jag det enkelt för mig med middagsmaten. Jag klyftade lite rotfrukter som morötter, palsternacka, rotselleri och potatis och lade dem i en långpanna. Sedan ringlade jag olivolja över, några tag med pepparkvarnen och lite flingsalt, timjan och rosmarin i torkad form den här gången. Sedan brynte jag en fläskfilé runt om i stekpannan innan den fick samsas med rotfrukterna i långpannan. De fick stå inne i ugnen ett tag. Sedan tog jag ut pannan och strödde över lite bitar av purjolök och päronklyftor tillsammans med bitar av kvibille ädelost. Tio minuter till i ugnen och hela anrättningen var klar. Det är praktiskt med alltiett och gott var det också. Godast blir det med många olika rotfrukter, inte bara en sort. Då blandas smakerna i en skön blandning.  Det kanske är så med oss människor också. Det blir bäst om olika människor blandas i en härlig stor gemenskap. En kör kan inte bara ha sopraner. Det behövs lite altar, tenorer och basar också.

1 kommentar:

  1. Oj, i dag var det så myckt klokheter så att jag måste vila mig och tänka då och då. Jo, nog är det så att kameran inte vill fokusera ibland .... och likadant är det med oss..... Skärpning! Sen behöver man ju träffa lite nytt folk då och då för att se det nya och vackra. Men det är säkert så att det finnsvardagsmänniskor som man har svårt at fokuserapå också.
    Likadant är det med att se saker ur andra vinklar. Borde man få öva på ibland, yrkesmässigt/privat.... får fundera vidare på det.
    Blanding är det bästa, så långt ha mina tankar ofta burit mig.
    Funderar vidare på jobbskuggning i Finland. Ska först ta kontakt med min e-twining kollega i Finland, för att se om det är möjligt och hur stor skolan är. Vore inte alls fel att åka två tillsammans, så kunde vi delge två olika kommuner av våra erfarenheter. Återkommer i frågan. Ha en bra arbetsvecka!

    SvaraRadera