lördag 16 april 2011

Vandalernas rum

Vandalorum
 Idag var det dag. Alla vallfärdade till Vandalorum, Värnamos nya konst- och designmuseum. Det var dags för invigning. Många från stan cyklade ut till Skulpturvägen, passade bra eftersom första utställningen hette just Cyklar. Vi andra som som inte hade cykelavstånd fick försöka hitta en plats att ställa bilen på.
Sune Nordgren

Poul-Erik Tøjner
 Maken hann inte hem i tid från kursen han var på idag, men jag tog svärfar med mig och åkte. Vi kom lagom till invigningen. Vi hann precis hämta ut våra medlemskort i föreningen Vandalorums vänner innan talen började. Vi hamnade på första parkett. Först pratade Sune Nordgren, som är Vandalorums projektledare. Utan honom hade det nog inte blivit något, i varje fall inte idag. Det är roligt att vi har kommit så långt som vi är i projektet.

Invigningstalare var Poul-Erik Tøjner, som till vardags är chef för Louisiana i Danmark. Det var där vi var förra lördagen. Det var kul kunna jämföra de båda ställena. Louisiana har många fler år på nacken och mycket att erbjuda, men jag tror Vandalorum kan bli lika stort. Det finns en fördel med det senare - inte så många trappor.


   
 Mycket folk hade slutit upp. Det var fullt i foajén, där invigningstalet hölls. Det var lika fullt i utställningslokalerna. Vi besökte cykelutställningen och tittade på alla fantastiska cyklar i olika modeller. Det fanns modeller från olika länder och olika epoker, bästsäljare liksom unika exemplar. 

Den modell, som maken varit mest intresserad av att se och gärna prova, hängde på väggen. Det var nog många som var lika intresserade för det fotograferades mycket vid den. Den såg nästan lite futuristisk ut. 
Då fanns det andra som jag blev glad av. Den rosa och blommiga damcykeln i lite hippiestil tyckte jag var häftig.
 För att inte tala om den instickade. jag gick just och funderade på om de skulle ha med någon sådan, när den hängde där framför mig på väggen. Det vore kanske ett projekt att ge sig på.
 Sen fanns det förstås flera varianter av kristianiacyklar med flak där fram där passagerarna kunde sitta. En del var elegantare än de andra.

Efter cykelutställningen fortsatte vi till Smålands konstarkiv som också hade en utställning. Deras första utställning i Vandalorum heter Bäcken av Göran T. Karlsson. Konstverken var inspirerade av bäckens ljud som man kunde höra från högtalarna om inte allt sorlet dränkte det ljudet.

Vi nöjde oss med detta. Man kunde också titta på bilder som funnits i Bulletinerna och i Värnamo Nyheter. Vi tog en runda genom caféet och butiken på vägen ut. Jag får titta mer det på måndag. Då ska jag ju tillbaka dit för att träffa bloggvänner där.
Maken var ju på kurs idag. När han kom tillbaka till bilen som han parkerat vid macken i Forsheda, var batteriet helt dött. Så när vi återvände fick vi plocka upp honom. Vi åkte hem och lagade middag för vi var båda hungriga. Det blev fjärilskotletter med ugnsrostade rotfrukter och falska sniglar. Senare fick vi ta startkablar med oss och hämta hem den andra bilen. Min lilla Fabia brukar starta i alla lägen. Det har varit lite värre med Saab:en ibland.

Ikväll har vi tittat på Körslaget. Som gammal körsångare vill man ju inte missa detta. Synd bara att det är så många reklamavbrott. Alla körerna var duktiga men någon måste bli utslagen. Min favorit gick i alla fall vidare.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar