onsdag 11 april 2012

Algebra och dialekter

 Onsdagar börjar jag lektionerna med matte i sexan. Halva gänget har hemkunskap och andra halvan har jag. Då undersöker vi mönster i matematiken och försöker lära oss algebra genom att klara av olika uppdrag från NTA-temat Mönster & Algebra. Det är jättekul att jobba med detta för vi laborerar med olika material för att så småningom komma fram till en generell formel.
 Idag handlade det om att bygga mönster med stickor. Vi började med blompinnar på golvet som byggdes ihop till fiskebodar på rad. Sedan fick var och en bygga med färgade småstickor. Då var det rader av fiskar som simmad efter varandra som skulle undersökas. Tillsammans hittade vi en formel. Vi kom fram till att antalet stickor i ett mönster var 5n+2 om n är antalet fiskar i mönstret. Sedan fick eleverna ta reda på hur många fiskar man kunde bygga av 100 stickor. De jobbade flitigt och löste problemet galant. Så kul har vi på mattelektionerna.
På eftermiddagen fortsatte jag byggandet med femmorna. Vi håller på med ett annat tema, Rörelse & konstruktion. Idag var det dags att bygga ett fordon efter en ritning. Till slut var alla åtta fordonen exakt lika i konstruktionen. Det måste vara är vi sedan ska göra lite undersökningar med dem. Det är kul att jobba så praktiskt när man ska lära sig för många svåra och komplicerade saker. Nästa gång kommer vi att prata om krafter och det är inte alltid så enkelt att förstå. jag kommer fortfarande ihåg ettan på gymnasiet då vi för första gången stötte på vektorer. Det tog ett tag innan poletten trillade ner.

Sista passet på onsdagarna har jag tid avsatt för vårt matteprojekt. Idag satt jag och skrev bställningslistor. Vi ska handla upp alla pengar vi fått från skolverket. Det är en angenäm syssla att kunna bläddra i katalogerna och inte behöva snåla. Nu kan vi unna oss de där roliga materielen som vi annars inte anser oss ha råd med. Väldigt mycket av laborativt materiel är egentligen inte så dyrt. Blompinnar och färgade stickor kostar inte många kronor och kan användas till mycket. Nu måste vi bara se till så vi har någonstans att förvara allt material. Det får vi inte använda pengarna till.

Ikväll förflyttades jag tillbaka till min barndom när jag tittade på Svenska dialektmysterier. med Fredrik Lindström på SVT. Han besökte Horda, orten där jag gått i skolan de sex första åren. Det vare en del kända ansikten som dök upp i rutan och en välkänd dialekt. Det är intressant att höra hur han förklarar dialekternas mysterier. Småländskan ger ett ärligt och strävsamt intryck. Ja, det är väl sådana vi är, vi smålänningar, ärliga och strävsamma. De är rediga människor.

2 kommentarer:

  1. KOllade också programmet, och förstod att det handlade om dina hemtrakter. Även om jag kommer från Rångedala, som då ligger ca 7-8 mil från Smålandsgränserna, så känner jag igen många uttryck som användes i mitt hem.
    Så kul det ser ut med mattetema.... förstår bara inte att ingen vill lyssna på NTA-lådetjatet .... Beroende på att det kostar pengar förstås....men det känns samtidigt som det skulle kunna utveckla vår undervisning. Snart är lovet slut ... Det är ok det också.

    SvaraRadera
  2. Ja visst är det programmet både roligt och intressant..
    Du verkar ha ett roligt jobb också.. Algebra var det längesen jag kunde något om..

    Kram Maidi

    SvaraRadera