fredag 20 april 2012

Livet är en hiss

NO-lektion i år 3
 Det kan vara riktigt roligt att jobba i skolan. Det är då både jag och eleverna går in för det vi ska göra på lektionerna med entusiasm. Tre gånger i veckan har jag NO/teknik med treorna. Nu har vi jobbat med NTA-temat Förändringar ett bra tag och de gillar det verkligen. Särskilt nu på slutet när det har bubblat och fräst då vi blandat bikarbonat med ättika. Igår gjorde vi gas i en påse. Lite vatten i en zippåse och ner med en brustablett och förslut. Det bubblar och fräser så det sprakar och efter ett tag blir påsen rund som en ballong. Vi har pratat en hel del om olika aggregationsformer och koldioxiden som bildas.
Russinhissen
 Så idag tyckte jag att vi kunde tjuvstarta fredagsmyset med russinhissen. Det brukar vara ett uppskattat experiment. Jag tog med lite russin hemifrån och åkte ner till affären på lunchen för att inhandla några flaskor fruktsoda. Några russin i botten på glaset och sedan lite fruktsoda. Sen kan de studera vad som händer med russinen. De åker upp och ner som i en hiss.
Vi skriver ner våra iakttagelser och slutsatser
 Så kan det vara i livet också. Det går upp och det går ner. Ibland är livet uppåt, ibland bär det utför, ibland står det still i källaren och man tror att någon håller dörren så att hissen står still. Men rätt vad det är så sätter den igång igen och livet lyfter. Fast ibland får man kämpa sig uppför trapporna i stället. Just nu kanske det känns som om hissen är överbelastad. Vi har för många bördor att bära med oss och hissen klarar inte allt. Livet rymmer inte heller allt och vi kan bli överbelastade. Om vi inte låter några väskor stå kvar, är det risk att vi hamnar i källaren och det kan gå fort. Så är det med livet också. Det kan gå fort utför om vi inte prioriterar utan försöker klara allt. Jag tror att vi kvinnor ofta försöker klara av allt. Lärare är också sådana. Kvinna och lärare borde i allra högsta grad vara i riskzonen. Men så kommer det något, kanske en lyckad lektion eller en kommentar från en elever, som lyfter hissen igen. Det är då vi orkar lite till.
Sen tar vi hand om restprodukterna på valfritt sätt
Eleverna fick givetvis dokumentera sina iakttagelser och sina slutsatser av experimentet med russinhissen. De ritade och skrev. Sedan fick de göra vad de ville med russin och fruktsoda. De flesta drack upp alltihop. Jag hade bara ett krav: glaset skulle skulle ställas på diskbänken rendiskat. Sen åkte vi hem och fortsatte fredagsmyset.

1 kommentar:

  1. Å, vad jag vill ha era NTA-lådor. Russinhissen har jag aldrig sett.
    Precis som du säger, lyckade lektioner och positiva elever gör att hissen håller sig på en bra nivå, även om den stundtals varit överlastad.

    SvaraRadera