tisdag 3 april 2012

Oväntad utryckning

Under tall och gran
 Ibland blir inte dagen som man tänkt sig. Planer kan grusas och saker kan komma emellan planeringen. Ibland kan det kännas tråkigt att inte hinna göra det man tänkt. Ibland är det bara roligt att plötsligt få ge sig på andra aktiviteter. Så var det idag.
I Svanaholmsskogarna

 Jag skulle städa här hemma, hade jag tänkt, och göra påskfint. Maken skulle jobba kvällen och jag skulle åka på styrelsemöte. Imorgon skulle jag ut med Katrin och geocacha. Plötsligt upptäcker jag att det har släppts 6 nya cacher ute i Svanaholm, alltså inte alls långt borta, och ingen hade loggat dem än. Jag bestämmde mig snabbt för att åka dit i stället för att åka och handla i Forsheda. Det kunde jag göra på hemvägen. Jag laddade snabbt ner koordinaterna i GPS:en, slängde på mig jacka och kängor, greppade ryggsäcken, bilnycklar och GPS. Bilen rullade snabbt mot målet.
 Den första gömman, Boots, hittade jag ganska snabbt även om koordinaterna inte var helt perfekta. Tyvärr var jag inte först. Mannen från Bredaryd hade redan varit där. Sedan drog jag vidare. Efter nästa krök ser jag en bil. Det visar sig vara Katrin och Fredrik som hittat Geo. Fast de var inte heller först. De hade bråttom in till stan och kunde inte följa med hela rundan. Så de åkte till Boots och jag letade reda på Geo som inte var särskilt svår att hitta.
 Jag fortsatte till nästa gömma som hette Water. Här skulle man ha med sig en halvliter vatten stod det i beskrivningen. När jag parkerat vid vägkanten och börjat gå upp i skogen, kom det en Volvo från andra hållet. Det var nog mannen från Bredaryd, tänkte jag. Bilen stannade så jag gick tillbaka ut på vägen. Det var mycket riktigt 1000sjöar, som hade hittat alla 6 gömmorna och var på väg hemåt nöjd och glad. Vi pratades vid lite och jag fick några tips av honom.
Gömmorna var riktigt roliga och omväxlande. Det är en danska som har lagt ut dem för hon tyckte det saknades cacher i Svanaholm. Spider var förstås en plastspindel. Det är tur att man inte har araknofobi. En gömma hette Wood. Den hade jag mest problem med eftersom GPS:en började ladda ur och irrade runt. Jag letade kanske en halvtimma och var beredd på att ge upp. Jag nollade på hur många ställen som helst eller så kom jag aldrig närmare än 4-5 m. Jag gick ut mot bilen, men vände och plockade fram mobilen. Med hjälp av c:geo kunde jag till slut hitta cachen. Först skickade den mig lite hit och dit, men sen kom jag rätt. Från det hållet var det enkelt att se gömman. Gissa om jag blev glad. Till den sista gömman, Hook, behövdes ett redskap fick man veta. Det var tur att ryggsäcken var välutrustad. Men mitt första försök gick inte så bra. Sen kom jag på att jag hade med mig en metrev med krok. Man kan ju alltid försöka. Jag släppte reven och genast fick jag napp, på första försöket. Det var en skön känsla, när cachen dök upp ur sitt gömställe. Den sista av de 6 cacher kunde loggas och jag kunde återvända till det som jag egentligen skulle göra.

Lite bråttom blev det för jag var ganska hungrig och behövde äta något innan styrelsemötet. Vi fikar visserligen, men inte förrän senare. Vi var inte så många idag och vi hade inte så många ärenden att behandla. Så vi var klara innan kl 21 och kunde åka hem. Så gick den här dagen. Städa får jag väl göra en annan dag.

1 kommentar:

  1. Är stum av beundran över ditt engangemang i cache-världen. Du har verkligen blivit en riktig sådan. I och för sig, ska försöka unna mig ett par tre utflykter på lovet. Förhoppningsvis åker C-E med nån gång i helgen. Unga Emma, kollegan, är íntresseserad av att lära, så hon åker nog med en dag.Tänker att mina enkla gömmor är lite för enkla för dej... att vi kan åka på något mer ställe... gärna lite difficult, för jag har mycket att lära av dej. Då behöver vi en heldag....så då kanske det är bättre när det blir sommarlov. Synd att vi inte hade påskliv samtidigt.

    SvaraRadera