lördag 7 april 2012

Påskafton: Fika och FTF

Kväll vid Barnasjön
 Vi vaknade alla i morse och tittade ut på en vit värld. Det var väl inte vad vi önskade oss till påskafton, men å andra sidan är det april och så smälter snön snabbt när solen kommer fram. Förmiddagen gick åt till hundpromenad och proviantering i Forsheda. Vi lagade mat och åt en god påsklunch. På eftermiddagen var vi bjudna på fika i Lanna hos mina geocachingkompisar. Det var gott fika med kaffe och morotskaka. Det var också gott prat om musik och lite av varje. Sen åkte vi hem och jag satte igång att baka sockerkaka till morgondagens mingelfika i kyrkan. Jag höll precis på att hälla upp smeten till den sista kakan i formen, när det ringde. Katrin undrade om jag ville hänga med ut och leta efter en ny geocache. Det är klart jag ville. Jag lämnade över bevakningen av ugnen till maken och skyndade ut till de andra.
Teamet loggar
 De hade varit ute och tränat hunden på att leta geocacher, när mejlet kom. Så de fortsatte hitåt och hämtade upp mig. Cachen skulle finnas 2,7 km söderut, alltså i Torskinge. Den heter Påskafton 2012. Barnasjön. Där har jag aldrig varit förut även om sjön inte ligger så långt borta. Den ligger söder om vår egen sjö, Rannäsasjön, och det är väl bara ett kärr emellan dem. Vi körde i alla fall till Torskinge och svängde in på en skogsväg, som vi följde så långt det gick. Sedan promenerade vi på traktorvägarna fram till sjön. De sista 100 metrarna var det blött, men vi klarade oss torrskodda både fram och tillbaka.
FTF - First To Find
 Det började skymma och det var tur att vi hittade gömman med en gång. Ledtråden var fyndig och när vi kom fram förstod vi direkt var cachen fanns. Det blev en FTF som vi delade på. Delade gjorde vi också på FTF-priset. Vi stoppade påskäggen i munnen. Det kunde behövas lite extra påskenergi på vägen tillbaka till bilen. Jag tog hand om smörgåskrassepåsen. Snart kan vi klippa lite krasse på mackorna.
FTF-priset gav lite extra påskenergi
Bara 50 minuter efter cachesläppet hade vi loggat den och kunde bege oss hemåt igen. På vägen tillbaka stannade vi vid en skylt som visade var det hade funnits ett torp. Nyahem hette det. Det är intressant med alla gamla ställen som finns runt om i skogarna där man minst anar det. De har en historia att berätta. Här har människor bott och brukat marken. Nu växer skogen här och gömmer spåren av det förflutna.
Takko och Stig
När jag kom hem var sockerkakorna klara och urplockade ur ugnen. De såg fina ut. Jag hoppas de smakar lika bra. Det får vi väl se imorgon. Det är då vi ska fira på riktigt. Då är det påskdagen, den stora glädjefestens dag. Men vi kanske får ge oss ut på FTF-jakt imorgon också. Cachägaren har aviserat att det kommer mera. Det får det gärna göra.

2 kommentarer:

  1. Har ju inte fattat det här med försten på plats, och det är nog lika bra det....geocaching är ju beroendeframkallande i sig. Och jag föredrar lite svårare gömmor än några enkla skyltcaher som vi tog på väg hem från Hd i går....
    Hur får man veta att det kommit en ny cache?

    SvaraRadera
  2. Det är ändå en viss känsla att skriva i en alldeles ny loggbok. Jag får ett mejl när det kommit en ny cache inom en radie hemifrån som jag angett. Det är väl en funktion man får tillgång till som premiummedlem. Det är roligare med lite knepigare gömmor. Jag hittade en idag som gäckat mig ett tag. Den känslan är skön.

    SvaraRadera