måndag 3 juni 2013

Blommor och sång


Nu avlöser blommorna varandra både i trädgården och ute i den fria naturen. Ett tag befarade jag att blomningen av liljekonvaljer och syrener skulle bli kort, men än håller den i sig. jag går omkring och bara njuter. Idag blev det flera rundor med hunden, båda korta och en längre.


De små hagtornsrosorna har börjat slå ut. Jag tycker de är så söta. De ser ut som små rosenknoppar. De blir inte så många i år kan jag se, men jag blir glad för dem som kommer.


Samtidigt brukar slånbärsbuskarna också få blommor. De stämmer i år också. De är översållade med små vita blommor. De doftar inte så gott, men är vackra att se på. Tyvärr brukar de aldrig ge någon frukt.


I eftermiddags var det dags för den årliga ekumeniska friluftsgudstjänsten i Forsheda. I år var vi tillbaka i Forsparken. De senaste åren har vi varit i hembygdsparken eller så har det regnat och då har vi flyttat in i församlingshemmet. Det var ganska många som kommit för att vara med.


De boende på äldreboendet tvärs över gatan var glada att vi var tillbaka i Forsparken. De satt utanför och lyssnade.


Kyrkoherden predikade över dagens text.


Sånggruppen Vademecum sjöng för oss och med oss. De är otroligt duktiga. Idag var de bara fyra för två medlemmar var inte med. Längst ner i inlägget hittar ni ett smakprov på deras skönsång.


Det var inte bara människor som njöt av sången. Även hundarna verkade vilja vara med. Här är det Hoppe som studerar psalmboken. jag lånade bilden från Hoppes matte.


Kompisen Honney verkade mer intresserad av fikat. Hon väntade nog på att gudstjänsten skulleta slut så att hon skulle få fika.


Efteråt plockade vi fram kaffekorgarna och fikade tillsammans. Det kom lite mörka moln strax innan gudstjänsten skulle börja, men det kom aldrig något regn, som tur var.


Innan jag åkte hem körde jag bort till en av mina gömmor, mitt TB-hotell. Jag kollade så allt var i ordning och det var det. Sen lämnade jag av två resekryp som någon annan kan ta med sig och lämna i en annan gömma. Det gäller att ta hand om gömmorna som man lagt ut.


Framåt kvällen tog jag cykeln och gav mg ut på en liten tur. jag cyklade en bit bortåt Torskingehållet. Det var lättrampat. Rönnarna blommade för fullt vid vägkanten.


Jag stannade till vid en annan av mina gömmor som jag passerade. Den hade loggats tidigare på dagen. så jag visste att den fanns på plats.


Den låg där den skulle. Jag kollade så innehållet var OK. Lite fuktig på insidan av locket, annars var det bra. Det synts kanske lite väl mycket så jag kamouflerade den med några barkbitar innan jag lämnade platsen.


Skogsstjärnorna lyste i gräset under granarna. Jag fortsatte en liten bit till innan jag vände och cyklade tillbaka. Det var dags för kvällteet och söndagssamtalet med sönerna. jag brukar ju ringa dem på söndagskvällarna.

Här är smakprovet på Vademecums sång. Tyvärr blev bilden lite suddig, men ljudet var riktigt bra för att vara inspelat med min lilla Nikonkamera.

1 kommentar:

  1. Och det vackra vädret ska fortsätta ser jag på yr.no. Bra med långhelg s man verkligen hinner njuta av alla vackra växter.... Nu är det bara FÖR vackert i naturen...Cykelturer det är inte dumt... fast diag har det bara hunnits med gräsklipperi... Hoppas kunna ta favoritrundan runt Amnabo i morrn...

    SvaraRadera