fredag 14 juni 2013

Tisdagscaching i Jönköping


Tiden går så fort just nu. Idag har vi haft skolavslutning i regnet. Det kunde väl väntat några dagar till. Det var ju så fint tidigare i veckan. I tisdags var jag ledig som kompensation för all tid jag lagt ner på rättning av nationella prov. Då passade jag på att ta med sonen till Jönköping. Jag skulle upp dit på återbesök hos homeopaten. Katrin hakade också när hon fick inbjudan att hänga med. Besöket gick snabbt. Sen gav vi oss ut på stan för några inköp och lite fika. Vi satte oss på uteserveringen på Östra Storgatan.


Planerna var förstås också att leta efter några geocacher. Vi försökte på några nere i stan, men det var mycket folk i rörelse eller så var de för kluriga för oss. Så vi drog oss uppåt Mariebo. Vi stannade och letade upp några längs vägen.


Huvudmålet för dagens runda var annars fem gömmor i en serie av Kollektivet och Leyaqman, som heter Second Try. De har återskapat fem av sina bästa gömmor i lite nya varianter. Alla gömmorna var lite kluriga, men vi hade inga som helst problem med dem. Katrin och jag har tidigare hittat originalen till fyra av gömmorna.


Flera av dem var tekniska konstruktioner, som först kunde verka riktigt kluriga. Men vi tyckte nog att de var lättare än originalen. Eller så var det våra skarpa hjärnor som hjälpte oss. Vi var ju tre kluriga individer med på jakten.



Några av gömmorna innehöll välbekanta figurer. men det var inte bara att logga. Loggböckerna var klurigt gömda, men ingen match för oss som snabbt fick fram dem för signering.



Den ssita gömman i serien skulle man nog ta på kvällen när det blivit lite mörkare. Det fanns nämligen belysning att tillgå om man förstod vad man skulle göra eller pillade på allt. Vi testade förstås, men solen sken för fullt. Då blir det inte samma känsla.


Terrängen i området var hyfsat smidig. Vi körde bilen så nära vi kunde och parkerade på någorlunda lämplig pals. Sen gav vi oss in ibland buskar och träd. På några ställen var det lite fuktigt men inte så det störde. I en sänka växte det gott om ormbunkar och fräkenväxter. Där fick vi nästan lite Jurassic Park-känsla.


När serien var avslutad, fortsatte vi med några fler i området. Vid Klämmestorps kvarn hittade vi en gömma av Ardbeg 10. Det var gott om motionärer som cyklade, joggade eller gick förbi oss medan vi letade. Vi hittade gömman enkelt och kunde logga utan besvär.



Det forsade och brusade i kvarnrännan. Hela området verkade vara populärt. Det var säkert ett fint strövområde för stadsborna.


Vi fortsatte till en nybyggt bro för cykel- och gångtrafikanter. Här var det så nytt att inte gräset hunnit komma upp. Gömman var relativt ny också, men sonen hittade den snabbt.


I ett ganska nybyggt bostadsområde fanns ett litet grönområde med lite ekar som dolde en gömma. Där var det lite skugga och svalka i värmen från solen. Vi hade tur med vädret. Det var soligt och varmt, men det fläktade lite också. I närheten av gömman satt några duvor och en sädesärla. De var inte så rädda, men lyfte när det kom ett par flanörer på promenadstigen bredvid.


Till slut hamnade vi vid Dunkehalla. Detfanns flera gömmor längs Dunkehallaån, men vi valde att inte ta oss nerför dalgången den här gången. Vi sparade dem till ett senare tillfälle. Det blev bara en gömma som vi hittade vid den gamla galgbacken.


Här var det fin utsikt över Vättern och Huskvarna. Det blommade vackert i trädgårdarna. Här och där såg vi gullregn och andra blommande buskar och träd.


Den allra sista gömman för dagen blev Riksträdet vid infarten till Stadsparken. jag trodde det skulle vara ett stort träd, men det ar ganska nyplanterat.


Riksträd finns i många svenska kommuner, men jag tror inte Värnamo har något än. Jag har för mig att vi loggade en gömma vid riksträdet i Vetlanda. Det ska vara Ornäsbjörkar med sina flikiga löv.


Sen var vi ganska nöjda med dagen. Vi stannade till vid max och åt kvällsmat innan bilen rullade söderut. Vi släppte av Katrin i stan och fortsatte hem till Rannäs för att nätlogga alla trevliga fynd.


På onsdagen jobbade jag igen. Det var sista vanliga skoldagen. men på kvällen tog jag med mig hunden och åkte en liten runda. Jag hade tomt i cachingkalendern och behövde en logg den dagen. Jag valde att åka till Anderstorp. Där hade det kommit ett par nya gömmor de senaste dagarna. Jag körde på mindre vägar och räknade med att komma från rätt håll. Det gjorde jag också. även om jag inte är så bekant med trakterna, hade jag tänkt rätt.


Första gömman fanns vid en badplats. Jag kom ihåg ungefär hur där såg ut för jag har loggat en annan gömma på en udde i samma sjö. Gläntan heter stället. Huset låg i en glänta, men vi gav oss in i skogen bakom gläntan.


Där var det en helt annan stämning. Jag fick leta ett tag innan gömman hittades. GPS:en hade vissa problem inne i den täta skogen eller så var koordinaterna inte så bra. men jag hittade i alla fall burken.


På andra sidan vägen finns elljusspåret och ännu en ny gömma. Där var det också lite besvärligterräng, men inte så förfärligt svår. Vi klarade av den gömman också. Av bara farten fortsatte vi upp till toppen på spåret och letade upp en gammal gömma som jag inte letat efter förut. Där var det lite svettigare att ta sig fram. men vi lyckades även här.


Tre gömmor blev kvällens resultat innan vi drog oss tillbaka mot bilen för att åka hem. Ekorrbären blommade vid stigen. Myggen började hitta oss. Det var väl svettlukten som avslöjade oss. Det var skönt att sätta sig i bilen och susa hemåt igen samma väg som vi kom.


1 kommentar:

  1. Du tycks vara outtröttlig vad det gäller att leta gömmor. De där första gömmorna du visade, där hade jag definitivt ansett att jag hittat även om jag inte hittat lappen man skriver på. :) Sån är jag....Halmstad 1 -2 juli, vad säger du om det. Hund går bra att ta med... och Katrin är oxå välkommen. Skulle vara kul att se hur proffscachare bär sig åt... när de kommer i par ....

    SvaraRadera