onsdag 26 mars 2014

Friska vindar vid Rosenlunds bankar


Det finns mycket roligt man kan göra med olika appar. Jag hittade en rolig app för några dagar sedan, som jag lekt en del med sedan dess. Den heter PIP Camera. PIP står för picture in picture. Man tar ett foto eller väljer en bild i galleriet. Sen väljer man olika utföranden. Här valde jag en flaska för min blåsippsbild. Visst blir den fin.


Den här bilden finns med i mitt förra inlägg, men här har jag gjort om den till en teckning och gett den en speciell ram. Den blev riktigt häftig.

Idag var det en hel del på programmet. Det började illa då Takko smet under vår morgonrunda. Hans halsband har gått sönder så jag använde en sele, men den lyckades han slingra sig ur och stack iväg. Jag hittade inte honom någonstans. Jag letade ens stund och ringde skolan för att förvarna dem om att jag kunde bli lite sen. Jag gick ut till vägen för han stack däråt. Ingen hund i sikte. När jag tittar uppåt skogen ser jag grannen komma joggande med sin hund. Hon har två, en ljus och en mörk, men nu tyckte jag det såg ut som två ljusa hundar. Kunde den ena vara Takko? Jo men visst, så var det. Han kom glatt skuttande efter de andra och blev infångad. Jag hann till skolan i tid tills första lektionen började.


Direkt efter skolan åkte jag till Jönköping på återbesök hos homeopaten. Det blåste bra så min lilla bil kastades lite hit och dit, men jag är ju en van bilförare och klarade resan utan problem. Jag fick lite nya piller av homeopaten som förhoppningsvis ska hjälpa mot slemhostan. Sen åkte jag upp till A6 och fikade innan det blev en snabbvisit på IKEA. För en gångs skull kom jag därifrån utan en enda pinal inhandlad. Det jag ville ha fanns inte inne. Det blev ett billigt besök.

Jag brukar ju nästan alltid besöka några burkar också vid mina jönköpingsbesök. Idag åkte jag själv. Det blev Rosenlund som valdes ut som cachingområde. Det har kommit lite nya cacher vid Rosenlunds bankar sedan jag var där sist. Det var innan jul då yngste sonen och jag gick en liten runda där. Idag parkerade jag på den stora parkeringsplatsen och gick en runda på ca 4 km i blåsten från Vättern.


Första gömman hette Rasrisk. Därifrån hade man utsikt mot redan rasade massor. Det syns inte på bilden, men nere bland rasmassorna blommande mattor av gula tussilago. Vackert!


Jag fortsatte min vandring längs cykel- och gångvägen mellan rasbranterna och fotbollsplanerna. Jag var inte ensam även om det var få andra människor ute. På andra sidan staketet kunde jag studera Rosenlunds djurliv. Några fasaner och en hare, eller var det en kanin, höll till bland buskarna.


Utsikten är vacker, men vädret var inte välkomnande den här dagen. Det blåste rejält så jag nästan flög söderut. Fåglarna seglande i de friska vindarna.


Nästa gömma var A bench with a view. Den lilla burken hittades enkelt och jag kunde sitta ner och logga, men det var ingen dag man satt här länge och fikade till exempel. Jag skyndade vidare österut.


Rosenlunds bankar #2 var en liten trevlig gömma på randen av bankarna. Det var ännu en lätthittad cache. Liksom de andra jag hittade den här dagen var den utlagd av Kicken, en av jömköpingscacharna som jag träffat ett antal gånger och pratat med.


Så långt hade jag promenerat förut. Nu kom jag till mindre kända delar av Rosenlundsbankarna. Jag närmade mig Udden vid Rosenlunds bankar. Här var inte bankarna så höga och stigen sluttade nedför. Vattnet skummade och fräste. Det dånade och vinden ven.


Idag fick jag klä på mig lite varmare kläder och dra upp huvan för att skydda mig från blåsten. Jag frös trots allt inte, men så höll jag ångan uppe med en rask promenad.


Ute på udden var det inte många meter ner till vattnet. Här hittade jag den fjärde kickengömman trevligt maskerad. Sen fortsatte jag en liten bit till på GC-vägen till Rosenlunds bankar. Vid den sista gömman fick jag klättra ner lite bland träden, men jag hittade den lilla burken snabbt på första stället jag letade på.


Nu var det dags att vända hemåt. Jag fick gå tillbaka en liten bit för att sedan promenera genom arenaområdet. Här finns ju Elmia men också en mängd olika arenor. Jag såg curlingklubbens banor, racketcentrum, bowlingarenan och så förstås Kinnarps arena. Enda nackdelen med alla dessa är väl att de spärrar av möjligheterna att ta sig ner mot bankarna från flera olika håll. Det blev till att runda hela området.

Nu började det komma lite regnstänk som kylde ordentligt. Jag hann sätta mig i säkerhet inne i bilen innan regnet kom på allvar. På färden söderut på E4:an ökade regnet mer och mer, men hemma hade maken eldat i pannan så hela huset var varmt och skönt. Dessutom passade det bra med en mugg te att hålla händerna kring. Det var min dag och den blev riktigt bra till slut.

3 kommentarer:

  1. Här vandrade jag mycket så länge de gamla damerna, C-Es fastrar var i livet. Saknar dem. Att du inte ger dej.... har du nya mål i sikte?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nya mål? Kanske satsar jag på 3000 på 3 årsdagen. "Bara" 183 cacher innan 30 maj. vi fixar väl några på påsklovet.

      Radera
  2. Å där har jag U+L & CO och Birgitta Bojip varit tillsammans med TittiCC och loggat ungefär samma burker, kul när man känner igen sig.

    SvaraRadera