fredag 21 mars 2014

Jag gillar udda


Så här såg mina fötter ut idag. Om jag hade haft lite färggladare sockar, skulle kanske fler lagt märke till det udda sockvalet, men nu har jag nästan bara svarta sockar. Udda var de i alla fall. Det var inget misstag utan helt avsiktligt. Idag var det nämligen...


Egentligen är vi väl alla udda. Vi är ju alla unika. En del kanske verkar mer udda än andra, men så behöver det inte vara, för vad är egentligen udda och vad är normalt. Vi har nog alla en tendens att sätta oss själva som norm och utgå från den när vi ser på andra. Detta gäller inte bara vårt utseende utan också våra handlingar och våra åsikter. Ibland hamnar vi i en intern intressekonflikt. Det blir kanske allra tydligast i tonåren och jag har ju rätt gott om tillfällen att studera tonåringar på jobbet. Å ena sidan vill vi vara unika, vi vill ha en egen stil. Å andra sidan vill vi passa in, vi vill ha en tillhörighet.

Kanske lär vi oss med åren att vi inte behöver vara lika för att passa in. Det räcker att ha ett gott hjärta, öppna händer och ett välkomnande sinne. Om det finns, passar alla in. Jag kan ofta tycka att det är olikheterna som kryddar tillvaron och gör livet roligare. Något tråkigare än konformitet finns väl inte. Därför gillar jag udda.

Var det då någon som lade märke till mina udda sockar idag? Nja, de kanske inte var tillräckligt udda., men jag pratade med nån kollega om dem och om varför jag hade olika sockar på fötterna. Alltid väcker det någon tanke.


Efter jobbet var det skönt att komma hem. Det tyckte tyckte hunden också, att det var skönt att jag kom hem, för då fick han komma ut. Vi gick en liten runda innan vi fikade. Sen åkte jag till stan för att logga dagens cache. Jag valde mellan de två jag har kvar att logga. Det blev Korshall, som Katrin lagt ut i skogen vid Aspö. Hon släppte tre cacher samtidigt, men jag har tagit en i taget. Detta var den sista. jag parkerade vid stället som kallas Aspö enligt texten på postlådan. Sen valde jag kanske inte den bästa vägen, men den närmaste. jag passerade en annan gömma vid huset som nån glömde, där jag varit förut. Det såg ut som om den igenvuxna skogsvägen fortsatte, men den tog snart slut och djurstigarna tog vid. Det var blöt och jag fick ibland hoppa mellan tuvorna.


Till slut kom jag fram till gömman intill ett skogsavverkningsområde. Jag hittade minnesstenen med korset på. Den hade rests som ett minne från krigen mellan danskar och svenskar i dessa trakter. Tidigare på dagen hade vi fått se en nyproducerad undervisningsfilm om medeltiden i Småland, som Värnamo Kommun varit med och tagit fram. Den var riktigt bra och det verkar vara ett bra projekt. Det ska tydligen komma fler filmer, en hemsida och ett digitalt spel om Nydala kloster. Om några månader är det dags för fyrorna att åka till Nydala och medeltidsdagarna där. Det ser vi fram emot.


Gömman var inte svår. Jag såg den direkt när jag rundade stenen och kom från rätt håll. Så var dagens logg klar. Nu har jag bara två dagar kvar att fylla i kalendern, imorgon och på måndag. Morgondagen ska förhoppningsvis ge lite flera loggar för då ska vi ut en runda i Team Tess, har vi tänkt. men först ska jag gå på kvinnofrukost.


Från gömman gick jag en annan väg. Det fanns en nygjord skogsväg som nog kommit till för att frakta ut all massaved som låg längs vägen. Jag visste att den föra mig tillbaka till Aspö och bilen även om den gick i en båge och inte raka vägen. Jag valde att traska på vägen. Då fick jag ju en liten motionsrunda i skogen. Snart var jag tillbaka vid bilen och kunde vända in mot stan igen. Jag stannade vid Coop och handlade lite innan jag återvände till hemmet med några goda wraps till kvällsmat. Maken åkte till missionskyrkan för att se om det kom några tonåringar. Egentligen hade de nog inget tonår ikväll. På söndag ska de åka till Bodaborg, men det brukar ofta komma några som vi sitta och prata så han åkte dit för att öppna upp för dem.


Nu kan jag avslöja lite mer om den mystiska skogsbilden i mitt förra inlägg. Igår släppte jag en ny gömma som heter Kalendergömman. Den tillägnar jag alla som fyllt kalendern med geocacheloggar, men alla är välkomna att logga den oavsett hur många dagar man fyllt. Igår var det den sista tomma dagen för 1000sjöar så det var därför jag släppte den då. Det blev också han som tog FTF på den 10 minuter före Ploffe. På måndag kan det, som sagt, vara min tur att fylla hela kalendern.


Våren kommer mer och mer. Krokusarna har snart blommat över, men jag upptäckte några andra gula fläckar i rabatten vid knuten. Det var några minipåskliljor som jag påtat ner när de blommat över. De har klarat vintern och kommer nu med sina gula klockor. Om tre veckor är det påsklov. Tiden går fort.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar