lördag 5 april 2014

På toppen


Igår var det fredag och då slutar jag lite tidigare. Jag kom hem och gick en runda med hunden. Det var ju så soligt och fint. Sen åkte jag själv en liten tur med bilen, som avslutades med fika vid Bredasten, inte på Hamburger Hill men väl på The Hill.


Mitt ute på den stora grusplanen bortanför Biltema finns det en kulle av uppschaktat överblivet material. Däruppe på toppen hade Virrepinnen placerat en cache till vårt pizzaevent. Det var hit upp jag klättrade. Lite kändes det i benen och lite fick jag pusta när jag väl var uppe. Cachen hittade jag enkelt.


Jag hade tagit med mig lite fika. Så efter loggningen gick jag bort till andra kanten och tittade på utsikten. Sen satte jag mig och njöt av fikat och solen. Man såg faktiskt ganska långt. Jag kunde skymta Vidösterns vatten.


Uppe på kullen var det nästan myrmark. I mitten hade den sjunkit ihop så där var det lite blötare. Man fick torvmossekänsla av att gå där. Sen tog jag mig ner igen samma väg som jag kom upp. Det var lite läskigare att gå nerför an att gå uppför, men det gick lättare än jag först trodde.


Tillbaka i bilen fortsatte jag vägen utåt. Den belagda vägen tog slut och övergick i en gropig grusväg, men det klarar geoFabian utan problem. Vi passerade en liten damm med små öar innan vi kom ut på RV27 igen och kunde vända västerut mot hemmet.
När jag kom hem nätloggade jag dagens fynd. Därmed var åter hela Värnamo fyllt med gula glada gubbar.Kartorna ovan visar före och efter. Till vänster finns en grön låda kvar, till höger är alla cacher antingen gula gubbar eller gula stjärnor. Gubbarna är cacher jag loggat, stjärnorna visar de cacher jag själv äger.


Bestigningen av kullen var bara avslutningen på min lilla runda. Den började egentligen med besök hos tre av mina egna cacher som behövde nya loggremsor. Första stoppet blev i Fänestad där loggremsan var fulltecknad och lite fuktig. Sen fortsatte jag upp till Store Mosse. Vid Östra Rocknen har jag en lite klurigare gömma som också behövde ny logg. Annars var den helt okej. Sen hade jag fått veta att en av Tenniscacherna i stan behövde lite tillsyn. Där blev det också ny loggremsa. I närheten av denna sista gömman blommade tibasten på bar kvist. Sen snirklade jag mig ut igen på Ljussevekaleden. Det var markarbeten på gång så man kunde inte köra mot Prostsjön till men det gjorde inget. Det gick nästan fortare till Kvantum på nya leden. Det var där jag fixade fikat att ta med upp på toppen och lite annat smått och gott.


Idag var det inte lika soligt. Molnen har täckt himlen större delen av dagen. Jag städade av en del och åkte till affären. När jag kom hem, såg jag att några små tulpaner slagit ut i gräset på hörnan. De lyste röda och fina trots att det inte var så varmt i luften. Det blev ingen fika utomhus idag. Dels var det lite kallare, dels har de spritt ut gödsel på åkrarna så det luktar inte så gott. Jag har inga problem med lukten annars, men fika är inte så trevligt i odören. Nästa vecka ska de i alla fall plöja upp åkrarna här närmast.


Framåt kvällen tog vi en liten tur, maken, hunden och jag för att sätta upp några gömmor. Det var en gammal gömma som varit inne på service. Det gamla stället hade blivit förstört av vinterstormarna. Nu flyttade vi TB-hotellet en liten bit bort och sen kunde jag aktivera det igen. Den andra gömman är en ny geocache, som jag jobbat länge med. Fast nu har den bara legat ett tag utan åtgärder. Idag tog vi tag i den igen. Jag fick lite hjälp av maken att fixa till det hela. Mer kan jag väl inte avslöja för den är inte publicerad än utan ligger i kön hos reviewern.


Inte för att jag är något stort ljus, men jag har väl mina ljusa stunder ibland. Då kan man leka lite med apparna och få till några roliga bilder. Så här blev en av dem. Nu är det väl dags att släcka ljuset och stänga av datorn. Det är en dag imorgon också och då ska jag ut med cachingteamet en runda ner till Halmstad är det tänkt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar