tisdag 22 april 2014

Påsksummering


Påskhelgen gick över rätt fort trots allt. Det är ju inte som julen som börjar i oktober (om man får tro affärsinnehavarna) och varar ända till påsk (om man ska tro visan). Det blir inte så mycket påskpynt heller, en tupp och en höna typ. Då är det lätt att städa ut påsken. En liten summering kan man ju kosta på sig. Jag känner att jag ligger lite efter i bloggandet, men det kommer, det kommer.


Påskafton kom svärfar ut på påsklunch. Vi passade på att fira lite ordentligt med tre rätters. Först blev det förrätt med ägg och sill. Han gillar sill och potatis och det gör maken också. Jag hittade lite färskpotatis och gjorde småportioner med potatis, matjessill och gräddfil toppat med gräslök från trädgården. Till huvudrätt serverades Kyckling cajun och ris med limesås och efterrätten bestod av rabarber- och skogshallonpaj med vaniljsås. Visst låter det gott.


Det blev ännu mer mat framåt kvällen. Några i missionskyrkan hade ordnat påskfest som man kunde anmäla sig till. Det gjorde vi och så där 50 till i alla olika åldrar från bebisar till åttioåringar. Där blev det exotisk planka med en massa goda frukter.


Lite lekar och tävlingar hann vi också med. Rockringsstafetter och ett musikquiz roade de flesta. Det är roligt att se att så många olika människor kan träffas och ha kul ihop. Det var någon sa att kyrkan är det enda ställe där man fortfarande kan umgås på det sättet. Samhället i övrigt är så uppdelat i olika åldrar eller olika intressen, men i kyrkan får alla plats. Vi har pratat en hel del om detta med gemenskap i vår kyrka. Det är en sak som vi vill satsa på. Vi vill kunna vara en mötesplats för gemenskap.


 Efter lekarna blev det efterrättsbuffé som många hade bidragit till. Det fanns pajer och tårtor av många olika sorter att välja bland. Sen avslutade vi med en andakt.


Det har varit soligt och varmt i stort sett hela helgen. Det kanske blåste lite kalla vindar ibland, men vi har kunnat vara ute en hel del. På eftermiddagarna är det skönt att äta på altanen.


På påskdagen tog jag bilen ut till mamma för att hälsa på henne. Hon verkade må bra efter sin lilla sjukhusvistelse. Lite trött, sa hon att hon var, men annars var hon som vanligt.


Maken och sonen kom också ut till Kolvarp efter ett tag. De tog motorcykeln i det fina vädret. Jag föreslog att de skulle ta en tur och komma förbi så vi kunde fika tillsammans med mamma. Jag hade med mig resterna av pajen.


Sen åkte de vidare och fortsatte uppåt Rusken och Nydala innan de åkte hemåt igen. Jag åkte hem till hunden som förstås ville ut en runda. Senare följde sonen med mig ut och placerade tillbaka några av mina gömmor som jag har haft inne på service. Sen kunde jag aktivera dem igen. Man måste ju underhålla gömorna nu när det börjar bli många som ger sig ut och loggar cacher. Det märks att våren satt igång de som gör uppehåll på vintern. Ibland får man på så sätt veta att det är fler gömmor som behöver fixas till. Idag fick jag avaktivera två till. Den ena plockade jag in. Men det är roligt när det kommer en massa trevliga loggar på mejlen. Vissa dagar kan det bli 50 mejl.


Om man ska fortsätta med påsksummeringen så kan jag sakna gudstjänsterna. Påsken är kristendomens viktigaste högtid, men i år har jag inte varit på någon påskgudstjänst. Det råkade bli så och det kan kännas lite tomt då. Särskilt påskdagen vill jag fira. Då firar vi uppståndelsen och livet.


Jag blev så glad när jag såg hur man firade påsk i Immanuelskyrkan i Malmö. Ett kors täckt av påskliljor berättade både om döden och om livet. Det var en vacker bild som både tilltalade och talade till mig. Det är inte slut efter långfredagen. Efter långfredagen kommer en påskdag.


Sen kommer det en annandag, men den tänker jag berätta om en annan dag. Den behöver ett eget inlägg. Efter annandagen börjar vardagen igen. Maken och jag började jobba som vanligt, men sonen var hemma en dag till. Ikväll åkte jag in med honom till stan och vinkade av honom på stationen. Vid stationen blommade magnoliaträden. Det såg jag redan i torsdags när jag hämtade honom, men nu var de ännu mer utslagna.


Magnolior är så vackra när de blommar. Min egen lilla buske har klarat sig och har stora vita knoppar, men de är inte så många som de här trädens. Många andra träd har också börjat blomma. Jag har sett både körsbärsträd och andra fruktträd i blom. Idag hade många björkar musöron, när jag åkte hem från skolan. Det är alltså dags att klippa rosorna.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar